Hlavní navigace

Prostor pro ruce, nohy a hlavu

Redakce

Automobilka Škoda Auto je bezpochyby jedním z nejúspěšnějších českých podniků, který poměrně velké objemy své produkce exportuje do zahraničí. Jeho internetová stránka jej proto reprezentuje v očích zákazníků z celého světa. Jak se povedla, hodnotí Jiřina Kröhnová (MoonFace) a Jiří Krám (Tiscali).

515

Rodný list website

server:
Škoda-Suberb (www.Skoda-Superb.com)
zadavatel:
Škoda Auto, a. s.
agentura:
iMACHINA (www.iMachina.cz)
art director:
Martin Eder
velikost týmu:
Project Manager: Yon Purkrábek
Design: Martin Eder + Michal Tilsch
Technologie: Jan Kropáč + Ondřej Erazím
doba realizace:
3 týdny
pouzité technologie:
Jazykové mutace vytvořené pomocí offline generátoru statických HTML stránek Ondřeje Erazíma. Jinak použito skoro čisté HTML, CSS a malá troška JavaScriptu. Scriptování na straně serveru dělali Němci, protože to hostovali.

Jiřina Kröhnová


webdesigner (MoonFace)
jira@moonface.cz
--

Jiří Krám


Advertising Account Manager (Tiscali)
jiri.kram@cz.tis­cali.com
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Jako poměrně originální a vtipné mi připadají ilustrační koláže, které se dotýkají tématu často pouze v přeneseném slova smyslu. Jinak se web vcelku rozumně snaží působit solidním, ne příliš výstředním, dojmem. Na některých stránkách (TRADICE nebo SUPERB fotografie u článku „nasedněte a uvidíte“ atd.) se ale zdá, že si výrobce není jist krásou svých produktů a úmyslně je ukazuje velmi maličké, moc tmavé nebo useknuté. -- Web Škody Superb drží klasickou elegantní linii stránek Škody-Auto reprezentovanou stránkami mateřské firmy. To je podle mne rozumné rešení, neboť cílová skupina, která si bude tento vůz kupovat, by pravděpodobně neocenila různé webové vychytávky, které sice stránku zpestří, ale svým způsobem odvádí pozornost návštěvníka od hlavního účelu jeho návštěvy, kterým je získání informací o produktu, na nějž je web zaměřen.
POUŽITELNOST
Web splňuje svůj účel, celý vůz si můžete prohlédnout a následně objednat podrobnější informace. Texty jsou srozumitelné a přehledné, což osobně považuji za velké plus. O smysluplnosti sekce „Zábava“ si dovolím zapochybovat. Náhled na 3D model je velmi nekvalitní a příliš tmavý, takže když se chci podívat na model v bílé barvě, objeví se mi slabě béžové ušmudlané autíčko. Sreensaver, na který není k dispozici ani náhled, si asi hned tak někdo instalovat nebude. Dále postrádám popisky obrázků – „Alty“. -- Otázkou zůstává, co je to použitelnost webu. Já si myslím, že v prvé řadě jde o rychlé nalezení informací a to díky dobrému designu web splňuje. Vše se dá najít rychle, jen nad čtverečky (ukrývajícími část navigace) je třeba chvíli přemýšlet. Zkuste například najít informace o motoru vozu. Díky tomu, že budete nuceni „oklikat“ všechny odkazy v podobě čtverečků, to působí stejným dojmem jako prohlížení papírového prospektu.
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Zarazilo mě, že celá horní polovina stránky (logo a ilustrační koláž) jsou jeden jediný obrázek. Není pak divu, že než se vám tato část načte, můžete si s pomalejším připojením počkat o něco déle, než je zvykem. Kdyby tvůrce využil na jednobarevné (dvoubarevné) obrázky místo JPG komprese GIF, jistě by šlo nějaké to kilo dolů. V Netscapu funguje všechno tak, jak má. -- Stránky nepoužívají žádné technické „vychytávky“ a Java Script, jímž jsou vybaveny, je běžnou součástí „slušných“ prohlížeců na většině platforem. Hezký 3D model autíčka, kterým můžete otáčet v horizontálně v úhlu 360 stupňů, vyžaduje přehrávač FLASH, který však má rovněž většina uživatelů nainstalován. Pokud ne, je si jej schopna opatřit i na vytáčeném připojení.
ESTETICKÝ DOJEM
Stránky působí profesionálně, barevné ladění je důstojné, možná až smutné. ( Chtělo by to trošku více světla.) Nicméně chyby jako „ušmudlané“ logo ŠkodaSuperb (nesprávným požitím JPG namísto GIFU) a nekvalitní fotografie jej staví na úroveň průměrného firemního webu. -- Barevné pojetí webu je velmi příjemné a i doprovodné obrázky jsou vkusné. Stejně dobře působí i použití duotónů v retro sekci „Tradice“, která má za úkol připomenout historii značky Superb, jenž v minulosti reprezentovala vůz pro lepší a bohatší klientelu.
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Pocit, že se ocitám na stránkách o špičkovém výrobku, mi bohužel kazí celková zašedlost stránek. Krásný vůz je lákavé téma – nosné samo o sobě, které by si zasloužilo určitě více originality. -- Web není žádný inovativní zázrak, zároveň je však příjemný a důstojně bude reprezentovat Superb našim i světovým zákazníkům.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
6/10 -- 6/10
Našli jste v článku chybu?