Hlavní navigace

Robin Holešínský (DeliBarry): Sázíme na Shopify a chceme být jednodušší než Amazon

23. 9. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Balíky, balíky a balíky. Proniknout mezi e-shopy a přepravce jako prostředník s vlastní technologií zkouší zlínsko-chrudimský projekt.

Logistika. Kdysi neviditelná, teď zásadní. S rozvojem e-commerce se pozornost zaměřuje právě na dopravu. Rozvážkové startupy se snaží mít rozvoz pod kontrolou, ale e-shopy stále sází na klasické speditéry. A i tady začínají vznikat služby, které agregují dopravce a na základě velkého množství zásilek získávají lepší ceny. 

Kromě Balíkonoše to zkouší i DeliBarry, které získalo nedávno patnáctimilionovou investici a teď s rozjezdem fulfillmentu cílí především na e-shopy. Nabídneme firmám po celé Evropské unii službu, která bude pro ně mnohem jednodušší než třeba Amazon. E-shopy si budou moci nainstalovat naši aplikaci do Shopify a budou mít pořešený rozvoz po celé Evropě, říká v rozhovoru pro Lupu jeden ze zakladatelů firmy Robin Holešínský.

Stejně jako se malé startupy tlačí do velkého byznysu, zkouší logistické firmy proniknout do toho menšího. GLS třeba minulý týden ohlásila svou novinku eBalík, která umožní posílání balíků na dobírku, tvorbu adresářů i on-line sledování zásilky. 

Duo Martin Jánošík a Robin Holešínský chce vsadit hlavně na evropské obchody. Cílíme na menší e-shopy, které nejedou na objem, ale na marži. Je jich méně, ale zároveň si často nechtějí dělat starosti s dopravou. A pro ně tak může být ve výsledku levnější rozesílat přes nás po EU, než aby chodili na poštu a posílali to vnitrostátní službou ve Francii, vysvětluje Holešínský.

Fungujete něco přes rok a dosud vás živili hlavně běžní zákazníci. Jak to funguje byznysově?

Teď jsme na tom tak, že denně odbavíme 150 objednávek a měsíční obrat máme kolem sedmi set tisíc korun. Pokud bychom tak neinvestovali peníze do vývoje, tak už bychom byli plus mínus provozně v černých číslech. 

Teď ale připravujeme mobilní aplikaci pro koncové zákazníky. Ta by nám přinesla možnosti marketingu a zároveň by se tím mohl zjednodušit proces objednávání balíku. iOS verze by se měla během podzimu rozjet a s Androidem teprve začínáme. 

Jak chcete získat zahraniční e-shopy?

Do roka bychom chtěli mít funkční aplikaci pro Shopify a nasmlouvané menší e-shopy ze zahraničí. Chceme to dělat jednodušeji než třeba Amazon a na tento globální e-shopový systém dost sázíme. Tam totiž neexistuje podobná služba jako my, která by neřešila jen štítky na balíky, ale i třeba fulfillment. 

Používá někdo Shopify i v Česku?

Je to jen minimum případů. Pro české e-shopy je to platforma naprosto nevyhovující. Je tam problém hlavně s účetnictvím a napojováním na české účetní systémy. 

Máte i moduly pro jiné systémy?

Integraci řešíme na úrovni opensource systémů, jako je Opencart nebo Shopify. Aktuálně se ale dohadujeme i s uzavřenými systémy, jako je třeba tuzemský Shoptet, a dalšími poskytovateli e-shopových systémů. Máme otevřenou a zdokumentovanou API, a tak si to může případně připojit kdokoliv. 

Zájem se objevil hlavně v okamžiku, kdy jsme začali pracovat na fulfillmentu. Do té doby jsme byli jen jedna z mnoha služeb, které takhle na českém trhu fungují. 

Jak celý systém funguje?

Náš systém v sobě má všechny ceníky, druhy přepravy a detaily ohledně doručování všech našich smluvních partnerů. Pokud si někdo zadá u nás na webu balíček třeba do Británie, tak mu nabídneme dvě možnosti – expres, nebo ekonomickou variantu. Systém pak vybere nejvýhodnějšího dopravce. 

Kdo řeší ztracené nebo poškozené balíky? 

Pokud se to stane, tak to řeší naše zákaznická podpora. Plánujeme přidat nějaký systém zpětné vazby, kdy bychom chtěli sbírat data o tom, na jakém PSČ je kurýr spolehlivý a naopak. To bychom pak chtěli zohledňovat při výběru dopravců. 

Zásilky jsou nějak pojištěné, nebo to je všechno na dopravci?

Balíky pojišťují přímo přepravci. Přemýšlíme nad tím, že bychom se dohodli s nějakou třetí stranou, která by naše zásilky pojišťovala. V tuto chvíli využíváme pojištění samotných dopravců. 

Z čeho žije DeliBarry, z provizí?

Nejedeme na provize. Vyděláváme na tom, že máme velké množství zásilek, a tím nám klesají ceny u jednotlivých přepravců a vzniká prostor pro marži. Fungujeme rok, ale e-shopy už děláme přes pět let a máme s přepravci vybudované docela dobré vztahy, a především jsou za námi reálná čísla z minulosti, na těch jsme to postavili.

Jsou potřeba prostředníci jako vy? 

My si myslíme, že ano. Samozřejmě. Snažíme se vyřešit pro e-shopy hromadné posílání balíků. O tom, jak fungují systémy velkých dopravců, bychom mohli vyprávět několik dní. Někde se ještě nahrávají .csv soubory na FTP a podobně. My se to snažíme zjednodušit. 

Zároveň řešíme i to, že dopravci mají v každé zemi různá pravidla a podmínky. Každý má jinak nastavené rozměry balíků a podobně. To dokážeme zohlednit už při zadávání objednávky. 

Jak je jednoduché nebo složité domluvit dopravce v zahraničí?

Není to jednoduché. To, že uzavřeme smlouvu s DHL v Česku, totiž neznamená, že ta spolupráce bude fungovat i v Německu. To právě nejde a musíme dojednat v každé zemi dohodu zvlášť. Teď se soustředíme na východní trhy. A tam je to trochu komplikované. 

Nejlepší taktika je nechat první kontakt zařídit někoho, kdo umí polsky nebo rumunsky. Pokusy v angličtině většinou selhaly. S obchodníky už se pak domluvíme v pohodě, ale je těžké překonat tu vstupní bariéru. Další problém bývá sehnat člověka, který může udělat nějaké rozhodnutí. 

DeliBarry je firma založená ve Spojených státech, proč?

Je to připravené do budoucna. Když vstupujeme na nové trhy, tak přeci jenom víc funguje Inc. za názvem než s. r. o. Zkusili jsme si to v Polsku, kde jsme měli jako americká firma otevřené dveře, což se nedalo srovnat se zkušenostmi, když jsme to zkoušeli jako české eseróčko. Podobně to bylo ve firmách v západních zemích.

John Vanhara se svým balíkovým byznysem skončil, není to zajímavý byznys?

Pro nás moc ne. Virtuální schránky nemáme a ani to není naše cesta. Každopádně umíme vyzvednout zásilku u vašich známých v Americe, ale schránky ne. 

Máte nějaké vlastní sklady?

Sklady máme pronajaté, ale příští rok bychom chtěli mít sklad vlastní. Chceme využít dobré pozice uprostřed Evropy. V Americe máme malý sklad, ale zatím ho moc nepoužíváme. 

Jinak ale fungujete napůl ve Zlíně a napůl v Chrudimi…

Máme vývoj ve Zlíně a zákaznickou podporu v Chrudimi. Celkem je nás přibližně patnáct, ale nabíráme další lidi. Pokud by se nám to ale rozjelo, tak bychom potřebovali víc lidí a asi největší smysl nám dává případný přesun do Brna. 

Má Chrudim nějaké specifické výhody pro tenhle byznys?

V Chrudimi je třeba call-centrum Vodafonu a plno e-shopů, je tam třeba celý Vivantis. Občas si tak trochu přetahujeme lidi. Chrudim je dobré místo mezi dvěma krajskými městy, jsou tam levné sklady a je to kousek od Prahy. Navíc dopravcům je to úplně jedno, kam pro balíky pojedou. 

Zapojili jste se nějak do tuzemského startupového ekosystému?

Tím, jak jsme z regionů, tak moc ne. Spíš jsme tak nějak bokem. Snažíme se zatím ale soustředit na produkt než na prezentaci na akcích. 

CS24 tip temata

Investora jste získali teda spíš náhodou?

Nechtěli jsme řešit investora, než budeme mít nějaká čísla. A tak jsme si službu řešili za vlastní peníze. Investor se nám ozval sám. Není to ale žádný institucionální investor, je to soukromá osoba ze Slovenska. Dostali jsme od něj patnáct milionů korun za zhruba čtvrtinový podíl. 

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).