Nebývalé emoce vzbuzuje zavedení servisního poplatku u satelitních služeb Skylink a CS Link. Právem. Zákazníci, kteří si pořídili základní bezplatné programové balíčky Gratis a Free, byli ještě před tři čtvrtě rokem přesvědčováni masivní reklamní kampaní, že zaplatí jen jednou za kartu a její aktivaci a pak je už nečekají žádné další měsíční poplatky. Šéf obou satelitních služeb Jaromír Glisník v rozhovoru pro náš web tento týden řekl, že na tom nevidí nic špatného, protože v době vysílání těchto reklam slib „žádných dalších měsíčních poplatků“ bezezbytku platil.
Společný provozovatel Skylinku a CS Linku ale už v té době připravoval zavedení servisního poplatku – věděl tedy, že v reklamě slibuje něco, co v blízké době zruší. V kampani tedy sice nelhal, zákazníky neklamal, ale choval se amorálně. Zřejmě kvůli tomu přijde o část klientů, ale těch nebude tolik, aby to Skylink s CS Linkem bolelo. Většina lidí zavedení servisního poplatku překousne, protože si lehce spočítá, že dvacet základních českých a slovenských programů za 29 korun měsíčně u žádného jiného provozovatele satelitní nebo kabelové televize nedostane.
Jaromír Glisník odhaduje, že od obou satelitních služeb odejde asi desetina zákazníků. Přesněji řečeno, odejde desetina karet, protože povinnost platit servisní poplatek se týká každé karty zvlášť a jednotliví zákazníci mívají v domácnosti i několik karet najednou. Dohromady by mohlo jít až o 250 tisíc karet, které jejich majitelé odhlásí, respektive nezaplatí za ně servisní poplatek a Skylink s CS Linkem je ke konci tohoto měsíce odpojí. Naopak u 600 tisíc zákazníků (pardon, karet) provozovatel obou služeb očekává, že poplatek zaplatí hned v září.
Vynásobíme-li číslo 600 tisíc výší servisního poplatku, vyjde nám měsíční zisk 17,4 milionu korun. Servisní poplatek má jít na úhradu nákladů spojených se správou karet a zákaznického centra. Obávám se, že sebelepší zákaznické centrum nestojí žádnou firmu víc než několik stovek tisíc korun měsíčně. I kdyby to byl milion, Skylinku a CS Linku zbude z vybraných servisních poplatků 16,4 milionu čistého zisku – každý měsíc. Za rok to je skoro 200 milionů korun. Při předpokladu, že počet plátců servisního poplatku bude časem stoupat (někteří jsou od platby v rámci různých akčních nabídek dočasně oproštěni), půjde dokonce o vyšší částky.
To není špatný obchodní model. Skylink s CS Linkem v podstatě „zhodnotí“ stovky tisíc zákazníků, které získali díky zpomalenému procesu digitalizace televizního vysílání v Česku a zdlouhavému čekání na DVB-T především v moravských regionech. Nebudu asi daleko od pravdy, když si zaspekuluji, že model „bezplatné nabídky“ měl Skylinku a CS Linku v podstatě uměle navýšit počet klientů, od kterého se loni odvíjela cena obou satelitních platforem, když o jejich koupi vyjednávala lucemburská společnost M7 Group (její dceřiná společnost M77 Group je nyní provozovatelem Skylinku i CS Linku).
Všechny ty marketingové sliby tedy měly jenom nahnat zákazníky do rukou budoucího majitele Skylinku a CS Linku, každá karta byla při tomto obchodu zhodnocena a jediný, kdo na tom tratí, je právě koncový zákazník. Protože za 29 korun měsíčně nyní dostává to, co mu bylo slibováno bez dalších měsíčních poplatků, a nemusí přitom třeba ani jednou využít tolik skloňované zákaznické centrum. Televize, které v rámci základních bezplatných nabídek Skylinku a CS Linku vysílají, si totiž za satelitní kapacitu a šíření signálu platí samy, takže na to servisní poplatek nejde.
Obě satelitní služby prostě dospěly do fáze, kdy jim už zákazníci tak rekordně nepřibývají, jejich jednorázové platby za karty a jejich aktivace už negenerují takové objemy peněz, tak se prostě musel zavést servisní poplatek, aby se křivka výnosů opět vrátila tak vysoko, kde byla v době největšího rozmachu Skylinku a CS Linku. Ale ani 29 korun měsíčně do budoucna nemusí stačit – smluvní podmínky se zákazníky umožňují servisní poplatek kdykoli zvýšit. Třeba kvůli ještě lepším službám dnes už asi nejlepšího (a nejdražšího) zákaznického centra pod sluncem.