Český rozhlas dnes uspořádal na základě poptávky posluchačů seminář o hudební složce, zejména pak na stanici Radiožurnál, které věnoval první blok. Podle předsedkyně Rady ČRo Dany Jaklové chodí na tento kontrolní orgán řada stížností, což bylo jedním z důvodů, proč se seminář konal. Při hudbě na Radiožurnálu jsem dříve vyskakovala. Dnes mě hudba ne vždy nadchne, ale nevadí mi,
uvedla.
K TÉMATU: Peter Duhan: Změnil bych dnešní hudební dramaturgii Radiožurnálu
Radiožurnál má přibližně 700 tisíc posluchačů a je čtvrtou nejposlouchanější celoplošnou stanicí. Je téměř nemožný úkol uspokojit tak velkou skupinu lidí. Je otázkou, zdali neočekáváme něco, co není možné,
konstatovala Dana Jaklová, ale dodala, že by určitě nebyla ráda, kdyby byl Český rozhlas vnímán tak, jako kdyby nechtěl naslouchat svým posluchačům. Český rozhlas by měl, ale nemusí naslouchat svým posluchačům. To, co nyní začala Rada ČRo, hodlám v budoucnu prohlubovat,
přitakal generální ředitel veřejnoprávního média Peter Duhan.
ROZHOVOR: Hudba je náš katastrofální problém, připouští ředitel Českého rozhlasu
Při programování se vychází z toho, že má Radiožurnál překryv i s rozhlasovými stanicemi Impuls a Frekvencí 1. V roce 2006 jsme dělali průzkum mezi posluchači, kteří Radiožurnál opustili a zjistili se, že většinou byla důvodem nikoliv hudba, ale znechucení politickým stavem a špatné zprávy,
uvedl vedoucí výzkumu ČRo Václav Hradecký a dodal, že Radiožurnál je především rádio informační. Co se týká hudby, publikum je příliš široké na to, aby byli spokojeni všichni. Je třeba najít takový proud, aby byli posluchači uspokojeni. Silný podíl slova, který máme, nás předem určuje ke staršímu publiku a naopak k menšímu podílu mezi mladými posluchači,
konstatoval Hradecký.
ČTĚTE TAKÉ: Hrajte mé písničky, požaduje po Radiožurnálu Vondráčková
V posledních ledech jsme si udělali několik průzkumů, kdy jsme se snažili zmapovat téměř celou populaci. To se rozložilo na řadu skupin, u kterých jsou podstatné rozdíly. Z tohoto průzkumu vyplynulo, že pokud chceme oslovit všechny posluchače, kteří mají být v naši cílové skupině, musíme se prioritně zaměřit na informace. Hudba je pouze doplňkem. Hlavní důvod existence je v informacích a ve zpravodajství,
řekl přítomným Hradecký. Hudební publicistka Jana Kománková doslova uvedla, že by si měl ČRo položit otázku, zda se mu vyplatí hrát i šmíru
, která se snaží zalíbit posluchačům. To prý určitě nevrátí Český rozhlas do zlatých časů rádia.
Z ARCHIVU: Lucie Výborná a Jiří Pomeje jsou Moderátory roku 2011 v českých rádiích
Kladu si otázku, jestli není lepší hudbu úplně zrušit. Existuje něco jako hudební dílo a s námi se jedná jako s jakýmisi prodavači, protože vy si přejete pouze jakési zvuky a ne hudbu. To, co jste prezentovali, je jakási matematika hudebního businessu. To, co se momentálně poslouchá na Radiožurnálu, jsou neustále se opakující písničky od neustále stejných lidí. My jsme tohoto sýra už přejedeni. Jestli si představujete hudbu prostřednictvím grafů, tak říkám, že to děláte nejhůř, měli byste odstoupit a v Českém rozhlasu by měli dostat šanci noví lidé,
kritizoval na semináři hudebník a publicista Jan Burian dramaturga Radiožurnálu Radka Sedláčka.
Seminář o hudbě v Českém rozhlasu je možné sledovat on-line zde do čtvrteční přibližně 18. hodiny.