Hlavní navigace

První digitální televize: kdo za nimi stojí a co nabídnou

5. 4. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Jako blesk z čistého nebe přišla v úterý odpoledne zpráva o udělení prvních šesti licencí pro zemské digitální televize. Nové stanice by se měly v přechodných digitálních sítích B a C, případně v jejich modifikované definitivní podobě, objevit nejpozději rok od chvíle, kdy si jejich provozovatelé převezmou rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání o vydání licence. Kdo jsou majitelé chystaných digitálních programů a co nabídnou českým divákům?

Plnoformátová Febio TV (multiplex C)

TV Febio logo

Za projektem Febio TV stojí Fero Fenič a jeho společnost Televize Febio. Má jít o plnofomátovou televizi se zaměřením na inteligentní zábavu, vzdělávací pořady, dokumenty, filmy, seriály, zpravodajství a publicistiku, sitcomy, ale také na pořady pro různé menšiny a živé přenosy z významných událostí. Produkt manažerem Febio TV je bývalý programový ředitel televize Nova a několikanásobný kandidát na generálního ředitele České televize Petr Sládeček. Stanice se chce zaměřit na inteligentní, vnímavé diváky ve věku od 15 do 50 let se širšími zájmy a jistou společenskou odpovědností. Podle Fera Feniče by se neměla bát experimentovat, měla by být moderní, trendová, energická a dynamická.

Základem programového schématu budou dokumenty z produkce společnosti Febio, které sklízejí úspěch na obrazovkách všech tří velkých českých televizí: ČT, Nově i Primě. Febio se chce pustit také do vlastní dramatické tvorby a podporovat nezávislé producenty. Značnou část programu zaplní akvizice, u kterých se Febio neobává takových experimentů, jako je bulharský nebo ruský seriál. Pokud bude kvalitní, proč bychom ho nevysílali? řekl na loňské tiskové konferenci Febio TV Petr Sládeček. Televizi Febio má podle Feniče financovat několik finančních fondů, především pak česko-slovenská finanční skupina Arca Capital. Zvolili jsme takové partnery, kteří nebudou mít ambici zasahovat nám do programu a pouze poskytnou potřebné finance, vysvětloval loni novinářům Fero Fenič.

Hudební televize Óčko (multiplex C)

Óčko obrazovka

Ze všech šesti digitálních televizí je nejlépe připravená na řádné vysílání. Óčko vlastně už digitálně vysílá, a to dokonce i v digitální síti C, na kterou nyní získala dvanáctiletou licenci. Přechodem na řádné vysílání se pro ni tedy v podstatě nic nezmění. Óčko si teď musí vyjednat s provozovatelem multiplexu C, Českým Telecomem, podmínky pro šíření signálu, tedy cenu za jeho distribuci. Ta se u jednoho televizního programu u celoplošné digitální sítě odhaduje na osmdesát milionů korun ročně. V současné době Óčko za zkušební vysílání v multiplexu C v Praze a Brně nic neplatí. Za vysílání v multiplexu B v Praze televize hradí mírný poplatek.

Pro Óčko ale bude důležité také spuštění komerčních interaktivních služeb, které zatím testuje společně s Českým Telecomem v multiplexu C. Po spuštění řádného vysílání v celém multiplexu C pak bude moci naplno využít synergií s dalšími médii vlastněnými společností Mafra, do které Óčko také patří. Zejména pak s hudebním měsíčníkem Filter, deníkem Mladá fronta Dnes, internetovým portálem iDnes.cz, televizní agenturou TVD a pražským Expresrádiem. Óčko by také do budoucna mohlo přebrat některým plnoformátovým televizím atraktivní přenosy z předávání různých hudebních cen. Nelze ani vyloučit jeho spolupráci s globálním hudebním kanálem MTV, který v minulosti zvažoval zřízení speciální česko-slovenské verze.

Plnoformátová TV Barrandov (multiplex C)

Jan Fulín malá

Projekt plnoformátové TV Barrandov připravoval Jan Fulín, nynější jednatel a ředitel parlamentní televize 24cz. Jde o stanici zaměřenou na česko-slovenskou televizní tvorbu, jejíž program bude postavený hlavně na dokumentech, interaktivních servisních pořadech a filmech. Právě českých a slovenských filmů má Barrandov obrovskou knihovnu. Podle zástupce TV Barrandov Ivana Bareše by se měla stanice také hodně zaměřit na regionální zpravodajství, které chce nakupovat od existujících regionálních televizí. Na veřejném slyšení před vysílací radou Bareš loni v květnu řekl, že televize chce v odpoledních hodinách vysílat dvou až tříhodinový pořad natáčený v regionálních nákupních centrech.

Společnost Barrandov studio, která je držitelem licence TV Barrandov, hodlá také využít spolupráce se studenty filmových škol. O finanční zázemí by tato televize neměla mít nouzi: Barrandov Studio totiž patří do skupiny Moravia Steel. Stejná skupina chtěla před časem vstoupit i do parlamentní televize 24cz, nakonec se ale z této akvizice stáhla. Je pravda, že Barrandov je taková výjimka z jejich průmyslového holdingu, a televize 24cz je asi ještě o krok dál. Je daleko složitějším druhem podnikání. Věnovat se médiu a jeho rozvoji znamená mít na to spoustu času, a to asi složitě zapadá do spousty dalších aktivit okolo Moravia Steel. Televize není ten typ byznysu, který se dá rozvinout za měsíc nebo dva, musí se na něm postupně pracovat, řekl před časem v rozhovoru pro DigiZone.cz Jan Fulín.

Zpravodajská televize Z 1 (multiplex B)

Z 1 logo velké

Bude to spíš ekonomicky zaměřená zpravodajská televize se servisně zaměřenými magazíny, charakterizoval v době vyhlášení licenčního řízení na digitální televize projekt Z 1 jeho šéf Martin Mrnka. Bývalý reportér televize Nova a šéfredaktor redakce aktuální publicistiky České televize je předsedou představenstva akciové společnosti První zpravodajská, která je čerstvou držitelkou vysílací licence Z 1. Majitelem firmy je slovenská finanční skupina J a T, která provozuje slovenskou zpravodajskou televizi TA 3. Ta minulý týden zahájila zkušební vysílání na pražském kmitočtu přechodného digitálního multiplexu B. Distribuci signálu financuje právě První zpravodajská.

V redakci Z 1 se sejde celá řada tváří známých z České televize a televize Nova. Na moderátorský post Mrnka počítá například s Hanou Vítkovou a Anetou Procházkovou. Spolupráci Z 1 slíbila i válečná zpravodajka Petra Procházková a společnost A news, kterou založil Marek Vítek a jež v posledních letech natáčela na zakázku ministerstva obrany dokumenty o českých vojenských misích v zahraničí. Mrnka je pravidelným účastníkem akcí občanského sdružení Hermes, které získalo grant Evropského sociálního fondu a ministerstva práce a sociálních věcí na propagaci digitálního vysílání jako zdroje nových pracovních příležitostí. Z 1 bude podle Mrnky připravena zahájit vysílání zhruba do šesti měsíců.

Regionální zpravodajská síť RTA (multiplex B)

RTA obrazovka

Regionální televizní agentura (RTA) v úterý slavila dvojí vítězství. Nejprve jí vysílací rada udělila licenci pro digitální vysílání a poté zvítězila v soudním sporu o vlastnictví jihlavské TV Vysočina, o kterou se přela s firmou Regio Media, ovládanou televizí Prima. RTA sdružuje šest regionálních televizí, které sdílejí analogové kmitočty s televizí Prima a připojují se do jejího vysílání. Kromě TV Vysočina jde o českobudějovickou televizi Gimi, zlínský Emurfilm, ostravskou TV Polar, východočeskou TV Puls a jihomoravskou TV Fatem (všechny dodávají regionální příspěvky do Televizních novin na Nově). Z nich chce RTA vytvořit „cosi na způsob deníků Bohemia“, kdy část vysílání bude společná a část čistě regionální.

Jednotlivá studia by také měla vyrábět specializované magazíny, které bude RTA vysílat v rámci celé své programové sítě. Majitel RTA, mediální lobista Jaroslav Berka, spolupracovník televize Nova a majitel agentury a stejnojmenného internetového deníku Česká média, chce také v rámci RTA zavést pravidelné vysílání formátu Breaking news známé ze CNN. Bude zajímavé sledovat, jak se RTA vyrovná s případným zachováním sdílení kmitočtů s televizí Prima v digitálním vysílání a zda potom dokáže dostatečně oddělit tyto dva produkty. Berka totiž trvá na zachování licenční podmínky sdílení kmitočtů, protože Prima regionálním studiím dodává značný počet diváků, podle kterých pak RTA prodává reklamní časy. Otázkou také zůstává, kde Berka vezme další peníze na celoplošné zemské vysílání.

BRAND24

Plnoformátová TV Pohoda (multiplex B)

TV Pohoda logo

Projekt rodinné plnoformátové televize Pohoda předložil a vede ostravský podnikatel Radim Pařízek, majitel rádia Čas a jeden ze zakladatelů a spolumajitelů sítě rádií Hey. Pařízek vsadil na nacionální notu a představil vizi pozitivně laděné, vyloženě české televizní stanice, příznivě nakloněné rodinným typům a dětem. Na veřejném slyšení před Radou pro rozhlasové a televizní vysílání loni v květnu sliboval, že TV Pohoda bude vyrábět vlastní večerníčky a pohádky, zaměří se také na spolupráci se studenty filmových škol a nezávislými producenty z regionů, kteří nemají šanci uspět na Kavčích horách. Pařízek počítá i s nákladným odpojovaným vysíláním pro Prahu, Brno a Ostravu.

Cílovou skupinou TV Pohoda mají být mladí lidé od dvou do dvaceti čtyř let. Děti a mládež se mají přímo podílet na vysílání, provozovatel už spolupracuje např. s Dětskou tiskovou agenturou. V projektu se objevuje i návrat k jakýmsi budkám Vox populi, známým ze začátků televize Nova: Pařízek chce na náměstích velkých měst instalovat prosklená studia, z nichž poběží živé vysílání s dětskými moderátory. Velkou neznámou je financování tak náročného programu. Licencovanou společnost TP Pohoda většinově vlastní Pařízkovo rádio Čas, které bude zřejmě zpočátku dotovat ztrátový provoz této digitální televize. Nelze ale vyloučit, že Pařízek časem TV Pohoda prodá.

Kdy podle vás zahájí nové digitální televize své vysílání?

  • Za rok.
    29 %
  • Ještě letos.
    61 %
  • Do půl roku.
    6 %
  • Za čtvrt roku.
    1 %
  • Dříve.
    3 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).