Existují dvě základní cesty, po kterých může ubírat služba, která chce monitorovat návštěvnost cizích WWW stránek. Jednou z možností, kterou u nás razí služby jako Toplist či Na vrcholu (ale nakonec i všelijaká veřejná počítadla), je umístění ikonky (může být viditelná i neviditelná) na danou stránku. Tato ikonka je pak volána při každém natažení cílové stránky, takže je možné i na dálku měřit její návštěvnost. Samozřejmě však nemůže zachytit uživatele, kteří mají při surfování vypnuté obrázky, nebo kteří stránkou jen prolétli, takže se jim ani obrázky nestačily natáhnout.
Druhou možností je práce s logy daného serveru, která je náročnější na administrativu, ale může dát přesnější výsledky – zároveň však otevírá větší prostor pro švindlování. Tuto metodu u nás od počátku své existence používá DCCI audit: zúčastněné servery posílají po skončení každého měsíce svůj log, tedy záznam přístupů na své stránky, DCCI jej zpracuje jednotnou metodikou a výsledky zveřejní. Jak už jsem řekl, výhodou je přesnost, protože auditor pracuje přímo s daty od provozovatele bez nějakého zkreslení. Nevýhodou je vedle možnosti umělého nafukování návštěvnosti upravováním logu také určitá těžkopádnost celého procesu: údaje o návštěvnosti jsou dostupné vždy až s poměrně velkým zpožděním (15. následujícího měsíce).
O těchto slabinách jsme na Lupě už několikrát psali a DCCI si je samozřejmě uvědomuje. Z tohoto důvodu během minulého roku zahájilo zkušební provoz on-line služby, která je v podstatě obdobou Toplistu či Na vrcholu. Vybrané servery na své stránky umístili neviditelný obrázek, stahovaný ze serveru dot.dcci.cz
. Získané údaje o návštěvnosti se porovnávaly s těmi z logů a do budoucna měly sloužit zejména k ověřování jejich pravosti. Podobnou podmínku ostatně obsahovaly i propozice tendru na auditora ABC ČR, který však mezitím poněkud vyšuměl do ztracena.
Těžko říci proč, ale DCCI po určité době provoz této služby zastavilo. Neznamená to však, že by se s touto metodou chtělo rozloučit na věčné časy: podle Davida Čížka z DCCI se nyní pouze jedná o tom, jak bude v budoucnu tato služba fungovat. DCCI se navíc mezitím spojilo s Taylor Nielsen Sofres Media, takže v úvahu by mohly přicházet i nějaké technologie této společnosti.
Podstatné však je, že skript na zmíněném serveru dot.dcci.cz
podle záznamů z několika proxy cache serverů již od 6. prosince loňského roku neběží. Podle Davida Čížka na to byli všichni provozovatelé zúčastněných serverů upozorněni, přesto se však volání tohoto obrázku stále vyskytuje na řadě stránek. To samozřejmě zpomaluje jejich natahování, protože prohlížeč pokaždé čeká, až se načte i tento obrázek – a skončí až timeoutem. Příkladem jsou například Novinky, ale stejný problém mají i další servery. Důvodem je zřejmě zapomnětlivost jejich správců, kteří neodstranili příslušný tag ze svých stránek.