Hlavní navigace

Přímou konkureci nováckého Voya už vyzkoušelo čtvrt milionu registrovaných uživatelů

20. 12. 2013
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Na trhu se stále více spekuluje o jejím prodeji, i když sám provozovatel nechce tyto informace komentovat a jeho vlastník se ke službě oficiálně nemá

Topfun aktuálně vykazuje 40 tisíc předplatitelů

Čtvrt milionu registrovaných uživatelů si již vyzkoušelo placenou internetovou videotéku Topfun. Z toho 160 tisíc si u ní založilo účet napřímo a dalších 90 tisíc zprostředkovaně přes strategické partnery, především poskytovatele IPTV. Na dotaz serveru DigiZone.cz to sdělil Radek Přikryl, obchodní ředitel a člen představenstva společnosti Topfun Media, která videotéku provozuje. Číslo však neudává počet pravidelných předplatitelů služby SVOD. „Pravidelných předplatitelů evidujeme okolo 25 tisíc. Každý měsíc se to mění, podle toho, zda je či není sezona,“ upřesnil Přikryl. Vzhledem k tomu, že Topfun nabízí několik typů placených služeb, celkový počet předplatitelů je ještě o něco vyšší.

„Dá se říci, že celkově máme aktivních zákazníků, tedy zákazníků, kteří za měsíc sáhli například nejen na SVOD služby, ale i TVOD a Pay TV (například kanál Slovak Sport II s Premier League), okolo 40 tisíc,“ vypočítává obchodní ředitel Topfunu. To je o něco více, než v posledních zveřejněných datech za první pololetí letošního roku přiznávala přímá konkurence této služby, placená videotéka Voyo.cz od televize Nova. Tu si ke konci června předplácelo něco přes 27 tisíc zákazníků. Také u Voya však jde o velmi proměnlivé číslo, protože počet předplatitelů se každý měsíc mění. Obě služby jsou dostupné za stejný základní měsíční poplatek 189 korun, noví zákazníci ale mohou dostat omezenou nabídku výrazně levněji.


Foto: archiv DigiZone.cz

Videotéka Topfun na chytrém televizoru Samsung

Velká filmová revoluce má nabrat nové zákazníky

Topfun zavedl loni v létě promo nabídku Topfun Start, která umožňuje přístup k 50 filmům měsíčně za 49 korun, přičemž každý měsíc se v tomto balíčku obmění 15 filmových titulů. Právě po zavedení této novinky provozovatel poprvé zveřejnil počet předplatitelů, který byl v té době na stejné úrovni jako u Voya – 26 tisíc. Kolik z nich si předplácelo Topfun Start, kolik plnou nabídku Topfun Nonstop za 189 korun měsíčně a kolik lidí si kupovalo jednotlivé filmové tituly transakčně, však operátor nesdělil. A přesnější nechce být ani dnes. „Na zveřejňování čísel jsme velice opatrní,“ potvrzuje Radek Přikryl, kterému se zejména v loňském roce podařilo domluvit spolupráci prakticky se všemi výrobci chytrých televizorů dostupných na českém trhu na zařazení aplikace Topfun.

Letos před Vánoci přišel Topfun s další promo nabídkou, kterou nazval Velká filmová revoluce. Všem registrovaným uživatelům, kteří si na virtuální účet u této služby nahráli 100 korun, poskytnul přístup ke stovce vybraných filmů. Onu stokorunu pak zákazník mohl využít pro zaplacení klasických tarifů Topfunu – Startu nebo Nonstop, ale i lineárních televizních kanálů v jeho nabídce. V podstatě tak získal stovku filmů legálně k dispozici zdarma. Podle Radka Přikryla chtěl Topfun touto akcí ukázat, že využívání legálních videoslužeb na internetu není nic složitého ani drahého. Svým způsobem se tak postavil různým úložištím a sdílecím webům, kde lze nelegální kopie filmů stáhnout také zdarma, ale většinou v pochybné kvalitě.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Obchodní ředitel Topfunu Radek Přikryl si loni sliboval mnohé od užší spolupráce se slovenskou televizí Joj, s níž tuto videoslužbu pojí vlastnický propletenec

Pokus, jak konkurovat úložištím a sdílecím webům

„Neustále nahlížíme do diskuzních skupin u různých článků. Pokud pomineme názory věčných rýpalů, kteří vypisují, že až budeme mít na službě novinky a v HD kvalitě, tak si něco koupí (my tam ty novinky máme a v HD v rámci smart TV také), tak pozorně sledujeme, co ti přispěvatelé píší. Jejich častým tématem je neustálé odkazování, že proč by uživatel měl za něco platit, když to může mít někde zdarma. Proto jsme si řekli, pojďme se na tento stav podívat zkouškou: dejme lidem obsah zdarma. A dejme jim kvalitní filmy,“ popisuje obchodní ředitel Topfunu základní úvahu, která předcházela Velké filmové revoluci. „Vybrali jsme velkofilmy. Nejedná se o nejnovější tituly, ale jsou zde filmy, které ještě nebylo možné vidět ani v komerčních televizích.“

To samozřejmě platí jen částečně. Nejmladší filmové trháky v rámci Velké filmové revoluce jsou z roku 2010, například britský snímek Sherlock Holmes, Komici nebo Počátek, který tento týden v televizní premiéře na volně přístupných kanálech odvysílá hlavní kanál Novy. Z celé nabídky patří k nejznámějším trilogie o agentu Bourneovi, Pán prstenů nebo Harry Potter (poslední dvě zmiňované série jsou zastoupeny vždy jen jedním dílem, další si lze dokoupit v nabídce Topfunu zvlášť). Promo akce začala 28. listopadu a potrvá až do konce roku. Průběžné stavy počtu prodaných voucherů Topfun nekomentuje, podle Radka Přikryla je ale zájem velký.

Voyo s půjčovnou filmů a archivem TV Nova se dobře ovládá, a to včetně zadávání názvů pořadů.
Foto: archiv DigiZone.cz

Největším konkurentem Topfunu na českém trhu je videotéka Voyo.cz od televize Nova

Rychlý náběr předplatitelů kvůli prodeji firmy? Topfun to odmítá

„Cíl byl jasný: ukázat, že v podstatě na pár kliků myší nebo ovladačem smart TV si zákazník spustí film ve výborné kvalitě obrazu i zvuku. Že nemusí na nic čekat, až se film stáhne a zda kvalita bude dobrá či ne a zda budou u té nelegální kopie filmu titulky a jak to namixuji, atd. Prostě jako jakýkoli amatér si službu může vyzkoušet a spustit. Zdarma. Vždy tomu říkám jeden příběh: nějaká studie říká, že jedna z nejčastějších vět večer v domácnostech je „v té televizi zase nic není“. Když se tedy ta rodina dohodne, že si jde něco stáhnout z nelegálních služeb, tak čekají do cca 21–22 hodiny a zjistí, že už se jim chce spát a že se na to podívají zítra. My říkáme, že když se chcete ve 20:00 na něco dívat, tak ve 20:02 vám začíná na Topfunu film. Prostě běží to hned,“ popisuje Přikryl.

Stejně jako u loňské novinky v podobě tarifu Topfun Start lze očekávat, že i Velká filmová revoluce přinese Topfunu nové pravidelné předplatitele. Ruku v ruce s tím, že Topfun v posledních měsících výrazně přitlačil na PR a začal vydávat velké množství tiskových zpráv, se vyrojily i spekulace o jeho možném prodeji. Provozovateli by předtím vyplatilo skokově zvýšit počet pravidelných předplatitelů a na to je akce typu Velké filmové revoluce velmi vhodná. Radek Přikryl ale na přímý dotaz DigiZone.cz odmítl, že by Topfun započítával uživatele této akční nabídky do celkového počtu předplatitelů: „Ne, toto jsou uživatelé využívající služeb v režimu TVOD (transakční video on demand).“

Slovak Sport se především snaží diváky nalákat na anglickou Premier League.
Foto: Slovak Sport

Výhodou Topfunu jsou prémiové lineární televizní kanály, především Slovak Sport s přenosy fotbalové Premier League v HD kvalitě

Komu vlastně patří Topfun? Towercom se k němu nemá

K případnému prodeji Topfunu se Přikryl vůbec nechce vyjadřovat: „Omlouvám se, ale spekulace z trhu nechci komentovat.“ A mlčí i údajný vlastník videotéky, investiční skupina J&T, které patří i slovenská komerční televize Joj. Server DigiZone.cz v této věci oslovil jak televizi Joj, tak i společnost Towercom, která na Slovensku provozuje všechny celoplošné multiplexy DVB-T a rovněž patří skupině J&T. Zatimco zástupci Joj vůbec nereagovali, mluvčí Towercomu Michal Šuran nejprve odpověděl, že si musí vyžádat podrobnější informace, aby o dva dny později po urgenci napsal: „Společnost Towercom, a.s. není vlastníkem Topfun Media, nevíme, jaké jsou záměry akcionářů Topfun Media a proto se nedokážeme k tomuto tématu vyjádřit.“

V obchodním rejstříku je Topfun Media vedena jako akciová společnost s akciemi na jméno, takže jejího vlastníka nelze touto cestou dohledat. Předsedou představenstva je ale Roman Fischer, který zároveň šéfuje představenstvu zmíněného Towercomu, a předsedou dozorčí rady Topfun Media je další člen představenstva Towercomu Ivan Peschl. V letech 2010 až 2011 byla jediným akcionářem Topfun Media ostravská společnost Trade&Technology, tehdejší provozovatel satelitní služby Skylink, kterou rovněž ovládal slovenský Towercom. Vlastnické propojení s majitelem slovenské televize Joj, skupinou J&T, v loňském rozhovoru pro DigiZone.cz potvrdil i sám Radek Přikryl, když reagoval na otázku, proč Topfun nenavázal užší spolupráci s Jojkou.

CS24 tip temata


Foto: Česká televize

Komu vlastně Topfun patří? Firmu kontrolují manažeři slovenského Towercomu, který kontroluje skupina J&T (majitel televize Joj), a v té má největší podíl Patrik Tkáč

Napojení na J&T existuje, jen není jasné, jaké přesně

„Je to citlivá otázka, protože zasahuje hluboko do našich vzájemných propojení. Byl by to ale logický krok, protože mít podporu média je velmi významné. Zákazník potřebuje vědět, že tato služba existuje, potřebuje o ní mít obecné povědomí. Máte-li v chytrém televizoru ikonu vaší služby a diváka to v rámci televizního vysílání desetkrát denně nepraští do očí, citelně vám taková podpora chybí. Užší spolupráce s televizí Joj je tedy náš cíl, jednáme o ní, ale musíme sladit naše a jejich zájmy,“ uvedl tehdy Přikryl. „V tuto chvíli zatím taková spolupráce neexistuje, ale připravujeme se k tomu. Chceme, aby mezi námi fungovalo silné propojení,“ dodal.

J&T v minulosti opakovaně projevila zájem vstoupit do české televize Prima, ta však momentálně není na prodej. Přikryl ale loni neskrýval z případného propojení Topfunu s Jojkou na Slovensku a Primou v Česku nadšení: „Pro Topfun by to bylo perfektní, i když Prima má svoji vlastní VOD službu Prima Play. Zvolila pro ni ale jiný obchodní model. My nabízíme profesionální obsah, který je placený a chceme, aby byl placený i do budoucna. Kdybychom měli na Slovensku zázemí Jojky a v Česku Primy, bylo by to výtečné. Ale bylo by to logické i dobré i pro tyto televize.“ Spolumajitel J&T Patrik Tkáč je navíc nyní společně s Danielem Křetínským vážným zájemcem o koupi českého vydavatelství Ringier Axel Springer, jemuž patří deníky Blesk, Aha!, Sport a časopis Reflex. Ve spojení s Jojkou, případně i Primou, by mohl vzniknout silný česko-slovenský mediální dům.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).