Hlavní navigace

Prodej M.I.A. definitivně potvrzen

Marek Antoš

Před několika měsíci jsme informovali o tom, že Český Telecom hodlá koupit společnost M.I.A., která působí v českém Internetu jednak jako poskytovatel obsahu, jednak jako reklamní agentura. Minulý týden byl celý obchod definitivně uzavřen poté, co jej schválil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Podle tiskové zprávy, kterou u této příležitosti Český Telecom vydal, koupil v agentuře M.I.A. 67% podíl. Zbylé akcie zůstaly zřejmě v rukách původních vlastníků, tedy především Ivany Juráňové. Tento postup zřejmě vychází z podobného modelu, který byl použit i u jiných obdobných akvizic: původní management ve společnosti zůstává a zbylé akcie může s příslušnou prémií investorovi prodat po určité době, ovšem za předpokladu splnění určitých podmínek, například pokud jde o obrat, zisk nebo podíl na trhu.Ivana Juráňová se přitom dříve netajila tím, že by po prodeji ráda v agentuře M.I.A. přestala aktivně působit, podle neoficiálních informací však bude „muset“ zůstat ještě nejméně dva roky.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zvažoval tuto investici Českého Telecomu zhruba dva měsíce, tento údaj alespoň vyplývá z časové souslednosti jednotlivých zpráv. Nakonec dal celému obchodu zelenou, což je podle mého názoru odpovídající: získání M.I.A. by nemělo žádným způsobem přerůst v nějaké zneužívání monopolního či dominantního postavení.

Určité otazníky se však nadále vznášejí nad tím, proč vlastně Český Telecom tuto společnost koupil a k čemu mu bude. Je důležité poznamenat, že agenturu M.I.A. nekoupila divize Internet OnLine, ani se neplánuje, že by k ní měla být začleněna, ale „velký“ Telecom. Může jít samozřejmě jen o klasickou akvizici, kterou Telecom činí do perspektivního odvětví a čeká od ní zisk, aniž by chtěl nějak výrazněji zasahovat do života společnosti. Mnohem pravděpodobnější je však to, že se Telecom snaží v podobě zavedené společnosti M.I.A. získat určité předpolí na českém Internetu pro své další aktivity.

Podle neoficiálních informací, které se šíří už nějakou dobu a nyní se znovu potvrzují, chystá Český Telecom velkou internetovou ofenzívu v oblasti obsahu. M.I.A. mu může být v této oblasti nápomocná, kromě toho však skrývá velký potenciál ve své reklamní části. Konkrétnější obrysy věcí, kterých se možná od Telecomu dočkáme, jsou však zatím zahaleny mlhou.

EBF17

Fungování M.I.A. se podle všeho pod vlivem Českého Telecomu zatím příliš nezměnilo. Tedy snad až na to, že si Daniel Dočekal zaregistroval doménu nazluto.cz. :-)

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?