Hlavní navigace

Případ Cogent: veřejný nepřítel

19. 3. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Vzájemné propojení sítí neboli peering si v českých podmínkách představujeme jako něco, co sice poskytovatelům šetří kapacity a peníze a zlepšuje odezvy, ale co není pro samotné fungování Internetu bezpodmínečně nutné. Co však obvykle platí v Česku, neplatí pro velké tranzitní operátory za hranicemi.

Internetové sítě můžeme rozdělit na dva druhy. Ten první si připojení k Internetu kupuje od nějakého tranzitního operátora. Ten druhý (to jsou právě velcí trazitní operátoři, ne však všichni) provoz nekupuje, ale pouze si jej vyměňuje s ostatními podobnými sítěmi. Tito operátoři se nazývají Tier 1. Provoz mezi Tier 1 se obvykle nevyměňuje, jak jsme zvyklí kupříkladu v ČR, ve veřejných IXech (peeringových uzlech), ale téměř zásadně funguje po přímých propojích (tzv. privátní peering).

Nároky kladené na operátora, který by se chtěl do uzavřeného elitního klubu Tier 1 dostat, jsou velké a často nikde nespecifikované. Do jisté míry se dá říci, že uzavřená skupina Tier 1 operátorů je kartelem, který mezi sebe někoho jen tak nepustí a klade zájemcům o vstup do tohoto elitního klubu velké překážky – jednou z nejčastějších je kupříkladu požadavek na propojení na osmi různých místech v USA, někteří Tier1 operátoři k tomu ještě přidávají požadavky na propojení v Evropě a v Asii. Tito operátoři také na rozdíl od těch menších také často drží i vyšší ceny transitní konektivity než tranzitní sítě Tier 2 (ano, i takové existují a řadě z nich toto označení nikterak nevadí), kteří často provozují i mezikontinentální spoje za účelem peeringu na jiných kontinentech (například 1&1, BT, Colt, Hurricane Electric, PCCW, Entanet, DTAG, Flag Telecom apod.)

Co je to peering?

Peering je označení pro vzájemné propojení dvou internetových sítí za účelem vzájemné výměny provozu mezi uvedenými sítěmi (a zákazníky těchto sítí).

Na rozdíl od situace u menších operátorů, kde zrušení peeringu coby jedné z cest mezi sítěmi nezpůsobí nedostupnost služeb, protože vždy existuje ještě cesta přes sítě jednoho či více transitních operátorů, u Tier 1 operátorů je situace v takovém případě poněkud závažnější – ze sítě jednoho z „rozpeerovaných“ operátorů se paket nemůže dostat do sítě onoho druhého operátora (a naopak), protože routery zkrátka nemají ve svých tabulkách příslušné záznamy – a jsou tím postiženi i zákazníci uvedených operátorů, včetně těch ISP, kteří nemají svůj druhý upstream přes někoho jiného.

AS-interconnection

Schéma peeringu, zdroj: Wikipedia

V pátek 14. března zrušila propojení společnost Cogent Communications (AS174) se sítí společnosti TeliaSonera International Carrier (AS1299). Obě tyto sítě lze považovat za Tier 1, i když existují zdroje, které říkají, že obě společnosti malou část provozu od někoho kupují (což ovšem zejména první jmenovaná ráda popírá). Od té doby se ti, kdo mají konektivitu pouze od Cogentu, nemohou dostat do sítě a k zákazníkům Telie a naopak. Zákazníků Cogentu, kteří by v ČR měli konektivitu jen od něj a od nikoho jiného, nebude mnoho, jisté však je, že v ČR existuje nejmenovaný poměrně velký operátor, který nakupuje veškerou svoji transitní konektivitu právě od Telie – a z jeho sítě se momentálně do sítě Cogentu skutečně nedá dostat.

BRAND24

Telia poslala svým zákazníkům následující dopis, z něhož vyplývá, že celou situaci zavinil právě Cogent:

Dear Customer,
We would like to give you the following information:
Cogent has decided not to exchange traffic directly with TeliaSonera’s AS 1299 or indirectly with AS 1299 through a third-party provider. As a result, Cogent has partitioned the Internet and disrupted the flow of traffic between Cogent and TeliaSonera customers.
While this has a negative impact on some users of the Internet, this effect is the result of Cogent’s decision and is unfortunately beyond TeliaSonera’s con­trol. Until Cogent rectifies this situation, TeliaSonera customers experiencing any difficulty reaching Cogent’s network can continue to purchase IP Transit from TeliaSonera along with another Tier 1 provider. This will fix the immediate problem and ensure optimal connectivity going forward.
We sincerely apologise for the inconvenience caused…
If you have further concerns, please address your commercial contact at
TeliaSonera

Můžeme si říci, že takové věci se na Internetu občas stávají. Ano, stávají. Co je však zarážející,je to, že ve více než polovině velkých světových „depeeringových“ kauz je Cogent nějakým způsobem zapleten. Není to jen poslední případ, kdy s Cogentem v říjnu 2005 přestal peerovat Level 3 (AS3356), ale také celá řada dalších – v dubnu 2005 s Cogentem rozpeeroval France Telecom (AS5511), v březnu 2005 s Cogentem rozpeeroval Teleglobe (AS6453), v roce 2002 s Cogentem rozpeeroval America On Line a roce 2001 Cable & Wireless (pravda, tehdy se Cogent ještě jmenoval PSInet). Vypadalo to, že Cogent, který býval většinou oběť, se z takového jednání poučí a „agresorem“ se nestane, leč (použijeme-li vojenský příměr) efekt šikanovaného bažanta, který se později změnil v šikanujícího mazáka, se projevil i zde. Na tomto místě je třeba říci, že depeering ve výše uvedených případech obvykle nezůstal stavem trvalým a společnosti se po několika dnech, nejpozději týdnech, nějakým způsobem obvykle dohodly, byť třeba na tom, že peering bude nějakým způsobem placený. Ve sporu Telie a Cogentu to však zatím vypadá, že Telia IC takovému jednání Cogentu ustupovat nebude. Telii nelze než držet palce, protože pokud by ustoupila, byla by na místě otázka, který operátor bude další na řadě.

Ustojí Telia tlak Cogentu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se profesionálně zabývá informačními technologiemi a sítěmi.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).