Kdyz jsem letos na nasi zakladni skole (6-7 trida) zacal ucit "Robotiku", melo to pro me tyto nutne podminky a 2 hlavni duvody:
Nutna podminka: Reditel(ka). Nase reditelka je velmi osvicena, naslouchajici a otevrena novym vecem. Kdyz jsem ji parkrat presvedcoval, ze soucasny zpusob vyuky IT na ZS je nesmysl, pamatovala si to a pri vymysleni talentovych oboru pro 6-7 tridy za mnou prisla, at se tedy ukazu jak to delat spravne :-).
Navrhl jsem vyuku, kterou jsem pozdeji nazvali "Robotika"
Proc?
1) Deti v 6-7 tride obvykle ZS vetsinou nevi co by chteli delat (ve smyslu co je vlastne bavi). Cilem naseho robotickeho oboru bylo motivovat a povzbudit zajem deti. Dat jim sanci si sami zjistit, jestli tohle je pro me zajimava vec ci nikoliv. Jestli by je bavilo hit hloubeji timto smerem.
2) Vybudit kreativitu deti. Deti jsou kreativni, kdyz maji prostor. Bezne vyucovani na ZS kreativitu spise zabiji. "Nase robotika" neni jen o propojovani obvodu/cidel/..., ale take o zpusobu, jak konecny vyrobek zkonstruovat mechanicky, designove, jak ho odladit aby fungoval jak ma.
Jak ma LittleBits auto jezdit, jak vsechny soucastky napasovat na dostupne plastove desky. Kam, jak a proc dat zvukove cidlo, na jehoz pokyn auto zataci, odladit citlivost jednotlivych soucastek.
Jak pise Martin, dulezite je dat detem SANCI si na to sahnout, vyzkouset si s tim pohrat a pomoci mu najit svuj talent (at v tomto ci jinem) a zajem.
Ja sam uz vim, jak budu nase decka hodnotit - ne za schopnost propojit ci sestavit nejake cidlo/mereni, ale za individualni zajem, ochotu se ucit a posouvat dal a zvedavost.
Děkuji za takovýto přístup -> protože dnes jsou i z technických škol schopni vylézat lidé, kteří např na robotický vysavač navrhnou namontovat solární články aby se zvýšil dojezd .... (jiná věc je že marketing to navrhne, inženýr to sice posoudí jako kravinu ale díky reklamě tuhle volovinu koupí více lidí a jsme tam kde jsme byli)
"cílem podobných výukových programů by nemělo být předání nějaké konkrétní znalosti či dovednosti, ale rozvoj technického myšlení a vhledu do oboru"
Tahle věta z toho článku je ta nejdůležitější. To by se mělo poslat všem těm úředníkům co vymýšlí všechny ty technické a metodické pokyny. Tohle by nemělo platit jenom pro výuku arduina ale pro úplně celou školu. Není důležité předání nějaké konrétní znalosti, protože spousta z nich nebude za dvacet let stejně platit. Důležitý je rozvoj myšlení. I kdyby dané dítě po škole na jednočip nešáhnulo, tak mu ta výuka prospěje. Rozvine analytické myšlení a to se v životě hodí úplně všude.
Rozbor toho souvětí bych zvládnul, ač jsem školu opustil před 40 lety a živí mě technické obory. A k čemu to je? Mě to tedy hodně pomohlo při učení angličtiny - stačí mi říct gramatické pravidlo a není třeba mi to čtrnáct dní vysvětlovat na příkladech (jako mým kolegům z kurzu, kteří také stále nechápou, k čemu se ty gramatické rozbory učili, a tak nejsou schopni pochopit jednoduché pravidlo, že každá oznamovací anglická věta má podmět - oni totiž netuší, co to ten podmět je).
Nejen wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pressure_monitoring_system s vami nesouhlasi. I systemy bez mereni tlaku jsou schopne zjistit nespravne nafouknute kolo pres ABS/ESC (tam zas nejsou potreba ventilky).
Je pravda, že bastlení není to co bývalo a že dnešní elektronika je spíše spojování několik modulů a stažení programu na internetu. Je to rychlejší, levnější a hlavně s tím lze dneska dělat opravdu zajímavé věci (wifi moduly, senzory všeho možného). To je prostě vývoj. Na druhou stranu si nemyslím, že by zájem o elektroniku a programování nějak upadal, když vidím kolik je zajímavých webů (agregátor mnoha z nich najdete na http://www.rajbastliru.cz/ ), zájmových skupin na Facebooku apod. Uvidíme co přinese další vývoj.
Jenze to se spatne zkousi, a jeste hure znamkuje. Neni prece nic snazsiho, nez nechat deti naucit neco zpameti, a pak je hodnotit za to, kolik letopoctu si pamatuji.
Muj osobni nazor je takovy, ze zakladni skola by mela primarne slouzit k tomu, aby detem ukazala vsemozne obory lidskeho konani, a ucitele by meli u deti prave a predevsim sledovat to, co jim jde, co je bavi a tim smerem je navest. A ne jim vnucovat neco, co je nejen ze nebavi, ony uz ty deti dobre vedi, ze nim to nikdy k nicemu nebude.
Mimochodem, kolik z vas by bylo schopno udelat klasicky skolometsky vetny rozbor toho odstavce vyse? A i kdyby umel, k cemu by to bylo dobre? A kolik z vas dela domaci ukoly za sve deti, protoze ony vubec netusi, co a proc vubec se po nich chce?
Jinak jeste nejsem tak skleroticky abych si nepamatoval, jak jsme se tesili na fyzikalni/chemickou laborator a ta vsemozna udelatka, aby nas potom k nicemu nepustili a nechali nas (v te laboratori) opisovat spousty nesmyslu z tabule. Zadne pokusy, zadne prakticke ukazky. Klasicka nuda. A tak se za nasich mladych let zkratka ruzne vybusne smesi vyrabely doma ;D.
Dnes vam namontuji do rafku za 500 ventilek za 1000 s baterii a zivotnosti 3 roky, to abyste poznal, ze ta guma je pichla. Pominu-li ze je to pitomost samo o sobe, tak i to male (10let) decko prijde s tim, ze ten chip kterym si bere obed ve skole prece take zadnou baterku nema a funguje, proc to pry neudelaji stejne ...
Aktivovat RFID v pneu je trochu nepraktické (velká vzdálenost) ale vsadím se že nějaká energy harvesting metoda by se využít dala - za jízdy je tam tolik možností... asi by to nefungovalo když by auto 14dní stálo (superkondenzátor se vybije svodem) ale to přece není nutné.
(nekomentuji to, že já osobně v senzoru tlaku pneu nevidím přínos - pokud je někdo jelito a jezdí se špatně nafoukanými pneu nebo dokonce s prázdnou, tak s tím tyhle udělátory nic nezmůžou jen to jsou další kur*ítka)
Nerozkliknul jsem ten odkaz z článku, ono to v něm víceméně je, tak pardon.
Nove ventilky nejsou na to, aby nekdo poznal ze je guma pichla, ale protoze podle statistiky jezdi hodne aut s spatne nafouknutymi pneumatikami. Cilem tohoto cviceni je zmenseni spotreby aut o zhruba 5%.
Sam nevim jestli to necemu pomuze, protoze ventilek je slozitejsi na vyrobu, takze jeho vyroba vyprodukuje vice CO2. Tak snad to nekdo dobre spocital :)
Ale uvaha, ze je to kvuli pichle gume je chybna.
Ja učím Unixové programovanie až po moduly jadra v rámci kybernetiky a robotiky a
kybernetika= veda o získavaní, prenose a spracovaní dát za účelom riadenia.
Teda programovanie patrí len do spracovania a čiastočne do prenosu dát. Každý z absolventov bude expert na niečo iné z uvedeného. Teda musím mať dva ciele výučby- pre budúcich expertov na spracovanie dát naučiť, čo najviac z technológií a spôsobu práce s nimi, zvyšok musím naučiť, čo sa v spracovaní dát dá aj, čo sa nedá, a aké zdroje, vrátane času, na to treba. Keď budú v multi-odobrnom kolektíve šéfom, musia mať aspoň základnú predstavu, čo robia experti na inú časť. Inak ten kolektív skončí katastrofou a projekt sa nepodarí..
Omyl, chybna je vase uvaha, nebot jednak kazda pneu na kazdem voze ma pomerne velky rozpal naprosto koser tlaku, navic zavisly na jejim rozmeru, a to je mimo jine informace, kterou vuz nema.
Dale ten ventilek (respektive vuz) indikuje problem az v okamziku, kdyz uz auto realne jede po rafku. Nakonec, ten ventilek(respektive vuz) vubec nemeri tlak, ale pouze zmenu tlaku (plati pro drtivou vetsinu vozu, nektere vazne tlak meri, ale jsou to vyjimky) - pricemz reaguje az na opravdu velkou zmenu, ke ktere rozhodne nedojde jinak nez prave pichnutim/prorazenim pneu.
Proces, kterým Facebook rozhoduje o tom, které příspěvky, fotky či videa ponechá a které smaže, byl odjakživa dost nejasný a problematický…
Česká společnost Etnetera po sedmi letech mění výkonného ředitele. Nově se jím stal Petr Votoček, který doposud vedl projektovou divizi. Na…
V souvislosti s přechodem na nový standard zemského vysílání DVB-T2 by podle Jana Zemana, vedoucího oddělení teletextu a HbbTV České televize,…
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2018 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Powered by Linux.
Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas.