Tomáš Zvěřina: S mobilními aplikacemi si hrajeme. Na velký byznys to ještě není

23. 5. 2011
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Tomáš Zvěřina
Tomáš Zvěřina
“Nejsme už parta nadšených študáků, kteří zakládají startupy. Nechceme do toho vletět po hlavě,” říkají zakladatelé Multimedia atelieru o nabuzeném trhu mobilních aplikací. Ačkoli patří k nejaktivnějším českým studiím, aplikace pro ně představují míň než pět procent obratu. Brzy se to ale může změnit.

Na to, že se už dvanáct let živí jako programátor, je Tomáš Zvěřina, neboli @tomucha, překvapivě výřečný a vtipný člověk. Hezky zpívá a patří u nás k nejznámějším autorům aplikací pro Android. Už dvakrát vyhrál přehlídku AppParade, naposledy předminulý týden. To všechno jsou důvody, proč volný seriál profilů českých mobilních vývojářů začínáme návštěvou v podkrovním žižkovském Multimedia atelieru.

"Zjistilo se, že dělám rychle, spolehlivě a nemám u toho kecy," popisuje Tomáš Zvěřina kořeny svých programátorských úspěchů.
Foto: autor

„Zjistilo se, že dělám rychle, spolehlivě a nemám u toho kecy,“ popisuje Tomáš Zvěřina kořeny svých programátorských úspěchů.

Na úvod hned jedno skandální odhalení: Aplikaci Night Walker, s níž Tomáš Zvěřina na třetí AppParade zvítězil, nenaprogramoval Tomáš Zvěřina. Je autorem nápadu a producentem noční blikačky pro chodce, kterou si už z Android Marketu stáhlo jedenáct tisíc lidí. Program ale napsal francouzský student polytechniky v Nantes Antoine Josnin, když byl loni u Tomáše na tříměsíční stáži.

“Byla to práce na jedno odpoledne. Tenhle stážista si na tom poprvé zkoušel programovat pro Android, proto mu to trvalo dva dny,” usmívá se pod fousy třiatřicetiletý Tomáš. O hlavní cenu z AppParade – 20 tisíc korun – se s Antoinem dělit nehodlá. Dá se to pochopit: naprogramovat něco takového už dneska umí kdekdo – neotřelé nápady, a hlavně schopnost dotáhnout je do konce a prodat, jsou vzácnější. “Konečně jsem našel rozumný důvod, proč si koupit tablet,” plánuje Tomáš, jak s výhrou z AppParade naloží, “a nejspíš to bude Motorola Xoom.”

Aplikace jsou sexy – dokud se nepodíváte na čísla

Programování aplikací pro mobily je zatím v Multimedia atelieru jen přidružená výroba. Z dvaceti zaměstnanců se mu naplno věnují tři lidé a příjmy z apps tvoří méně než pět procent z dvacetimili­onového obratu. Firma se věnuje hlavně zakázkové tvorbě webů, návrhu a programování informačních systémů, designu a výrobě propagačních brožur, plakátů a letáků.

Tři společníci na terase novývh kanceláří Multimedia atelieru. Zleva Miroslav Zapletal, Tomáš Zvěřina, Ivo Kubát.

Foto: autor

Tři společníci na terase nových kanceláří Multimedia atelieru. Zleva Miroslav Zapletal, Tomáš Zvěřina, Ivo Kubát.

“Pro marketéry jsou teď mobilní aplikace sexy. Když jim nabízíme jiné druhy prezentace, obvykle se na ně ptají,” říká druhý ze tří společníků ve firmě Miroslav Zapletal. V atelieru vede část zaměřenou na tvorbu webu a internetový marketing. “Ale pak nevyhnutelně přijde otázka – kolik lidí si naši aplikaci stáhne?" Odpověď zní: pět až deset tisíc. "Tím to prozatím končí. Je to trochu hype, stejně jako před nedávnem sociání sítě.” 

“Za rok nebo za dva bude třeba většina žen používat smartphony při nákupu, tím chci říct, že už půjde o seriózní marketingový kanál, a my na to budeme muset reagovat. Pak se ukážou naše konkurenční výhody – že jsme s aplikacemi začali hodně brzy a že máme spoustu zkušeností s řízením podobných projektů.”

Hned po svém vzniku v roce 1997 se Multimedia atelier zaměřil na reklamní CD-ROMy, o dva roky později začal dělat první webové stránky – například vůbec první online prezentaci T-Mobilu, tehdy ještě Paegasu. A na začátku tisíciletí také první dotykové multimediální aplikace – tehdy ještě pro reklamní terminály používané na výstavách jako Invex nebo CeBit. Celkem jich firma vytvořila asi sto. 

“Vlastně se teď obloukem vracíme k tomu, co jsme dělali před deseti lety,” říká třetí a nejstarší ze společníků Ivo Kubát. Jeho divize se letos vedle sazby a grafického designu začala zabývat také aplikacemi pro iPady. Pro vydavatelství IDG připravila digitální vydání časopisu CIO Business World a pro firmu Linet interaktivní reklamní brožuru, na níž její obchodníci předvádějí zákazníkům možnosti hi-tech nemocničních postelí. “Naši budoucnost vidím spíš v takovýchto enterprise aplikacích,” říká Ivo Kubát.

Světu vládnou pitominy

Podle České televize je Night Walker nejlepší mobilní aplikací současnosti (viz Polední události z 11. května, 19. zpráva, čas 17.00, http://jdem.cz/mfpw3)

Autor: screenshot z aplikace Night Walker

PodleČeskételevize je Night Walker nejlepší mobilní aplikací současnosti (viz Polední události z 11. května, 19. zpráva, čas 17.00)

“Když se podíváte na mobilní vývojáře, i české, skoro všichni chtějí zaujmout masy v App Storu nebo v Android Marketu, ale v 99 procentech to končí velkou deziluzí,” říká Tomáš Zvěřina. Ještě loni to Multimedia atelier chtěl zkusit podobně – každý den se snažili přijít s jedním nápadem na aplikaci, která by se mohla ve světě prosadit.

“Já jsem navrhoval spíš užitečné věci, třeba dálkové ovládání na televizi, a Tomucha různé pitominy,” vzpomíná Miroslav Zapletal. “A ukázalo se, že pravdu měl on. Pitominy vládnou světu. Tomu jsme přizpůsobili strategii. Tomucha si s aplikacemi hraje a buduje značku, peníze vyděláváme jinde. Je to pro nás doplněk, ale čekáme, že jeho význam poroste.”

Z produkce Tomáše Zvěřiny jsou v Android Marketu nejúspěšnější aplikace pro děti jako Funny Babel, pomůcka pro učení angličtiny.

Autor: screenshot z aplikace Funny Babel

Z produkce Tomáše Zvěřiny jsou v Android Marketu nejúspěšnější aplikace pro děti jako Funny Babel, pomůcka pro učení angličtiny.

Pět aplikací, které má teď firma v Marketu, jsou tudíž spíše pitominy: blikačka, asociální síť, hříčky pro malé děti (Tomáš má tříletou dceru a každým dnem čeká narození dalšího potomka). Seriózní mobilní aplikace, na nichž firma na rozdíl od pitomin vydělává, vyvíjí na zakázku pro konkrétní klienty. Zároveň k nim navrhuje a dodává kompletní informační systémy. Třeba pro národní park Šumava, který vybavil sto hajných telefony s Androidem, aby mohli v terénu snáz sbírat přesnější data a účinněji bojovat s kůrovcem. Nebo pro firmu 4P&P, jež se věnuje sběru dat v maloobchodě. Nebo pro českou pobočku certifikační a inspekční společnosti SGS

“Největší možnosti vidím v enterprise aplikacích. Jako jedinec bych se asi dokázal programováním mobilních aplikací uživit. Ale celou firmu? To zatím těžko,” podotýká Tomáš Zvěřina a připomíná, že čeští vývojáři stále ještě nemohou nasazovat do Android Marketu placené aplikace. “Google už dva roky říká, že se na tom pracuje. Pije mi to krev. Strašně.”

memeReactor a ruská ruleta

memeReactor, asociální síť pro Androidy, by se měl v nejbližších dnech dočkat plnohodnotného webového rozhraní
Autor: www.memereactor­.com

memeReactor, asociální síť pro Androidy, by se měl v nejbližších dnech dočkat plnohodnotného webového rozhraní

Ze svých pitomin vkládá Tomáš největší podnikatelské naděje do “asociální sítě” memeReactor. Inspirovala ho k ní řeč Reto Meiera na loňském Hackathonu. “Říkal, že aplikace musí být game-changing, aby ji dali do featured. Tak jsem si říkal, ty vole, to přece není takovej problém!”

Napadlo ho to cestou ve vlaku, kterým denně dojíždí z Řevnic (pokud tedy nenocuje v kanceláři): asociální síť v mobilech. Bez „přátel“. Každý do ní může poslat cokoli – nápad nebo třeba vtip. Systém text rozešle třem náhodně vybraným členům, kteří ho mohou ohodnotit palcem nahoru nebo dolů. Když se někomu zalíbí, dostanou ho další tři lidé. Chytlavé myšlenky explodují a dozví se o nich každý. Nudné brzy upadnou v zapomnění. První verze aplikace byla hotová za týden. A vyhrála první AppParade. K úspěchu přispěly také roztomilé kresbičky Tomáše Drahuráda.

“Celý život nic a zrovna zítra mám dvě schůzky s venture kapitalisty, kteří uvažují o investici do některého z mých projektů,” usmívá se Tomáš Zvěřina. Přestože memeReactor má stále jen pár set uživatelů, čas od času přemýšlí, jak ho monetizovat a jak o něm dát vědět více lidem.

“Je to hozná střelba. Pošahaný, riskantní nápad. Ruská ruleta. Těžko vymyslím obchodní rozvahu, to není tenhle druh projektu. Hledám hodně odvážného investora.” Pokud ho najde a získá na memeReactor aspoň 200 tisíc, asi o něm ještě uslyšíme – většinu peněz chce dát do propagace a službu zaměřit výhradně na vtipy a internetové memy. Žádné vážně míněné myšlenky hodné pozornosti do ní totiž nikdo nepíše.

“Pořád mě to baví”

Android, Linux - a "obyčejné železo". "iOS mě vůbec vůbec neláká, začínáme pro něj dělat z donucení. Ta stádnost mě neoslovuje," říká Tomáš Zvěřina.
Foto: autor

Android, Linux – a „obyčejné železo“. „iOS mě vůbec vůbec neláká, začínáme pro něj dělat z donucení. Ta stádnost mě neoslovuje,“ říká Tomáš Zvěřina.

Tomáš Zvěřina nepůsobí ve firmě tak dlouho jako zbylí dva společníci. Přišel sem až v roce 2003, kdy Multimedia atelier koupil malou vývojářskou firmu Templation, ve které měl podíl společně s Pavlem Kolesnikovem (mimo jiné zakladatel serveru Okoun.cz). Před tím pracoval dva roky jako šéfprogramátor v Bontonu, pro který připravoval zábavní portál.

Vedle mobilních aplikací má ve firmě na starosti celou programátorskou divizi. Jeho opus magnum je informační systém Státního fondu životního prostředí pro rozdělování a kontrolu dotací z evropských fondů. Pracoval na něm čtyři roky.

Studoval učitelství matematiky a fyziky na MatFyzu, ale brzy ho zlákala práce v IT. Má deset let zkušeností s programováním v Javě, před dvěma lety je začal zúročovat na Androidu. Na svém telefonu spouští nejčastěji browser, mail, Pubtran, mapy a některou hru, s níž tráví čas ve vlaku cestou do práce. Dřív to byli Angry Birds, teď Guns’n’Glory.

Jeho první aplikace pro mobily byla střílečka á la Raptor v JME – nikde ji ale nezveřejnil. Pak hello world pro Android a potom už rozsáhlý informační systém pro Národní park Šumava. “Dneska už programuju docela málo. Nemám čas se na to půl dne soustředit. Pořád se mě někdo na něco ptá, píšu analýzy, nabídky a přijímám strategická rozhodnutí,” říká se špetkou ironie v hlase. “Ale když je na programování čas a klid, tak mě to pořád hodně baví.”

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).