Jenže ani nárůst digitálního kabelu UPC nepomohl k tomu, aby celkové počty jejích zákazníků u video služeb stoupaly. Pokud porovnáme čísla z prvního kvartálu letošního roku s posledním loňským čtvrtletím, pak zákazníků kabelové televize v součtu analogové i digitální nabídky UPC ubylo, a stejný trend je patrný také u placené satelitní televize UPC Direct.
Zatímco ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku si obě varianty kabelové televize od UPC předplácelo 559 tisíc zákazníků, v prvním letošním kvartále to je o sedm tisíc méně. Téměř 48 tisíc zákazníků opustilo analogovou kabelovou televizi, ale digitální kabelové službě UPC Direct jich přibylo pouze něco přes 40 tisíc. Ve srovnání třetího a čtvrtého čtvrtletí loňského roku sice celkový počet zákazníků kabelové televize UPC stoupl, ale jen o nepatrný zlomek tří tisíc abonentů. To je na víc než půl milionu smluv spíše stagnace.
Satelitní služba UPC Direct přišla mezi prvním čtvrtletím letošního roku a posledním loňským kvartálem o pět tisíc zákazníků, a to i přes to, že se firma přizpůsobila trendům na českém satelitním trhu a začala nabízet předplacené „satelitní“ kupóny a výrazně zlevnila. Letošní první čtvrtletí tak pro českou UPC znamená pokles o 12 tisíc zákazníků placených videoslužeb. To je v době, kdy se hodně hovořilo o vypínání zemského analogového televizního vysílání a UPC inzerovala v médiích, opravdu na pováženou.
Že by kabelovou televizi opouštěli ti zákazníci, kteří měli předplacenou základní omezenou analogovou nabídku a zjistili, že přes pozemní set-top-box naladí téměř stejný počet programů, a hlavně těch, které sledují nejčastěji, úplně zadarmo? Jak se fakticky projeví dubnové vypínání analogového pozemního televizního vysílání v Praze na výsledcích UPC za druhý letošní kvartál? Pokud dojde k dalšímu mírnému poklesu, bude jasné, že boj o zákazníky nejnižších programových nabídek UPC prohrála s neplaceným DVB-T.
Služba/kvartál | 2/2009 | 1/2009 | 4/2008 | 3/2008 | 2/2008 | 1/2008 |
---|---|---|---|---|---|---|
UPC Digital | 353 100 | 334 600 | 294 000 | 231 500 | 186 400 | 155 500 |
UPC Analog | 187 500 | 217 400 | 265 200 | 325 000 | 373 600 | 268 000 |
UPC Direct | 111 100 | 116 600 | 121 700 | 119 300 | 119 900 | 122 900 |
Kabel celkem | 540 600 | 552 000 | 559 000 | 556 500 | 560 000 | 423 500 |
Video celkem | 651 700 | 668 600 | 680 700 | 675 800 | 679 900 | 546 400 |
Zdroj: Liberty Global
Text vyšel v týdeníku Strategie č. 20/2009