Ilustrace: Nenad Vitas
Hledat novinky tohoto měsíce (ač jsme teprve pár dní za polovinou) nebude příliš těžké. Pomyslný primát drží Google. Ten přinesl prohlížeč Chrome, několik vylepšení Gmailu, prohledávání videí podle obsahu nebo lokální novinky v podobě kvalitnějších map Prahy. Pozadu příliš nezůstává ani MySpace, který spouští obchod s hudbou a melodiemi jako konkurenta k úspěšnému iTunes. A sekunduje jim Microsoft se svými Live Labs a druhou betaverzí IE8. A jistě bychom mohli pokračovat dále.
Tolik novinek během první poloviny měsíce je k vidění jen málokdy. Naskýtá se tedy otázka, proč? Není lehké se zbavit dojmu, že některé věci byly vypuštěny dříve, než by se čekalo (a to i přesto, že jsou třeba v Labs) a než bývá obvyklé. Proč má Google najednou potřebu každou novinku hned ventilovat a změny, které na svém e-mailu provede během několika dní, nedá do jednoho balíčku? Proč Chrome spěchal tak, že si ne zcela korektně rozumí s Java aplikacemi (což se dá změnit, ale běžného uživatele to může odradit) a relativně rád padá? Nebylo by strategičtější počkat?
Internetový (a nyní již nejen internetový) gigant se snaží hrát hru o změně strategického myšlení. Produkt dáváme veřejnosti k diskusi a připomínkám. Proč to takto nedělal dříve? A není to jen zástěrka pro potřebu vypustit alespoň testovací verzi dříve, než by bylo bývalo zdrávo?
Nejsou Live Labs jen reklamou na to, že Microsoft něco vyvíjí (jako by to někdo nevěděl)? Nepřipomíná jeho uveřejnění a vůbec rétorika společnosti v posledních dnech spíše vojenskou přehlídku, než potřebu přinést uživatelům horké novinky?
Jistě je potřeba říci, že ne každá novinka je taháním králíka z klobouku či nedopečeným koláčem. Některých z nich bychom se dočkali tak jako tak (např. té od MySpace či IE8 beta 2). Proč se ale k nim připojují ti další?
Vlnu novinek a inovací odstartoval? Osobně si myslím, že za změnou kurzu stojí burzovní krize v USA. Google i další hráči jsou pak hnáni potřebou upozornit na to, že nemají problém, rostou a vyvíjejí se. Současně budou také mimořádně důležité ekonomické výsledky za třetí čtvrtletí, které se firmy snaží co nejvíce zlepšit. Pokud dopadnou hůře než se čeká, mohou mít na kluzké ploše současné ekonomiky poměrně nemalý problém.
Jestli ovšem v pozadí všeho stojí ještě něco jiného, je těžké říci. Google, MySpace i Microsoft dělají vše proto, aby z krize, která zasahuje celou americkou ekonomiku, vyšli po jejím skončení co možná nejsilnější. To bude ale záležet i na jejím trvání a na tom, zdali i v dalších dnech budou schopni nabízet plejádu novinek v takovém tempu jako doposud. Jistě se máme tedy na co těšit a můžeme doufat, že se připojí i další.