Hlavní navigace

Prezidentské volby z nákupního centra i televizní obrazovky

13. 1. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V pátek jsem si splnil svou občanskou povinnost a zodpovědně odvolil, v sobotu už jsem v jednom z nákupních center sledoval, jak tato společenská událost působí na běžný lid po nákupní horečce.
Lukáš Polák

Ilustrace: Nenad Vitas

Nad tématem nedělní glosy mi tentokrát přemýšlení netrvalo dlouho. Vzhledem k tomu, že máme za sebou historicky první prezidentskou volbu, která ležela přímo na bedrech samotných občanů, bylo jasné, že se musím ve svých řádcích věnovat právě této události. A čtenáři, kteří tentokrát čekali téma věnované čistě televizi nebo digitálnímu vysílání, mi snad pro jednou odpustí. Prezidentské volby dopadly pro někoho možná překvapivě, pro jiné naopak. O vítězství Miloše Zemana nepochyboval nikdo, druhé místo pro Karla Schwarzenberga je alespoň pro mě překvapením hodně velkým.

Včerejší titulek na zpravodajském serveru iDNES hlásal „Zemana vyzve Schwarzenberg, Fischer propadl“. To, že Jan Fischer získá jen 16 % hlasů a Karel Schwarzenberg ho předstihne o sedm procentních bodů, čekal pravděpodobně málokdo. Souboj měl být podle statistik těsnější, a že se Jiří Dientsbier přiblíží třetímu místu na dohled, to je skutečně velké překvapení, i když sympatizantů měl i v předvolebních preferencích dost. Komu se ale tyto odhady doslova nevyplatily, byly komerční televize Nova a Prima family. Ty v lednových předvolebních duelech sázely právě na Miloše Zemana a Jana Fischera. Jediné, co se tak ukázalo jako směrodatné, byly Prezidentské debaty na ČT 24 z Ostravy, Brna a Prahy.

Zajímavý byl i úspěch duelu Zeman vs. Fischer na Primě family a naopak poměrně nízká sledovanost této dvojice na Nově. Kde hledat příčiny? Jsou snad diváci Primy family přece jen političtější díky tomu, že televize se nevzdala své Partie a i přesto, že kvalita jejího pořadu a Otázek Václava Moravce je diváky často hodnocena jako „nebe a dudy“, ji nadále vysílá? Nejsou zkrátka diváci Novy na politiku příliš zvědaví? Přece jen, pár let už tato televize svou Sedmičku nevysílá… Abych ale Nově nekřivdil a neměl z redakce zpravodajství opět nějaký nepříjemný hovor, duelů Televizní noviny: Cesta na hrad bylo více a objevili se v nich všichni kandidáti. Vysílaly se ale už v loňském roce. Sledovanost Televizních novin a Zpráv FTV Prima je také „trochu“ někde jinde ve prospěch Novy. Poměrně nízký výsledek duelu na Nově mě každopádně překvapil. Nic víc, nic míň.

BRAND24

O tom, že nejlépe svůj předvolební i povolební servis dělala Česká televize, nepochybuje snad nikdo. Je to přece televize veřejné služby… Předvolební průzkumy, které zveřejňovala, sice preferovaly dvojici Miloš Zeman (správně) a Jan Fischer (špatně), ovšem lid se zviklat nenechal a rozhodl tak, jak rozhodl. Samotná Prezidentská superdebata se dostala na sledovanost 1,7 milionu diváků. Možná si to pamatuju špatně, ale nevím o tom, že by některý politický pořad dosáhl takto vysokých čísel. Může to ukazovat na to, že politika i přes špatnou společenskou situaci lidi stále zajímá a i přesto, že se očekávala vysoká účast voličů (i zde se média spletla), považuji 61 % za velice slušný výsledek. Tipoval jsem více, protože například v našem obvodě se doslova hrnuly k urnám davy.

Na tomto místě bych chtěl vyzdvihnout i roli sociálních sítí a nových médií vůbec. Včera jsem bohužel nemohl sledovat volební studio, neb jsem se rozhodl vyměnit volební šílenství za šílenství nákupní. I v jednom ze známých pražských obchodních center byla cítit určitá politická nervozita. Často jsem tu viděl tu jedince, tu dvojice, tu celé rodiny, které měly v rukách tablety nebo chytré mobilní telefony a sledovaly, ať už na zpravodajské ČT 24 nebo třeba serveru iDNES, jaké vlastně jsou ony volební výsledky. Ostatně, co jiného dělat, když už máte nakoupeno a nechcete si ukousat nehty nudou při čekání na výdej zboží, který se zdá také někdy nekonečné? Nad českým národem jsem tedy hůl rozhodně nezlomil a jsem rád, že prezidentské volbě věnoval i po stránce mediální dostatečný prostor. Dovolím si parafrázovat volně heslo jednoho našeho satelitního operátora: Oči už jsme otevřeli, a teď vzhůru do druhého kola.

Sledovali jste předvolební a povolební servis na českých obrazovkách?

  • Ano
    82 %
  • Ne
    18 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).