Přátelé, inspirujme se biblí marketingu

10. 5. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Nedávno jsme na Facebooku částečně z legrace upozornili na to, že si za pár desítek dolarů můžete koupit „bibli marketingu na Facebooku“. Její autoři to ovšem myslí smrtelně vážně, a tak jsem si dovolil položit otázku, nakolik je taková bible inspirativní.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Ona „Bible“ stojí $95 za základní verzi ke stažení a $295 ve verzi, která zahrnuje i pravidelné měsíční aktualizace. V podstatě se jedná o manuál, který vám ukáže základní metody, jak můžete Facebook používat k propagaci produktu nebo značky. Manuál existuje v několika verzích, popisuje jak strategie, tak i konkrétnější postupy. Po pravdě řečeno si nedovedu moc představit kohokoli, kdo by ty peníze za toto dílo vydal, ale samotná možnost, že někdo takový existuje, se mi zdá být docela inspirativní. A evidentně nejsem sám.

Před zhruba jedním a půl rokem, v době kdy stránkami novin lomcovala ekonomická krize a prasečí chřipka teprve čekala na své mediální exposé, přišel jistý český člověk, do té doby „klíčový IT zaměstnanec“ jedné newyorské dopravní firmy, o práci. Neloučili se s ním rádi, a tak si s sebou mohl vzít část svého bývalého oddělení. Do kufru a do letadla naložil věci osobního významu, pár instalačních CD, nyní již docela bezvýznamné diplomy a certifikace, a aby mu cesta zpět do vlasti ubíhala, začetl se do knihy, pocházející rovněž z nyní již bývalé práce. Kniha pojednávala o tom, jak efektivně využívat blog ke komunikaci s klienty a se zaměstnanci. Měla asi dvě stě stránek.

Cestou si říkal, jak je vůbec možné, že něco takového koupili, a co víc, jak se to v prostředí dané firmy vůbec mohli snažit uvést v život. Svět, kde „IT šlo neustále kupředu“, věci byly dokonalejší a dokonalejší a jedna technologie byla nahrazována jinou ještě dříve, než se vůbec stačila implementovat, byl světem lákavým, leč zcela odtrženým od reality. Nešlo o to, že realita chtěla šetřit. Šlo o to, že realita chtěla, aby se lidé chovali „normálně“.

Dotyčný člověk – jedna z možná prvních obětí krize – je autorem dvou poměrně dobře se prodávajících „trendových“ knížek a pracuje na dalších. Spis o efektivním blogování, jehož hodnota se dnes limitně blíží nule, jej inspiroval. Považoval jsem jej ovšem za náhodu, která se nebude opakovat.

Jak ukazuje zmíněná bible inzerce na Facebooku, opakovat se bude, krize nekrize. A tak pokud dovedete napsat super trendy manuál k úspěchu pomocí super trendy technologie, je pravděpodobné, že ho od vás někdo koupí. Že vaše dílo bude na úrovni červené knihovny (umělecky, technicky ještě hůř), nikomu nevadí. Proto přátelé, inspirujme se!

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).