Hlavní navigace

Potřebujeme redesign!?

3. 10. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Dva velké zpravodajské servery se v poslední době rozhodly pro poměrně razantní změnu vzhledu a navigace. Je to krok správným směrem?
Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

K čemu je vlastně takový redesign dobrý? Kdy k němu přistoupit a kdy zůstat konzervativní? Často se říká, že například logo by mělo vyjadřovat „duši“ společnosti. Mělo by být obrazem toho, jak chce firma působit na své zákazníky, vyjadřovat čím se zabývá a splňovat určitá estetická kritéria. Na druhé straně barikády budou stát ti, kteří budou poukazovat na skutečnost, že je logo společensky známé a pro nemálo lidí je vodítkem, podle kterého od sebe rozlišují jednotlivé firmy.

Myslím si, že v případě přestavby celého webu jsou si otázky a stanovovaná kritéria poměrně hodně podobné. Změna ovládání, pokud není provedena dostatečně šetrně, může nemálo čtenářů odradit. Každá změna téměř nutně nalezne tábor kritiků, kteří budou již z principu říkat, že verze předchozí byla lepší. A jelikož zvyk je železná košile, je potřeba brát tyto aspekty vážně.

Přesto často (téměř většinou) existují důvody, proč se do redesignu pouštět. Za prvé tehdy, když chci svým čtenářům, uživatelům nebo zákazníků sdělit něco jinak než před tím; nasazuji nový způsob práce, zaměřuji se na něco jiného, měním priority apod. Zde je změna vzhledu webu důležitou věcí. Lidé poznají změnu vizuální i obsahovou a i pro ty, co stránky naplňují, je práce snazší a zajímavější. Jedná se o oboustranné navýšení komfortu, právě v kontextu přechodu na nové téma.

Druhý případ, kdy je změna nutná, je ve chvíli, kdy zjistíte, že web přerostl své původní možnosti a zaměření a v podstatě ho není možné rozumně používat. S tím souvisí další velmi urgentní případ, a to situace, kdy je design od počátku špatný. Ani zde není mnoho co pokazit.

A pak se dostáváme k těm méně medializovaným případům. První je snaha něco prodat (zpravidla službu). Není nic snazšího, než jako Google na titulní stránce vytvořit lištu, ve které se budou postupně střídat více či méně úspěšné produkty dle aktuální potřeby. Je to mimořádně jednoduché a současně nesmírně efektivní.

A na konec nemůžeme zapomínat ani na ty, co vnímají změnu vzhledu jako poslední šanci se zachránit a neskončit v nekonečném propadlišti dějin. Jistě, každý pokus dobrý, ale šance na dlouhodobý úspěch zvažte sami.

Přes to lze říci, že ač se pro změnu vzhledu (což je výborné marketingové lákadlo) čas od času rozhodne téměř každý, existují weby, které si naopak velice poctivě budují image konzervativnosti a stálosti, chtějíce poukázat na to, že kvalita zůstává. A překvapivě to, že web působí mírným retro dojmem, nemusí být na závadu jeho funkčnosti či čtenosti.

CS24 tip temata

Stačí se podívat na e-mail od společnosti Volný, o kterém jsme nedávno psali. Je pohodlný, má výborné funkce, ale design jako by se zastavil před deseti lety. Je to na škodu? No zřejmě ne. Volný nemá potřebu být jedničkou trhu a cílové uživatele loví právě z řad lidí, kteří na jeho grafické podobě něco oceňují (od nepotřeby se orientovat v něčem stále novém a cizím až po milovníky starých věcí). Neviditelný pes, Lupa či Root se také příliš nemění.

Je opravdu ten redesign opravdu tak nevyhnutelně nutný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).