Hlavní navigace

Prima Zoom: meteor, který zazářil a pomalu hasne

7. 4. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Dokumentární kanál Primy byl nejrychleji rostoucí novou televizní stanicí v DVB-T v české historii. Nyní ale drží jiný rekord: za dva měsíce existence přišel o největší podíl na publiku.

Je to něco přes dva měsíce, co mediální weby včetně DigiZone.cz žily blížícím se startem čtvrtého kanálu Primy, dokumentární Primy Zoom. Očekávání byla natolik velká, že jakýkoli text se slovem Zoom v titulku dosahoval nadprůměrné čtenosti a data z prvních dnů vysílání této televize byla ohromná. Žádná jiná nová televize dostupná v DVB-T nezačínala s podílem na publiku začínajícím vyšším číslem než nula. Prima Zoom měla první den vysílání podíl přes čtyři procenta na dospělém publiku a v dalších dnech se držela vysoko nad třemi procenty.

Jenže už ke konci prvního týdne vysílání spadnul zájem o Primu Zoom na rovná tři procenta publika staršího patnácti let a další týdny se pokles nezastavil. Nyní se celodenní podíl Zoomu pohybuje mezi dvěma a dvěma a půl procenty a jsou dny, kdy klesne i pod úroveň dvou procent. Zatímco krátce po svém startu byla Prima Zoom druhou nejsledovanější televizí skupiny Prima, nyní ji nezřídka poráží v celodenním a zejména večerním podílu na publiku dosud mnohem méně sledovaná Prima love. Zkrátka raketový zájem o Primu Zoom se změnil v pozvolný, ale stabilní pokles.

Čím to? Dvouprocentní podíl na trhu pro úplně novou televizi je stále dost dobrý výsledek, kterého třeba Fanda dosahuje (v celodenních číslech a dospělém publiku) jen výjimečně, a to vysílá od loňského července. Ale Fanda od svého startu stále mírně stoupá, stejně jako Smíchov a Telka, byť v jejich případech se jedná jen o nepatrné změny. Zato u Primy Zoom je pokles očividný. Souvisí to s formou vysílacího schématu, kterou Prima u nového programu zvolila, tedy že denně nabízí jen tři hodiny premiérových dokumentů a po zbytek času opakuje ty, které už vysílala v minulosti? Je to možné.

Na druhou stranu nelze očekávat, že by v nejexponovanějším vysílacím čase, do kterého všechny televize umisťují to nejlepší, co mají k dispozici, aby bojovaly o co největší zásah reklamních spotů, dávala velká část diváků přednost premiérovým dokumentům. Takže jejich opakování mimo prime time dává šanci, že si je pustí lidé, kteří by se na ně chtěli podívat, ale ve večerních časech dávají přednost jiným programům. Otázkou zůstává, kolik lidí ochotných sledovat dokumenty se dostane k televizi v době mimo prime time (nebo ještě lépe – je ochotno se na televizi dívat jindy než večer). A zda Prima Zoom dokáže v prime time konkurovat zavedenému slotu dokumentů na ČT 2.

BRAND24

Na poslední zmíněnou otázku si už dovedeme odpovědět. Prima Zoom překvapivě nesebrala ČT 2 téměř žádné diváky, i když obě televize vysílají po 20. hodině dokumenty. Jenže Prima Zoom oslovuje v tomto čase maximálně něco přes 100 tisíc diváků, kdežto ČT 2 se pohybuje stabilně na dvojnásobku tohoto počtu a někdy i na trojnásobku. Stále je to velmi výkonný pomocník skupiny Prima (a nebýt meziročního poklesu Primy family, pomohl by tomuto televiznímu domu k zajímavému růstu), ale ubližují mu nekonečné bloky reklam, kterými jsou zahlceny všechny kanály Primy.

Někdy zkrátka méně znamená více, a tentokrát na to překvapivě přišla Nova se svojí na první pohled nesmyslnou strategií prodeje menšího množství reklamy.

Jak často sledujete Primu Zoom?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).