Hlavní navigace

Programové priority Českého rozhlasu pro rok 2013? Modernizace, multimedia a mladí

22. 1. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

UVNITŘ DOKUMENT – Český rozhlas chce posílit multimediální propojení klasického vysílání a nových médií, oslovit mladší posluchače a celkově zmodernizovat zvukový obal svých stanic

Modernější a více zaměřené na mladší posluchače by mělo být vysílání Českého rozhlasu v letošním roce. Vyplývá to z programových priorit, které dnes rozhlas zveřejnil na tiskové konferenci k 90. výročí zahájení pravidelného vysílání svého předchůdce, Československého rozhlasu. Za jeden z klíčových bodů si přitom určil rozvoj „žurnalistiky 3.0“, kterou charakterizuje jako dialog mezi žurnalisty, publikem a odborníky, na kterém se před vysíláním pořadu , během něj i po něm podílí i posluchač.

K TÉMATU: Český rozhlas Plus, chystaná stanice mluveného slova, odstartuje až 1. března 2013

Český rozhlas chce v mnohem větším měřítku využívat sociální sítě a skrze ně upozorňovat na své vysílání. Rozhlasoví redaktoři mají být více „multimediální“, obsah mají připravovat nejen pro rozhlasové vysílání, ale také pro další využití na internetu. V tomto smyslu se vedení ČRo nelíbí, jak málo jsou využívané unikátní fotografie na rozhlasových webech. Jedním z cílů ČRo pro letošní rok je i digitalizace rozhlasového vysílání. Chce být jeho průkopníkem v oblasti propagace i legislativy (příští týden ČRo pořádá na toto téma odborný seminář v Poslanecké sněmovně).

ČTĚTE TAKÉ: Rádio Česko a ČRo Leonardo letos zaniknou, nahradí je stanice mluveného slova

Pro ČRo 1 – Radiožurnál má být letošek rokem dopravního zpravodajství. „Dojde k výraznému
obsahovému i technickému posílení Zelené vlny jako hlavního subbrandu zpravodajské
stanice,“
stojí ve strategickém dokumentu ČRo. Hlavní okruh veřejnoprávního rozhlasu také navýší podíl hudby ve svém vysílání, takže se poměr k mluvenému slovo změní na 60:40 ve prospěch hudby. Víkendové vysílání Radiožurnálu posílí o nový reportážní formát zaměřený na palčivá společenská témata.

Programové priority Českého rozhlasu pro rok 2013 by potucek793

ČRo 2 – Praha, nazývaný také Dvojka, má letos posílit hudbu a zábavu. „Zásadně větší důraz
bude kladen na vysílání pro dětského posluchače – internetový stream Rádio Junior bude
distribuován digitálně v DVB-T,“
konstatuje ČRo v programové strategii na letošní rok. Internetové Rádio Junior už nyní využívá denně prostor na Dvojce, který by se měl ještě rozšiřovat. „V roce 2013 bude zdvojnásobena výroba literárně dramatických pořadů pro děti,“ slibuje vedení rozhlasu. Dvojka by si zároveň měla zachovat všechny dosavadní vzdělávací pořady.

NAPSALI JSME: Dětské Rádio Junior startuje 3. září. Český rozhlas mu dá prostor i na Dvojce

U stanice ČRo 3 – Vltava chce rozhlas klást větší důraz na autorskou moderaci všech pořadů.
„Moderátoři mají za úkol propojovat segmenty vysílání a podporovat toleranci mezi žánry,“ stojí v dokumentu. Přibližně polovinu koncertů Symfonického orchestru ČRo chce rozhlas natáčet v prostorovém zvuku Dolby Digital 5.1, s nímž počítá i u velkých hudebních titulů z Pražského jara a prostorových kompozic soudobé hudby, jako jsou ostravské Dny nové hudby. U speciální stanice D-dur chce nabídnout zahrání skladby na přání s možností uploadu posluchačského komentáře.

DÁLE: Český rozhlas Plus se zaměří na posluchače starší 30 let. Chce jich mít okolo 60 tisíc

Stanice pro mladé ČRo Rádio Wave letos posílí podíl hudby na poměr 70:30 k mluvenému slovu. Rozhlas počítá s vytvořením nové aplikace této stanice pro chytré telefony a televizory. Nabídne i nový pořad postavený na komunikaci s posluchači skrze nová média. „Redaktoři budou školeni k natáčení reportážních videí, pořizování fotografií a jejich užití na sociálních sítích a webu stanice,“ doplňuje strategie programového rozvoje pro letošní rok.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Český rozhlas vypsal soutěž na nové logo. Zaplatí za něj 2,5 milionu korun

Hlavní letošní novinkou ale bude nová stanice mluveného slova Český rozhlas Plus, která zahájí vysílání 1. března a integruje do sebe zpravodajské Rádio Česko, vědecko-populární stanici Leonardo a publicistický ČRo 6. „Zaměřena bude na politiku, společnost, kulturu, historii a vědu. Její profil bude analyticko-publicistický, s vyváženým důrazem na domácí a zahraniční dění. Zaměří se na posluchače, kteří mají zájem o podrobnější diskuse a hlubší vhled do dané problematiky,“ líčí dokument. Stanice má vysílat analogově na středních vlnách a digitálně na internetu a v systému DVB-T a DVB-S.

K VĚCI: Stanice mluveného slova ČRo na střední vlně? Mrtvý projekt, míní bývalý šéf Leonarda Miroslav Bobek

KL24

Z původního okruhu Leonardo se na nové stanici ČRo Plus objeví hodinový blok stejného názvu. „Hodinový pořad Leonardo bude přinášet informace o pokroku v různých vědních a
technických oblastech, včetně nových forem vzdělávání, ekologie a popularizace vědeckotechnických novinek,“
přiblížil rozhlas. Vědeckým tématům se má věnovat i pořad Mozaika na ČRo 2 – Praha. Regionální stanice ČRo plánují vesměs oslovovat i mladší cílové skupiny posluchačů než do teď a rozvíjet servisní témata a rady.

Během letošního roku pak chce rozhlas vyvinout a k 1. lednu 2014 spustit speciální internetový obchod s vybranými archivními nahrávkami, který doplní již existující vydavatelství a obchod Radioservis.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).