Hlavní navigace

Posviťte si na Internet

Petr Tesařík

V pondělí 7. září se v rámci celé České republiky rozjela akce nazvaná "Posviťte si na Internet", která by (soudě už podle názvu) měla vnést do názoru lidí o Internetu trochu světla. Opravdu?

Zpráva o projektu Posviťte si na Internet se objevila i v úterním Internetovém okénku Studia 6 (které jsem díky své nenapravitelné lásce k spánku viděl až v repríze na ČT2). Mediálně je tedy celá akce zvládnuta zatím dobře, zmínil se o ní včera i Dočekalův Svět namodro, i když ne příliš lichotivě. Ale, jak se říká, i negativní reklama je reklama a někdy dokonce účinnější než ta pozitivní.

Domovská stránka projektu už je narozdíl od stavu při pondělním zahájení zprovozněná. I když, www.academica.cz (což je kanonické jméno pro www.netcentrum.cz) pravděpodobně nedávno změnila IP adresu, ale bohužel správce oné domény zapomněl také zvýšit sériové číslo, takže např. podle ns.gts.cz se nachází na adrese 195.113.124.51, zatímco její skutečná adresa je 194.212.6.40. Vzhle­dem k tomu, že TTL této domény je nastaveno na 1 týden, asi si chvíli počkáme, než se věci usadí… :( Obsah tu tedy už je, ale ne každý se na něj může jednoduchým způsobem podívat. Tolik k technické stránce věci, která se pořadatelům bohužel příliš nezdařila.

Nyní se už konečně dostávám k významu této akce. Vlastní myšlenka, tj. seznámit 10% české populace ve věku mezi 18 a 45 lety (podle pořadatelů cca 100 000 lidí, což je úctyhodné číslo), je vskutku obdivuhodná a zaslouží si ocenění. Zvlášť v době, kdy obyčejní (rozuměj Internetem nepostižení) lidé o Internetu slyší nejčastěji ve zprávách či v novinách, a to jen v souvislosti s více či méně úspěšným zatýkáním pedofilů, kteří prostřednictvím Sítě šíří všelijaké ilegální obrázky. Příliš se pak nedivím, když moje postarší sousedka, která se odkudsi dozvěděla, že „dělám ten Internet“, se jenom pokřižovala a pravila: „Pámbu ochraňuj!“. Asi mě teď má za satanistu…

Projekt chce lidi seznámit se základy používání e-mailu, WWW, dalšími výhodami (jako je obchodování nebo on-line banking) a HW a SW požadavky na připojení. Je ovšem pravda, že si nejsem jistý, zda organizátoři opravdu vybrali z Internetu to nejzajímavější. Osobně např. vůbec ani nezvažuji on-line banking (via Expandia Banka), protože podmínky, které nabízí mi nepřipadají výhodné. IMHO je největší síla Internetu spíš v tom, že v něm lze najít neuvěřitelné množství informací ze všech oblastí lidksé činnosti. A je také pravda, že pro první seznámení s Internetem je nejlepší ukazovat něco bombastického. A možná se také ohromně mýlím.

Nicméně je jasné, proč se propaguje např. právě Expandia Banka. Je totiž jedním z nejdůležitějších partnerů (rozuměj sponzorů) projektu. Dalšími partnery jsou SPT Telecom, Microsoft, Intel a AutoCont. Zvlášť účast SPT není žádným překvapením – tato firma se pravděpodobně letos rozhodla, že Internet je jejím strategickým cílem a takovou akcí (snad) získá nové zákazníky.

MIF17

„Posviťte si na Internet“ je zatím největší propagací Internetu v České republice, a asi vůbec první Internetovou akcí, která se týká naší republiky takto celoplošně. Doufejme, že splní svůj účel, aneb budoucnost vidím jako „Internet v každé domácnosti“. A ne jenom u pedofilů. :)

Petr Tesařík

Našli jste v článku chybu?