Hlavní navigace

Prima se neudržela nad Českou televizí, minulý týden na ni ztrácela i u mladšího publika

Jan Potůček

UVNITŘ TOP 10 POŘADŮ TÝDNE – Hlavní program Primy se propadal nejvíc ze všech českých televizí, ČT 1 naopak nejvíc rostla – a to i meziročně, včetně mladších diváků od 15 do 54 let.

Doba čtení: 5 minut

Mezitýdenní vývoj (vs. 39. týden 2015)

Cílová skupina 15+

Podzimní růst výkonu televize Prima se minulý týden zastavil. Hlavní kanál Primy v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let ztrácel oproti předminulému týdnu nejvíc ze všech českých televizí měřených peoplemetry. Konkrétně přišel o 0,76 procentního bodu a týden zakončil průměrným podílem 13,72 procenta, který byl o víc než dva procentní body horší než u ČT 1. Ta si naopak nejvíc polepšila: narostla o 0,93 procentního bodu na hodnotu 15,92 procenta. Výraznější růst vykázala i Nova Cinema, která si polepšila o 0,43 procentního bodu na 4,31 procenta, a také Prima Cool, jejíž podíl narostl o 0,27 procentního bodu na 3,54 procenta. Naopak významnější pokles potkal ČT 24 (- 0,42 procentního bodu na 4,25 procenta) a Telku (- 0,17 procentního bodu na 1,65 procenta).

PŘEDMINULÝ TÝDEN: Skupina Prima u mladšího publika od 15 do 54 let porazila Českou televizi

Prima ztrácela nejvíc i jako skupina, v souhrnném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let za všechny čtyři svoje kanály si oproti předminulému týdnu pohoršila o 0,50 procentního bodu na hodnotu 21,30 procenta. Mírně klesala i skupina Barrandov, která se však nadále drží v nadprůměrných číslech. Klesla o sedm setin procentního bodu na celkový podíl 6,58 procenta. Největší nárůst vykázala Česká televize, která si jako celek polepšila o 0,76 procentního bodu na skupinový podíl 28,98 procenta. Od vedoucí skupiny Nova ji dělily necelé dva procentní body. Nova ale svoje prvenství uhájila, když si ve srovnání s předminulým týdnem ještě polepšila o 0,26 procentního bodu na hodnotu 30,81 procenta.

Top 10 všechny stanice (40. týden 2015)

Cílová skupina 15–54

U mladšího publika od 15 do 54 let, na které se programově i obchodně zaměřuje skupina Nova, minulý týden z jednotlivých televizních stanic nejvíce stoupala ČT 1. V průměrném celodenním podílu na sledovanosti si v této kategorii polepšila o 1,81 procentního bodu na hodnotu 12,20 procenta, kterou předčila hlavní kanál Primy a vrátila se na pozici druhé nejsledovanější televize v zemi. Dařilo se také Nově Cinema, která si připsala 0,57 procentního bodu na podíl 5,84 procenta, a Primě Cool, jež poskočila o 0,50 procentního bodu na 6,06 procenta. U mladšího publika se tak stala jasnou čtyřkou trhu. Hlavní kanál Primy se propadal nejvíc ze všech českých televizí i u publika od 15 do 54 let. Pohoršil si o 0,67 procentního bodu na 11,81 procenta. Klesala také zpravodajská ČT 24 (- 0,45 procentního bodu na 2,16 procenta) a hlavní kanál Barrandova (- 0,30 procentního bodu na 3,78 procenta).

MINULÝ ROK: Podzimní růst Novy se zastavil, ztrácela nejvíc z českých televizí

Skupina Prima jako celek minulý týden klesla v souhrnném celodenním podílu na publiku od 15 do 54 let natolik, že přišla o pozici dvojky trhu, na kterou se po týdnu vrátila Česká televize. Prima v součtu všech čtyř svých kanálů klesla o 0,54 procentního bodu na celkových 22,44 procenta. Česká televize naopak rostla o rekordních 1,06 procentního bodu na 23,07 procenta, přičemž lví podíl na tomto růstu měla Jednička. Mírný nárůst zaznamenal i lídr trhu, skupina Nova, který si polepšil o 0,40 procentního bodu na hodnotu 35,95 procenta. Naopak skupina Barrandov si u mladších diváků pohoršila více než u širšího publika staršího 15 let. Její souhrnný podíl klesl o 0,28 procentního bodu na hodnotu 4,74 procenta. Vinu na tom měl především hlavní kanál, kterému se tolik nedařilo po 20. hodině.

Kanály – průměrné podíly (40. týden 2015)
Graf podílu kanálů (40. týden 2015)
Graf podílu skupin (40. týden 2015)

Meziroční vývoj (vs. 40. týden 2014)

Cílová skupina 15+

V meziročním srovnání s posledním zářijovým týdnem loňského roku se nejvíce dařilo ČT 1. V průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let stoupla o rekordních 2,60 procentního bodu na letošních 15,92 procenta. Silně rostl také hlavní kanál Barrandova, který si připsal 1,24 procentního bodu na podíl 5,53 procenta. Dařilo se i zpravodajské ČT 24, jíž přibylo 0,60 procentního bodu a letos vykázala podíl 4,25 procenta. Naopak největší pokles tradičně zasáhl hlavní kanál Novy, který se meziročně propadl o 1,20 procentního bodu na letošních 22,19 procenta. Klesala i „velká“ Prima, které na loňský výkon scházelo 0,94 procentního bodu a letos vykázala podíl 13,72 procenta. Překvapivý je silný pokles dokumentární Primy Zoom, jež přišla o 0,62 procentního bodu a klesla na hodnotu 1,68 procenta.

Z meziročního srovnání celých televizních skupin a jejich souhrnných celodenních podílů na dospělém publiku starších 15 let trendově vychází nejlépe Česká televize. V součtu všech šesti svých programů si připsala 3,11 procentního bodu na hodnotu 28,98 procenta. Silně stoupala i skupina Barrandov, u které hrálo roli i spuštění tří nových kanálů v průběhu letošního jara a léta. Jako celek si polepšila o 2,29 procentního bodu na hodnotu 6,58 procenta. Naopak skupina Prima si meziročně pohoršila o 1,70 procentního bodu na souhrnný podíl 21,30 procenta. Jediným programem, který si mírně polepšil, byla Prima Cool. Vůbec největší meziroční pokles tradičně vykázala skupina Nova, která se propadla o 4,12 procentního bodu na hodnotu 30,81 procenta.

Graf týdenních podílů kanálů (2015)

Cílová skupina 15–54

U mladšího publika od 15 do 54 let si z jednotlivých televizních stanic meziročně nejvíce polepšila ČT 1, i když ne tolik jako u širší cílové skupiny všech dospělých diváků starších 15 let. V průměrném celodenním podílu na sledovanosti si připsala 1,31 procentního bodu na hodnotu 12,20 procenta. Silný růst vykázal i hlavní kanál Barrandova, a to o 0,95 procentního bodu na letošních 3,78 procenta. Dařilo se také Primě Cool, jež si připsala 0,77 procentního bodu na hodnotu 6,06 procenta. Naopak největší pokles potkal hlavní kanál Novy, který se propadl o 1,59 procentního bodu na 25,37 procenta. Klesala také dokumentární Prima Zoom, a to o 0,75 procentního bodu na 1,80 procenta, a Smíchov, který si meziročně pohoršil o 0,72 procentního bodu na 1,99 procenta.

Z pohledu celých televizních skupin a při zaměření na čtyři největší hráče na trhu došlo k zajímavé situaci, když všichni posilovali na úkor skupiny Nova. Ta se ve své „vlastní“ cílové skupině v souhrnném celodenním podílu na publiku meziročně propadla o 2,23 procentního bodu na hodnotu 35,95 procenta. Jen kousek od poklesu byla i skupina Prima, která meziročně u mladšího publika rostla o čtyři setiny procentního bodu na letošních 22,44 procenta. Silnější růst vykázala Česká televize, která si jako celek připsala 0,67 procentního bodu na souhrnný podíl 23,07 procenta. Vůbec nejvíce u mladších diváků posilovala skupina Barrandov, a to o 1,91 procentního bodu na letošních 4,74 procenta.

Tabulka týdenních podílů kanálů (2015)
Našli jste v článku chybu?