Hlavní navigace

Seriál 1890 na Primě nabízí rituální vraždy s vůní borovičky

28. 1. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: FTV Prima
Slovenský detektivní seriál ve „viktoriánském“ stylu se vleče pomalu jako med vytažený z ledničky.

Slovenští Sherlockové, tedy János Marton (Ján Koleník) a Stanislav Majer (Vilém Černý), místo koksu sjíždí borovičku – a je to poznat, protože po koksu by lítali jako motorová myš, kdežto v seriálu 1890 se všechno vleče tempem tak příšerně pomalým, že pokud deset minut po začátku usnete a probudíte se za půl hodiny, téměř nemáte šanci to poznat. Ukázka svižného dialogu, který v televizní verzi trval celých 18 sekund: „Přišel jste na něco?“ „Skládám si mozaiku.“ „Hm… skládáte si mozaiku.“

Treba vediet pit! Poriadny chlap sa nemoze takto zmontovat!

Seriál běžel na slovenské televizi JOJ už v roce 2017, u nás jej letos zařadila do programu televize Prima. Počin je to dobrý v jedné věci: herci mluví slovensky i česky, a naštěstí nikdo nebyl tak chudý duchem, aby reálně uvažoval o dabingu – tedy upřímně řečeno: v pár kotlebách se možná takový divný nápad zrodil, ale naštěstí jej nikdo nebral vážně. 

Freddie Mercury křížený s Maigretem

Seriál samotný je slovenskou variací venkovských detektivních ság, kdy mezi totální vidláky v podzámčí Beltairu ve slovenském Gemeru přijíždí frajer z velkoměsta. János Marton, detektiv z Pešti, vypadá jako Maigret křížený s Freddiem Mercurym. Logicky se cítí být nad věcí, zvláště když ho jako první domorodec uvítá na nádraží slečna se zuby zkaženými tak, jako by cumlala černou fixu. 

Jeho protějškem a partnerem je místní strážmistr Stanislav Majer, který umí kung fu a vypadá jako Liam Hemsworth, chlastá tak, že občas vytuhne před četnickou stanicí, a sotva se probere z jedné opice, hned si dá „poldeci“ na spravení. Je na tom vidět, že Slovensko a alkohol je synonymum (myšleno v dobrém!). 


Autor: FTV Prima

Oba jsou de facto géniové ve vnitřní emigraci, kterým to stále ještě ale jakože pálí – když Marton odhalí počet Majerových dětí podle toho, kolik lízátek má v kapse, ten kontruje poukazem na promiskuitní náturu elegána z Pešti podle toho, že používá kolínskou a na krku má cucfleky, protože „manželky cucfleky nedělají“. Ano, toto je level dedukcí, se kterým se v seriálu 1890 budete běžně setkávat.

Exotické zbraně, Guy Ritchie a slow-motion

Na zámku, patřícím rodině Wisnievských, někdo zavraždil služku. A to ne jen tak nějakým obyčejným, regionálně příhodným způsobem, což by byla například sekera do hlavy. Ne, vrah si musel vybrat dvě exotická kopí ze zámecké sbírky zahraničních kuriozit, služce vypíchnul oči, nasadil jí rituální masku a naaranžoval ji na křeslo tak, aby byla všem na první dobrou na očích. 

Vesničané žijí v blaženém nevědomí a jsou přesvědčeni, že služku Eržu zabil „démon z Tiesňavy“, a zřejmě proto se na zámku pohybuje léčitelka, používající k vykuřování zlých duchů šalvěj (pozor, způsobuje halucinace). Proti tomu racionálně uvažující detektiv Marton bojuje a snaží se prokázat, že prostředí, rekvizity a příběhovou linku jako vystřiženou z viktoriánských detektivek sice do slovenského prostředí na konci 19. století možné implantovat je, ale bude to působit stejně přirozeně, jako když se v jedné z scén objeví na zdi radiátor – ano, v té době se občas první zařízení tohoto druhu na šlechtických sídlech vyskytla, ovšem na to, abyste něco takového pojali jako organickou součást příběhu, potřebujete encyklopedické znalosti a dobrou dávku fantazie. 


Autor: FTV Prima

Ostatně: námitek se tvůrci zbavili prohlášením, že „některé dobové detaily byly přizpůsobené ve prospěch motivů zajímavých pro současného diváka“. Například situace, kdy strážmistr Černý sundá karatistickým chvatem jednoho darebáka a celé je to v guyritchiovském stylu natočeno ve slo-mo, nebo když se slovenské hudební motivy mixují s tvrdou elektronikou. Ve výsledku pak divák dostane něco takového, jako když se ve stánku na trhu napíše „pravý staročeský gyros“.

Lapsy, na které se dobře kouká

Lokální kolorit naopak velmi pozitivně doplňují „žandári“ Ondrík (Milan Ondrík) a Nahálka (Martin Nahálka), kteří jsou naopak velmi uvěřitelnými lokálními typy s velmi uvěřitelným a trapným humorem. Jinak herci standardně přehrávají, což v tomto seriálu paradoxně nevadí – ať už je to prototyp úlisné odpornosti, majordomus Hubert Lom (Filip Kaňkovský), nebo místní macho šlechta, hrabě Henryk Wisniewský (Łukasz Kos). 

Seriál má ale fantastickou výpravu – podobně jako v Marii Terezii si tvůrci z několika zemí dali opravdu záležet na tom, aby se na to velmi dobře koukalo – což je podtrženo tím, že v roli Márie Černé, strážmistrovy manželky, se objeví půvabná a v Česku dobře známá Vica Kerekes

BRAND24

Výborné filmařské řemeslo je na filmu dobře vidět, stejně jako evidentní díry ve scénáři, utahaná režie a WTF humor. A tak jedním z nejzajímavějších aspektů seriálů zůstává jeho dvojjazyčnost a doufejme, že děl, ve kterých se bude mluvit česky i slovensky, bude více, a že bude opět přirozené rozumět bez omezení oběma jazykům.

Pokud ovšem u sledování 1890 neusnete, jako se to stalo mě (a musel jsem to vrátit). Upřímně řečeno, třináct dílů detektivky v takovémto tempu by uspalo i stádo slonů s Hercule Poirotem a Sherlockem Holmesem navíc.
Ale zase by to byl hezký spánek.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Komentátor, fejetonista, milovník dobrého piva, reklamy a world music.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).