Hlavní navigace

Přehled streamovacích služeb: Jak vypadají chystaná opatření Netflixu?

24. 4. 2023
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Filip Rožánek/Vytvořeno pomocí DALL·E/Bing Create
Globální jednička na trhu streamovaného videa se chystá zakročit proti sdílení hesel. V některých zemích nabízí levnější tarif výměnou za přerušování pořadů reklamou. Jak tyto novinky vypadají v praxi?

Na konci března se mohl Netflix pochlubit 232,5 milionu předplatitelů. Je tedy celosvětovým lídrem v oblasti streamovaného videa. Musíme mít ale na paměti, že každé porovnání streamovacích služeb trochu kulhá, protože jejich metriky předplatitelů a předplatného mohou být různé. Liší se také dostupnost platforem ve světě. Netflix funguje ve více než 190 státech a oblastech, výjimku tvoří jen Rusko, Čína, Severní Korea, Sýrie a okupovaný poloostrov Krym.

Na vybraných trzích společnost zavedla dvě novinky. Jde o tarif s vkládanou reklamou a opatření proti sdílení uživatelských údajů mimo domácnost.

Minuty s reklamou

První kontroverze se pojí s tarifní variantou Basic with Ads. Tu společnost od listopadu 2022 nabízí v Austrálii, Brazílii, Francii, Itálii, Japonsku, Jižní Koreji, Kanadě, Mexiku, Německu, Španělsku, Velké Británii a USA. Rozšířit ji chce i do dalších zemí.

V sousedním Německu se paušál jmenuje Basis-Abo mit Werbung a jeho cenovka je 4,99 eura. Maximální rozlišení je 720p, ale minulý týden Netflix oznámil, že kvalitu postupně zvýší na 1080p – nejprve v Kanadě a ve Španělsku, poté v dalších státech.

Z licenčních důvodů nejsou v paušálu s reklamou dostupné některé pořady. Majitelé práv zkrátka nedali svolení k umístění reklamy před pořad nebo do pořadu. Netflix v hospodářských výsledcích za první tři měsíce letošního roku upřesnil, že v tarifu s reklamou je možné sledovat asi 95 % standardní nabídky.

Zapomeňte na to, že byste v tarifu s reklamou mohli pořady stahovat a sledovat je bez připojení k síti. Internetové připojení je nutností, aplikace by bez něj nemohla zobrazovat reklamní spoty. V rámci paušálu s reklamou je povoleno jen jedno zařízení na jeden účet.

Důležitý rozdíl je v seznamu podporovaných zařízení. Netflix s reklamním paušálem nelze využít na žádném zařízení z rodiny Apple TV, u PlayStation je podporována jen 4. a 5. generace, na mobilech a tabletech s iOS musí být operační systém ve verzi 15 a vyšší, na zařízeních s Androidem a Android TV musí být nejméně verze 7 a vyšší.

Uživatelské rozhraní ve variantě „Basic with Ads“

Uživatelské rozhraní ve variantě „Basic with Ads“. U zvýrazněného pořadu si všimněte zámečku místo ikony Přehrát.

Autor: Netflix

Uživatelské rozhraní se také mírně liší od běžné verze. Nedostupné pořady jsou označené symbolem zámku tam, kde je standardně tlačítko Přehrát. Po kliknutí se nejdřív objeví upozornění, že si máte vybrat některý z tarifů bez reklam. Následuje standardní karta pořadu s popisem obsahu, ovšem doplněná poznámkou „Nedostupné z licenčních důvodů“. Pokud je zvoleným blokovaným titulem seriál, zvědavý uživatel si stále může projít obsah jednotlivých řad, ale nemůže spustit žádné epizody.

Každou hodinu uvidí divák většinou čtyři reklamní bloky, z toho ten první je vždy půlminutový. Ostatní mají různou délku, od 60 do 75 sekund. Spoty se obvykle neopakují, v celkovém součtu by jejich stopáž neměla překročit pět minut za hodinu. (Tento popis se týká americké verze. V Německu je podle magazínu Stern počet a způsob nasazení reklamních vstupů prakticky náhodný.)

Ukázky prostředí v tarifu „Basic with Ads“ si můžete prohlédnout ve fotogalerii:

Konec sdílení hesel

Druhou, možná větší, kontroverzí je chystané omezení velmi oblíbeného sdílení přístupových údajů mimo jednu domácnost. Striktně vzato tím uživatelé porušují pravidla služby, bylo jim to ale dlouhodobě tolerováno. V posledních letech však Netflixu (i přes obrovskou klientskou základnu) vytrvale klesá výnos z předplatného.

Po velmi dlouhých diskusích proto nakonec vedení Netflixu přistoupilo k testování sady opatření, jejichž cílem je utnout přístupy načerno a nabídnout místo nich zřízení podúčtů za příplatek.

Netflix uvádí, že přinejmenším třetina všech uživatelů po celém světě dala své přístupové heslo minimálně ještě jednomu dalšímu člověku. Vzhledem k velikosti uživatelské základny jde asi o 100 milionů černých pasažérů – a to už je hodně peněz (více zde).

Sdílení hesel netrápí jenom Netflix. Analytická firma Parks Associates odhadla ušlé příjmy všech streamovacích společností do roku 2024 na 12,5 miliardy dolarů. Jiná analýza od společnosti Citi dokonce tvrdí, že streamovací služby kvůli sdílení hesel přicházejí o zhruba 25 miliard dolarů ročně a jen na Netflix připadá čtvrtina této částky.

Netflix zavíral oči, dokud to fungovalo při šíření známosti značky a lákání nových fanoušků. Ale když růst počtu předplatitelů zpomalil, přinutilo to Netflix jednat.

Nová opatření by měl zavádět zřejmě ještě v průběhu dubna, nejprve v USA. Pak postupně během druhého čtvrtletí dojde řada na další oblasti světa.

Do budoucna bude sdílení přístupových údajů k účtu Netflixu možné jen mezi členy jedné domácnosti. Za člena domácnosti je považován takový uživatel, který se připojuje na stejnou domácí Wi-Fi. Pokud se nemůžete aspoň jednou za 31 dní připojit k domácí Wi-Fi, nejste součástí domácnosti a sdílení údajů je zakázáno. 

Korporátní ředitelka inovací Chengyi Long na stránkách Netflixu uklidňuje: „Pomůžeme uživatelům s nastavením primární lokality, aby každý, kdo s nimi žije ve stejné domácnosti, mohl nadále používat účet na Netflixu“.

Německý Netzwelt upřesňuje technické řešení sdílení takto: „Nejprve Netflix zkontroluje, jaká je vaše domácí síť – prostřednictvím vaší IP adresy, ID zařízení a aktivity účtu. (…) Ale co když chcete používat Netflix ve vlaku nebo cestujete? V takových případech Netflix odešle majiteli účtu kód, který odemkne zařízení mimo domácí síť – na 7 dní. Poté si pravděpodobně můžete znovu vyžádat kód, ale musíte dotyčné zařízení zaregistrovat alespoň jednou za 31 dní v domácí síti, jinak bude zařízení zablokováno (i platícímu klientovi). Tato těžkopádná regulace, která je pro mnoho předplatitelů obtěžující, by však měla úspěšně zabránit mnoha domácnostem ve sdílení předplatného.“

Netflix má samozřejmě i plán, jak zajistit, aby co nejvíce uživatelů mělo vlastní předplatné. Funkce Přenést profil převede profil uživatele ve sdíleném účtu na nové samostatné předplatné. Kromě jiného mu zůstanou zachována personalizovaná doporučení nebo historie sledování.

Menu pro přenesení účtu

Menu pro přenesení účtu

Autor: Archiv autora

Účty a podúčty

Pro ty, kteří z nějakého důvodu nemohou (nechtějí) mít vlastní předplatné, je tu možnost přidání podúčtu za příplatek. V loňském roce byl zahájen test v Chile, Kostarice a Peru, kde uživatelé dostali možnost za příplatek aktivovat až dva „podúčty“ pro uživatele mimo domácnost. Každý podúčet pak má své přihlašovací údaje, profil a personalizovaná doporučení.

Na začátku února se testování rozšířilo o Španělsko, Portugalsko, Kanadu a Nový Zéland.

Jenže podúčty je možné aktivovat jen v tarifech Standard nebo Premium. U paušálu Basic je tato varianta nedostupná. Jaké jsou nové vlastnosti tarifních plánů, ukazuje následující tabulka.

Přehled vlastností tarifních plánů – únor 2023

Parametry paušálů – únor 2023

Autor: Netflix

Podúčty rovněž mají svá omezení: jeden stream, možnost stahování pouze na jedno zařízení, jeden profil, a ten musí být založen ve stejné zemi jako hlavní účet.

Jaké jsou poplatky za podúčty v jednotlivých státech? V Portugalsku 3,99 eura (95 Kč), ve Španělsku ale 5,99 eura (142 Kč). A například v Kanadě 7,99 kanadských dolarů (125 Kč). Poplatek hradí uživatel, který podúčet zřídil.

Jak to funguje? Ukážeme si to na kanadském příkladu.

Majiteli účtu se na jeho přijímači po přihlášení k účtu objeví následující tabulka (zobrazena je varianta pro Smart TV):

Netflix Kanada – primární umístění

Netflix Kanada – primární umístění

Autor: Archiv autora

V dalším kroku musí uživatel nastavit svoje primární umístění. Pokud to neudělá sám, nastaví ho Netflix automaticky podle IP adresy, ID zařízení a aktivity na účtu. Toto nastavení je vratné (a používá se výhradně pro sledování na TV přijímači). Nastavení bude poté bráno jako „Netflix domácnost“, v souladu s textem zde každý, kdo zde žije, může užívat službu dál, jak je zvyklý.

Při přihlášení z jiné lokality, než je nastavená „primární“, vygeneruje systém následující upozornění na nutnost dalšího účtu:

Netflix v Kanadě - informace při přihlášení z jiné než primární lokality

Netflix v Kanadě – informace při přihlášení z jiné než primární lokality

Autor: Archiv autora

Pokračovat ve sledování můžete až po vložení kódu, který přijde majiteli účtu. Máte na to 15 minut, pokud to nestihnete, musíte požádat o nový kód.

Kanadský ceník je koncipovaný tak, že varianta s reklamou stojí 5,99 CAD měsíčně. Smí ji používat jedna osoba na jednom zařízení v jedné domácnosti. Základní varianta bez reklam je za 9,99 CAD měsíčně, podmínky používání jsou totožné.

Ve variantě Standard (16,99 CAD) jsou sice podporována dvě zařízení, ale opět v jedné domácnosti. Pokud se chcete dívat na různých místech, bude účtován příplatek ve výši 7,99 CAD měsíčně. Tarif poskytuje možnost jednoho dalšího podúčtu.

BRAND24

Varianta Premium umožňuje sledování až čtyřem uživatelům najednou (20,99 CAD), rovněž ve stejné domácnosti, k tomu navíc poplatek 7,99 CAD za každého dalšího uživatele na jiném místě (celkem 2 podúčty). To vystřelí cenu nejvyššího balíčku na zhruba 35 kanadských dolarů měsíčně (necelých 550 Kč).

V Kanadě toto nastavení vyvolalo velmi ostrou kritiku. Netflix připustil, že hodně předplatitelů zrušilo účty, ale pak se prý křivka obrátila. „V Kanadě, která je podle našeho názoru spolehlivým předobrazem pro americký trh, máme nyní víc platících uživatelů než před zavedením příplatku za sdílení účtu, rovněž se zrychlil růst příjmů a je nyní rychlejší než ve Spojených státech,“ uvedla firma v hospodářských výsledcích za první čtvrtletí.

Konec testů, Netflix definitivně zasáhne proti sdílení hesel Přečtěte si také:

Konec testů, Netflix definitivně zasáhne proti sdílení hesel

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).