Telefónica O2 na mobilní reklamě staví strategii svého mobilního Internetu, jeho mobilní portál O2 Active je pro zákazníky O2 zcela zdarma a operátor si představuje, že příjmy vyrovná prodejem reklamy. Jeho konkurenti přístup na své mobilní portály v některých tarifech zpoplatňují.
Jenže prodej reklamy znamená obracet se jinak a na jiný typ zákazníků. Již dříve společnost zkoušela prodávat reklamu do sponzorovaných SMS nebo lokálních informací vysílaných v rámci základnové stanice (Cell Broadcast), ale ačkoliv sama projekty označila za úspěšné, velká diverzita inzerentů zde vidět nebyla. I to byl důvod, proč O2 vypsalo výběrové řízení na prodejce mobilní reklamy v rámci svého portálu. To nakonec v listopadu vyhrála dvojice společností MicroMedia a Mafra, ta první z nich také dodává software pro odbavení reklam a měření sledovanosti.

Mobilní portály operátorů dnes vytvářejí poměrně vysokou návštěvnost, u Vodafone jde o zhruba 250 000 unikátních uživatelů měsíčně, u O2 o 500 000 unikátních návštěvníků za měsíc, pravda ale také je, že návštěvnost roste především v poslední době v souvislosti se změnou tarifů. Konkrétně u O2 se počet zobrazených stránek na mobilním portálu od počátku roku zečtyřnásobil, portál je zdarma od listopadu 2007. Své hraje i rostoucí penetrace přístrojů podporujících XHTML.
MicroMedia je u nás známá mobilními verzemi služeb jako Líbímseti nebo Rande, dnes se zaměřuje na mobilní marketing a v této oblasti je také partnerem mobilního portálu Live společnosti Vodafone, pro který prodává mobilní reklamu stejně, jako nově pro O2. Mafra je zase známa především jako vydavatel novin a portálu iDnes, což zaručuje její zkušenosti s prodejem inzerce, má i mobilní verze svých služeb, ale kromě toho také v červenci 2007 koupila nadpoloviční podíl v Expansion Group, poskytovateli multimediálních služeb pro mobily.
Pokud vám chybí třetí operátor, pak dodávám, že T-Mobile uzavřel koncem září smlouvu o prodeji reklamy na T-zones se společností Crazy Tomato, i ta se specializuje na mobilní obsah a mobilní marketing.
Mobilní reklama

Na mobilní portály českých operátorů se reklama prodává podle doporučení MMA (Asociace mobilního marketingu), která předepisuje čtyři různé reklamní proužky (animovaný GIF) o celkové velikosti do 20 Kb, rozměry jsou vybírány podle rozlišení cílového mobilního telefonu. Z reklamy lze odkazovat do stránek nabízejících odeslání SMS, formuláře či spojení telefonního hovoru.
Cena reklamy je citelně nad cenami obvyklými u klasické internetové reklamy, CPT (cena za tisíc impresí) se pohybuje kolem 600 korun, Vodafone ještě nedávno nabízel CPT 1000 korun. Výměnou za vyšší cenu operátoři slibují vyšší míru prokliku, ta se má pohybovat kolem dvou procent, tedy na desetinásobku obvyklé internetové míry u bannerů. Reklamu lze navíc do určité míry i cílit, u Vodafone například i na lokalitu, v níž uživatel žije, toto cílení se ovšem dělá podle fakturační adresy, poloha mobilu se nijak nezjišťuje.
Zda mobilním operátorům pomůže mobilní marketing nahradit klesající výnosy z hlasových hovorů a ospravedlnit investice do mobilních dat, se nejenom v českém případě teprve ukáže. Řada mobilních kampaní proběhla i u nás, zatím je ale těžké soudit, zda jde spíše o okouzlení z novoty, nebo trend, jenž neohrozí ani postupné zvyšování podílu zařízení s plnohodnotným prohlížečem.
Používáte mobilní portály?