Hlavní navigace

RRTV si vzala na mušku reklamy na potravinové doplňky a formální chyby v jejich popisu

Jan Brychta

Vysílací rada upozornila zadavatele reklamy na přípravek Happy Pills, že za absenci termínu „doplněk stravy“ v televizním spotu může udělit pokutu až do výše dvou milionů korun.

Doba čtení: 4 minuty

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání projednala na svém druhém letošním zasedání celkem 55 bodů programu, v rámci kterého vyhodnotila 42 diváckých stížností a vydala dvanáct upozornění na porušení zákona. Rozhodla také o zahájení tří správních řízení a uložila tři pokuty.

PSALI JSME: RRTV rozporuje vysílání TV Brno 1 na YouTube i Berijovy manažerské schopnosti

Poměrně vysokou pokutu šesti set tisíc korun udělila Rada zadavateli reklamy, společnosti Swiss Pharmaceutical Investment, za porušení nařízení, podle něhož informace o potravině nesmějí připisovat jakékoli potravině vlastnosti umožňující zabránit určité lidské nemoci, zmírnit ji nebo ji vyléčit, ani na tyto vlastnosti odkazovat, včetně související reklamy

Pokutovaný spot na výrobek Enzycol DNA odvysílala na začátku loňského července televize Barrandov. Rada upozorňuje, že už v názvu přípravku je homonymicky odkazováno na onemocnění dnou a zároveň jsou v obchodním sdělení uvedeny účinky přípravku proti projevům, které se projevují při tomto onemocnění, konkrétně zvýšené hladině kyseliny močové v krvi a kloubním obtížím, což je dokumentováno i grafickou podobou obchodního sdělení

Neprošel ani dva roky starý spot na Preventan

Společnosti SVUS Pharma udělila RRTV pokutu ve výši padesáti tisíc korun za porušení stejného ustanovení jako výše uvedený přípravek Enzycol DNA. Porušení tohoto nařízení spočívalo v odvysílání reklamy na potravinový doplněk Preventan loni v lednu na kanále hlavní Primy. Z obsahu obchodního sdělení podle názoru Rady jednoznačně vyplývá, že přípravek je určen prevenci onemocnění. Prostřednictvím spojení obrazové a zvukové složky (‚Medvědi to vědí, že kdo dá se na Preventan, jen tak nic ho nesklátí, odolný je jako Sandokan. Preventan když cucáme, nekašlem a nepšíkáme. Já a moji nejbližší u nosu nudli nikdy nemáme.‘) je zde deklarován, byť kontextově, účinek přípravku na předejití onemocnění, respektive přímý vliv na prevenci před onemocněním, píše se v rozhodnutí Rady. 

Sto tisíc za neoprávněné převzaté vysílání

Rada také rozhodla, že společnost Grepa Networks spáchala přestupek tím, že provozuje převzaté vysílání. Za přestupek udělila RRTV zmíněné společnosti pokutu ve výši sto tisíc korun. 

Obal pokutovaného přípravku Happy Pills.

Společnost Vetrisol je pak podle Rady vinna tím, že reklamní spot na přípravek Happy Pills, odvysílaný 19. prosince 2016 televizi Barrandov, neobsahoval zřetelný text „doplněk stravy“. Tento text ve zmiňovaném spotu zcela absentuje. Rada se nakonec rozhodla uložit společnosti Vetrisol pouhé napomenutí a upozornit ji, že v případě dalšího přestupku může regulační orgán uložit pokutu až do výše dvou milionů korun. 

Spot Arginmaxu? Vždy až po 22. hodině

Dále Rada uznala televizi Nova vinnou tím, že loni 4. srpna 2017 odvysílala v půl desáté večer reklamní spot, který propagoval produkt Arginmax, tj. doplněk stravy na podporu sexuální výkonnosti. Nova tak porušila povinnost zajistit, aby obchodní sdělení týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti nebyla zařazována do vysílání v době od 06.00 hodin do 22.00 hodin. Od uložení správního trestu Rada upustila, neboť má za to, že vzhledem k okolnostem spáchání přestupku samotné projednání věci postačilo k nápravě vytýkaného stavu


Autor: YouTube

Arginmax v akci.

Na paškál se dostala i společnost HC Kabel, která porušila licenční podmínky pro Informační kanál obce Nechvalín. Ve vysílání videotextové smyčky letos v srpnu bylo jakožto zvuková složka umístěno vysílání programu Český rozhlas Radiožurnál, ačkoli licenční podmínky nehovoří o tom, že by součástí programu Informační kanál obce Nechvalín mohlo být vysílání programu jiného provozovatele. Rada od uložení správního trestu upustila, neboť má za to, že vzhledem k závažnosti přestupku samotné projednání věci postačilo k nápravě vytýkaného stavu

Čtyři nové vysílací licence

Hned dvě licence získala společnost Radio United Broadcasting k provozování rozhlasového vysílání Country rádia z vysílače Uherské Hradiště na frekvenci 98,3 MHz a s výkonem sto wattů a ve Vsetíně na frekvenci 105,7 MHz a výkonem sto wattů. 

Rádio Beat pak může nově vysílat ze Slavíče (96,1 MHz, 100 W), Nového Jičína – Sila (105,5 MHz,100 W), Břeclavi 1 (94,6 MHz, 100 W), Boskovic 1 (96,6 MHz, 150 W), Žďáru nad Sázavou 1 (98,7 MHz, 100 W) a z Turnova 1 (103,0 MHz, 200 W) 

Společnost Modern Production získala oprávnění k provozování televizního vysílání programu RTM plus prostřednictvím zvláštních přenosových systémů. Firma TP Pohoda pak obdržela licenci k provozování regionálního zemského digitálního televizního vysílání programu Info TV prostřednictvím vysílačů na dalších dvanáct let.

KL2018 Tip nominace

Nové online televize o bydlení 

Na základě písemné žádosti společnosti TV Bydlení byl tento online projekt zapsán do Evidence poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb. Do stejné evidence byla zapsána i společnost TV Architect.

Celkem tak je u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání zaevidováno 129 poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb.

Našli jste v článku chybu?