„Vlastní řešení, které je levné a spolehlivé,“ uvádí pražský magistrát v materiálech k řešení roky trvajícího problému s Opencard, jedním z nejdražších a nejpodivuhodnějších projektů, které jsou spojeny s pražskou MHD a magistrátem. Novinkou bude i nová karta jménem Lítačka, která postupně nahradí stávající karty.
Podle primátorky Adriany Krnáčové jde o vlastní řešení, jehož nasazení nebude pro držitele Opencard znamenat v podstatě žádné omezení. Karty si postupně vymění tak, jak bude končit jejich platnost. Řešení by, podle úředníků, nemělo stát více než 10 milionů korun.
Vývoj nové Lítačky stál podle magistrátu asi 1,9 milionu korun. Aktuální odhad celkových nákladů na systém je 6 milionů korun, a to včetně nákupu techniky a vybavení, ale také právních služeb a posudků znalců. Výrazně levnější by měly podle města být i měsíční provozní náklady, systém bude provozovat i spravovat městská firma Operátor ICT. Pro srovnání – pořizovací náklady předchozího systému byly 165 milionů korun.

Současný návrh designu nové karty.
Připomeňme, že Opencard vyšla Prahu nakonec celkem na 1,75 miliardy korun a jenom měsíční náklady představovaly více než 2 miliony korun. To celé v rámci závislosti na řešení od jedné společnosti – se kterou teď město vede řadu soudních sporů a předchozí představitelé Prahy jsou u soudu.
Nový systém běží zatím v testovacím provozu. Od února (bližší datum Krnáčová nechce sdělit s ohledem na právní spory a běžící jednání) by ho město mělo uvést do ostrého provozu a postupně na nový systém úplně přejít.
Nová karta by měla ale stávající karty nahradit až od poloviny roku 2016. Podle Krnáčové navíc město pracuje na projektu PragueMarket, který kartě otevírá i jiné možnosti než pouze pro MHD. Pro totéž – například pro placení parkovacích poplatků nebo vodného či stočného - měla původně sloužit i Opencard.
Vývoj? Čtyři lidé za půl roku
„Nové řešení je zcela nezávislé na existujícím systému i know-how společnosti Haguess, respektive EMS,“ řekl na tiskové konferenci IT ředitel městské firmy Operátor ICT Václav Strnad. Systém je podle něj založený na aktuálních standardech. Tady je nutné připomenout, že součástí sporů o Opencard jsou poměrně originální licenční podmínky a požadavky EMS.
Podle Strnada není celý systém „tramvajenky“ z hlediska IT vlastně příliš složitý. „Je to prostá databáze uživatelů, ze které se údaje replikují na karty jednotlivých uživatelů. Tam do hry vstupuje ještě zabezpečení a zakryptování údajů na kartu,“ popisuje.
Vývoj proto podle něj nebyl komplikovaný a zvládl ho poměrně malý tým. S výjimkou jednoho systému, který si město koupilo za 1,6 milionu Kč, vše vzniklo interně. „Software na výdej karet jsme koupili hotový od firmy XT-Card. Co se týče prací naší firmy, tak zaměstnance máme od léta. Na systému pracují čtyři lidé – jeden vývojář, jeden síťový administrátor, projektová manažerka a testerka,“ uvádí Strnad.
Data o současných uživatelích, na rozdíl od softwaru Opencard, vlastní město – proto je bude moci použít i při přechodu na Lítačku. Databázi a aplikace ale ICT Operator musel vyvinout vlastní. „Současnou databázi jsme, kromě toho, že na ni má práva EMS, nemohli použít i z toho důvodu, že současné databázové servery byly předimenzované. Do budoucna bychom platili zbytečné náklady za licence pro Microsoft nebo Oracle,“ vysvětluje Strnad. „Jednorázově jsme proto vzali data uživatelů a znovu jsem postavili databázový server i aplikační servery, a potom kryptovací HSM servery, na jejichž základě se údaje zakryptují na kartu tak, že by se k nim neměl nikdo dostat,“ dodává.
Databáze podle něj běží na MySQL, žádná opensourcová řešení vývojáři nezvažovali. Tedy aspoň zatím. „U databáze jsme nešli do žádných opensource řešení. Nicméně v okamžiku znovunasazování online služeb není důvod, proč nepoužít opensource frameworky například pro webové aplikace. Tam se to nabízí a byl by nesmysl něco samostatně vyvíjet nebo zadávat,“ říká Strnad.
Žádost online
Pokud se těšíte na to, že se s novou Lítačkou změní i příšerný e-shop, na kterém si dnes lidé dokupují kupóny, je to možné, nicméně záleží na někom jiném. „To není na nás, to je na Dopravním podniku. My děláme kartu, tedy kontejner, na který se dají nahrávat jednotlivé aplikace. A jedna z nich je ta dopravně-odbavovací, kterou si celou obstarává Dopravní podnik. Tedy včetně nákupu kupónů a validace,“ odkazuje Strnad na jinou městskou firmu.
Kromě plastové karty má být do budoucna možné nahrávat si kupóny i na jiná média – například do mobilních telefonů nebo na chipy. A ve hře je ještě jedna varianta. „Pokud vím, nejblíž na obzoru jsou bankovní karty. Jednak byste v příměstských autobusech mohl dokoupit jízdné tak, že byste k terminálu přiložil platební kartu. A bankovní karta by také mohla sloužit jako nosič kupónu,“ přibližuje plány města Strnad.
V novém systému bude konečně možné i vyplnění žádosti o novou kartu online – bez nutnosti osobně přijít na výdejní místo – tedy triviální věc, kterou současný systém Opencard neumí. Město slibuje také značné zjednodušení procesu vydávání i zachování „anonymních“ karet.
Co se názvu nové karty týče, tak Lítačka původně vznikla jako pracovní název, ale pak se stal název konečným. Nový systém je každopádně v tuto chvíli určen hlavně pro dopravní odbavování.
Pražská absurdita
Pokud vám z výše uvedeného není jasné, co budete muset udělat, až vám skončí platnost Opencard, tak je to jednoduché: nechat si ji vyměnit za novou Lítačku. A je také dobré vědět, že zavedení Lítačky neznamená, že skončí nedávno (znovu)zavedené papírové kupony. A také to, že po určitou dobu budou lidé v Praze používat jak Opencard, tak Lítačku. Opencard zůstane do té doby, než vyprší platnost poslední karty.
A ještě jedna zajímavost: od roku 2014 nemá Praha žádnou smlouvu s EMS. Stávající systém je provozován na základě toho, že se Operátor ICT naučil systém používat a jediné zásadní omezení je dané tím, že EMS městu týden co týden prodlužuje bezpečnostní certifikáty nutné k provozování systému. Ale tohle všechno by možná časem bylo skoro na knihu.
O tom, jak se nový projekt povedl, bude možné rozhodnout, až jej uvidíme fungovat v praxi. Je každopádně dobré, že Praha konečně začala řešit poněkud absurdní situaci, kdy je jeden z nejdražších projektů závislý na libovůli původního dodavatele a magistrát s ním hrál nekonečnou přetahovanou o to, kdo bude či nebude mít navrch.
Veškerá práva navíc zůstávala v rukou dodavatele a město tak bylo odsouzeno k tomu, že mu muselo v zásadě donekonečna platit. Chyběla provozní dokumentace, nebyla možnost měnit provozní parametry (včetně i tak jednoduchých věcí jako je zvýšení počtu výdejních míst).
Zátěžovým testem projde nový systém už letos na podzim, kdy končí platnost zhruba 650 tisícům stávajících karet (celkem je jich vydáno přes milion). Město ujišťuje, že případný nápor (měl by přijít hlavně v září) nový systém zvládne.