Hlavní navigace

Přejmenujme Jedničku na ČT Repríza, když neumí zaplnit prime time premiérami

Jan Potůček

Letošní přemíru repríz na ČT 1 vysvětlovalo vedení Kavčích hor 60. výročím zahájení televizního vysílání u nás. Čím vysvětlí recyklaci seriálu Vyprávěj v prime time po Novém roce?

Doba čtení: 5 minut

Co slavíme tentokrát?

Jen co skončí podzimní nášup repríz Četnických humoresek, naservíruje nám první program České televize od druhého lednového týdne dvakrát týdně v hlavním vysílacím čase od 20 hodin opakování seriálu Vyprávěj – kompletní ságy pěkně od začátku. Jen to nebude v pondělí a ve středu jako četníci, ale v úterý a ve čtvrtek, kdy obvykle hlavní kanál Novy vysílá svoji „nesestřelitelnou“ Ordinaci v růžové zahradě 2. Ta bude mít v době startu repríz Vyprávěj tradiční zimní přestávku, takže Jednička bude moci nabrat dostatečný počet diváků, aby Nově návrat Ordinace pořádně osolila. Místo veřejné služby tak ČT sází na přímý konkurenční boj s nejsilnější komerční televizí.

Těžko říct, čím Petr Dvořák nebo Milan Fridrich tento programový tah vysvětlí. Letos přemíru repríz na Jedničce přisuzovali šedesátiletému výročí zahájení televizního vysílání v tehdejším Československu. Kavčí hory si prý při té příležitosti chtěly připomenout to nejlepší ze Zlatého fondu ČT, takže proto Jednička dva dny v týdnu vysílala Četnické humoresky proti seriálům Cesty domů na Primě a Gympl s (r)učením omezeným na Nově. Co si budeme připomínat v příštím roce, kdy už žádné výročí ČT (pardon, ČST) není, lze jen těžko odhadovat. Ale asi pokračuje ona „šedesátka“, protože Vyprávěj nebude jediným seriálem, který Jednička v prime time opráší.


Foto: Česká televize

ČT dovyprávěla příběh od Dramedy Production teprve letos, v lednu ho začne vyprávět znovu od začátku

ČT nemá slabé a silné sezóny

V úterý po Vyprávěj půjde ještě Dobrodružství kriminalistiky a ve čtvrtek Ranč U Zelené sedmy, také všechny díly všech řad od začátku, což vydá na docela dlouho (možná na celý rok). Ne že by je Jednička nedávno nevysílala. Reprízování je fajn, v reklamně hluchém období se dá dokonce pochopit, ale jen u komerčních televizí. Ty nemají ve slabých sezónách důvod nasazovat drahé premiérové novinky, protože by z reklamy nevytěžily takové výnosy jako v sezónách silných. Česká televize je ale úplně jiný případ, na žádné slabé nebo silné sezóny si hrát nemusí (ostatně, před časem to v jednom z rozhovorů pro DigiZone.cz řekl i programový ředitel Milan Fridrich), reklama jí neživí a na ČT 1 ji má dokonce zakázanou (byť toto ustanovení všelijak obchází).

Tím spíš by měla ČT, již nemusí trápit různé výkyvy trhu s televizní reklamou, přicházet s novinkami a nevrhat se slepě do konkurenčních bojů s komerčními televizemi. Bohužel, Jednička se ale soustředí právě na boj s Novou a Primou, stal se z ní vyloženě seriálový kanál, vytratila se z ní pestrost žánrů, prvoplánově sází na masový zásah a žánrově seriály přizpůsobuje komerční konkurenci. Takže od ledna tu bude další nový krimiseriál Případy pro 1. oddělení (najdi pět rozdílů s Kriminálkou Anděl nebo Expoziturou) a sitcom Čtvrtá hvězda (od autorů Okresního přeboru a s herci, které jsme mohli vidět i v Comebacku na Nově).

A co neseriálový divák?

Film je na Jedničce pomalu sprosté slovo, pokud tedy zrovna nejde o nějaký český osvědčený snímek, u kterého se dá předpokládat vysoký rating nebo share (druhý lednový pátek to bude Obsluhoval jsem anglického krále, kterého ČT čerstvě vydealovala s Novou v obchodu století, v němž se Nova za Chalupáře a pár českých filmů vzdala olympijského hokeje ze Soči a poskytla ČT práva na vlastní koprodukční snímky). Jinak jsou odsouzeny do pozdějšího a ještě pozdějšího prime time, což obyčejný smrtelník, který chodí do práce, opravdu neocení. Kdo neholduje seriálům, Jedničku v podstatě nepotřebuje vidět, a to jde o hlavní kanál ČT!

Zásadní otázka zní, zda a do jaké míry by měla veřejnoprávní televize vstupovat do přímých střetů s komerčními kanály. Zvlášť v situaci, kdy ji vede bývalý ředitel komerční televize, který zřejmě trpí komplexem nedobrovolného odchodu z planety Nova. Komercionalizace ČT je zjevná už na všech frontách, včetně zpravodajství. V něm teď Kavčí hory škrtají, aby ušetřily – kvůli čemu? Aby měly dost peněz na další krimiseriály? Série příběhů podobných těm, které vznikaly za Dvořáka na Nově? Sitcomů, které už na Nově nestihl vyrobit? Česká televize by opravdu neměla být náhradou za ředitelování na Nově, pohybuje se na úplně jiném hřišti.

EBF 2018 tip v článku 320x110 jména


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Petr Dvořák se rozhodl zaútočit na páteř sledovanosti Novy, Ordinaci v růžové zahradě 2

Veřejná služba jako pozlátko?

Zatím to však vypadá, že ČT programově směřuje právě do komerce. ČT 2 byla očištěna o všechny menšinové pořady, které byly vypráskány na téměř nesledovanou ČT art – aby se veřejně deklarovalo, že Česká televize se nebojí kulturu umístit do prime time (kde si ji ale skoro nikdo nenajde). Dvojka se stává mixem válečných dokumentů a seriálů z produkce HBO, případně britcomů, vlastně takovým plnoformátovým kanálem pro mladé, kde aby divák původní tvorbu pohledal (a tou opravdu nemyslím Deník Dity P.). Až se definitivně zbaví i pořadů pro děti, čehož se současné vedení při nižším pokrytí Déčka bojí, bude dokonáno – veřejnoprávní Prima Cool s hvězdnými akvizicemi a reklamou bude na světě.

Jistě lze namítnout, že moderní veřejnoprávní televize musí vypadat jinak než ČT v létech nedávno minulých. Stále tu je ale ještě onen aspekt veřejné služby – tedy toho, kvůli čemu vůbec ČT existuje a co komerční televize divákům nenabízí. Zkusme se na program České televize podívat z tohoto pohledu. Které pořady ho splňují, na jakých kanálech, s jakým pokytím a v kterých časech je ČT vysílá? Jakou jim dělá propagaci? Jak velká je ona přidaná hodnota, kvůli které veřejnoprávní televize existuje a všichni diváci jí musí povinně přispívat na provoz? A oklikou na začátek tohoto textu: jak do toho spadá snaha stavět do hlavního času hlavního kanálu reprízy seriálu Vyprávěj proti Ordinaci?

Našli jste v článku chybu?