Hlavní navigace

Šest ředitelských dekád na TV Barrandov: za koho se jí dařilo nejlépe?

Jan Potůček

Velké srovnání výkonu čtvrté plnoformátové televize v Česku za Janky Vozárové, Martiny Liškové, Roberta Kvapila, Romana Bradáče, Jaromíra Soukupa a Vladimíra Železného

Doba čtení: 8 minut

Zdroj: ATO – Mediaresearch

Vývoj celodenního podílu TV Barrandov na publiku starším 15 let za jednotlivých generálních ředitelů (graf kliknutím zvětšíte)

Janka Vozárová (květen 2008 – květen 2012)

První generální ředitelka TV Barrandov, která televizi řídila už v době jejího vysílání (předtím se v křesla šéfa Barrandova vystřídalo několik lidí, aniž se stanice dostala do éteru). Zároveň vedla Filmové ateliéry Barrandov, takže samotné televizi se poslední roky věnoval spíše programový a marketingový ředitel Janis Sidovský, který byl rovněž místopředsedou představenstva licencované společnosti Barrandov Televizní Studio. Vozárová vyjednala pro Barrandov smlouvu s Českými Radiokomunikacemi na zařazení do jejich celoplošného multiplexu 2, po bok hlavních kanálů Novy a Primy. Barrandov tak od začátku získal stejné pokrytí jako dosavadní plnoformátové komerční televize.

Volba multiplexu 2 je ale z dnešního pohledu dvousečná: síť s nejrobustnějším pokrytím je na šíření signálu vůbec nejdražší a TV Barrandov se jí v roce 2008 upsala na deset let – smlouvu podepsala jako první klient multiplexu 2, ještě před Novou a Primou. Éra Vozárové přinesla největší rozkvět Barrandova, podíl televize na publiku starším 15 let postupně vystoupal z necelých dvou na téměř šest procent. Televize ale silně prodělávala a provázely ji velké personální rošády, zejména na pozici programového ředitele. Když Barrandov startoval, programu velel Přemysl Svora, poté měl nastoupil Petr Sládeček, ale ten si to na poslední chvíli rozmyslel. Nakonec se této role ujal Janis Sidovský, který televizi od začátku roku 2012 fakticky spoluřídil s Vozárovou.


Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Janka Vozárová vedla TV Barrandov nejdéle: čtyři roky

Martina Lišková (červen 2012 – září 2012)

Nástup bývalé programové ředitelky slovenské televize Markíza do čela TV Barrandov byl přímým důsledkem námluv tehdejšího majitele Barrandova Tomáše Chrenka s dnešním vlastníkem televize Jaromírem Soukupem. Lišková však nastupovala ještě předtím, než Chrenek oficiálně oznámil, že pro Barrandov hledá „strategického partnera“ (dlouho přitom vylučoval, že by chtěl televizi prodat). Tři roky po startu dosáhla kumulovaná ztráta TV Barrandov více než miliardy korun a Chrenek do ní nechtěl lít další peníze. Rok 2012 by navíc specifický v tom, že se zastavil růst podílu Barrandova na sledovanosti. Nedařilo se plnit plány předchozí ředitelky Vozárové na šesti, sedmi či osmiprocentní podíl na trhu.

Lišková měla být podle všeho jen přechodnou ředitelkou do doby, než televizi oficiálně převezme Soukup a jeho vydavatelství Empresa Media. Navenek se televize během léta 2012, kdy ji Lišková vedla, nijak neměnila. Program šel podle zavedených pořádků nastavených Janisem Sidovským, a jakmile se měl začít měnit, Sidovský oznámil svůj odchod (výpověď podal pouhý měsíc po nástupu Martiny Liškové). Letní měsíce 2012 ještě nepřinesly Barrandovu nějaký výraznější pád ve sledovanosti, jeho celodenní podíl na dospělém publiku starším 15 let se držel těsně pod pěti procenty. To se však mělo už brzy změnit.


Foto: archiv DigiZone.cz

Martina Lišková byla „letní“ ředitelkou TV Barrandov, s médii v podstatě vůbec nekomunikovala

Robert Kvapil (říjen 2012 – únor 2013)

V září 2012 došlo k dohodě mezi Jaromírem Soukupem a Tomášem Chrenkem o prodeji TV Barrandov. Martinu Liškovou v čele stanice vystřídal bývalý obchodní a marketingový ředitel České televize Robert Kvapil, který společně s někdejším ředitelem zpravodajství ČT Romanem Bradáčem a exředitelem programových okruhů ČT Radkem Žádníkem prchl o rok dříve z Kavčích hor před novým generálním ředitelem Petrem Dvořákem. Všichni tři se postupně sešli právě v TV Barrandov. Kvapil provedl velké personální změny, šéfem programu se stal Marek Stoniš, který do té doby neměl s televizemi žádnou zkušenost a předtím byl pověřeným šéfredaktorem týdeníku Instinkt, který rovněž patří Soukupovu vydavatelství Empresa Media. Vedení časopisu mu Soukup ponechal i nadále a trval na větším propojení všech médií v rámci Empresy.

Za Kvapila se TV Barrandov pustila do odvážných programových změn: zavedla plnohodnotnou hlavní zpravodajskou relaci Hlavní zprávy, do které angažovala známé tváře (Jiří Chum, Jana Adamcová, Petr Lesák), propojila zprávy a diskusní pořady se Soukupovým časopisem Týden (reportéři Týdne zároveň připravovali reportáže do Hlavních zpráv) a zavedla nové magazíny. Například Exkluziv!, první pořad Kateřiny Brožové, jejíž vliv v TV Barrandov díky vztahu s Jaromírem Soukupem stále stoupal. Dokonce natolik, že údajně vedl i k pádu Roberta Kvapila, když Brožová musela jeden ze svých pořadů předtáčet ve večerních hodinách a stěžovala si kvůli tomu Soukupovi.


Foto: Česká televize

Robert Kvapil doplatil na „neuvážené“ jednání s Kateřinou Brožovou, přítelkyní majitele TV Barrandov Jaromíra Soukupa

Za Kvapila nicméně Barrandov vyřešil problém s prodejem reklamních časů, jednal nejprve o společném prodeji s televizí Nova a když u ní nepochodil, dohodl se s konkurenční Primou na vzniku agentury Media Club. To se Barrandovu hodně vyplatilo, protože společná nabídka prodeje reklamy s Primou přišla právě v době, kdy Nova pod vedením Jana Andruška zásadně změnila svoje obchodní podmínky a vyhnala tak řadu důležitých klientů ke konkurenci. Inzerenti neměli prakticky jinou možnost, než se obrátit na Media Club. Kvapilova éra ale také znamenala největší pokles podílu Barrandova na sledovanosti v jeho historii: z pěti na necelá čtyři procenta.

Roman Bradáč (únor 2013 – červen 2013)

Roman Bradáč nastupoval do funkce generálního ředitele TV Barrandov z pozice šéfa zpravodajství, jenž měl na starosti Hlavní zprávy a publicistické formáty. Z jedné vody načisto skončil i programový ředitel Marek Stoniš a nahradil ho Petr Lesák, do té doby šéf vlastní tvorby Barrandova a jeden z moderátorů hlavní zpravodajské relace (a také jeden z uvaděčů stanice). Ještě za Kvapila z Barrandova odešel i Radek Žádník, krátkodobý výkonný ředitel. Naopak posílil vliv Kateřiny Brožové, která vedle magazínu Exkluziv! začala natáčet první původní „seriál“ (spíše tedy směs skečí) Ona a on. Brožová také začala stále více vystupovat za TV Barrandov, účastnila se například různých festivalů jako oficiální nákupčí pořadů pro tuto televizi.

Za Bradáče televize zastavila propad ze začátku roku a stabilizovala svoji pozici na průměrném celodenním podílu 4,5 procenta. Soukupovy ambice ale byly mnohem vyšší a nedařilo se jich dosáhnout. Jedním z důvodů byly malé investice do nákupu zajímavých akvizičních pořadů. Sledovanost Barrandova prakticky nadále držely zábavné formáty původní výroby ještě z dob Janise Sidovského (Barrandovský videostop, Vtip za stovku, aj.). Sledovanost Hlavních zpráv zdaleka nedosahovala hodnot konkurence, a jejich výroba byla mnohem dražší než v dobách, kdy je Barrandov odbýval pětiminutovkou nakupovaných agenturních reportáží. Barrandov ale aspoň začal těžit ze spolupráce s Primou na prodeji reklamních časů.


Foto: TV Barrandov

Roman Bradáč na Barrandově vedl nejprve zpravodajství a po krátké „generální“ vsuvce se stal technickým ředitelem, ačkoli se technice nikdy profesně nevěnoval

Jaromír Soukup (červen 2013 – říjen 2013)

Loni v červnu došlo k překvapivé změně v nejvyšším vedení TV Barrandov, když generální ředitel Roman Bradáč ponížil na funkci technického ředitele (technikou se do té doby profesně nikdy nezabýval) a opratě firmy převzal sám majitel Jaromír Soukup. Zároveň obnovil pozici výkonného šéfa televize a pověřil jí Marcelu Hrdou, šéfku vydavatelství Empresa Media. Podle Soukupa šlo o logické uspořádání, protože funkci generálního ředitele a předsedy představenstva vykonává souběžně i u své další firmy Médea Group, a obdobný princip funguje i u vydavatelství Empresa Media, pod které TV Barrandov spadá.

Soukup už dříve rozjel úzkou spolupráci s televizí Nova, jeho agentura Médea byla jedním ze dvou zakládajících členů Sdružení pro měření sledovanosti (SPMS), jež mělo ambici zavést vlastní peoplemetry a konkurovat datům od Asociace televizních organizací (ATO). Právě za Soukupova šéfování TV Barrandov projekt druhých peoplemetrů finišoval, SPMS vybralo realizátora měření (AC Nielsen) a podepsalo smlouvu na zaváděcí průzkum. Barrandov zároveň stáhl svoji přihlášku za řádného člena ATO a zůstal v pozici přidruženého člena této asociace. Dalo se tedy očekávat, že vstoupí do SPMS a od nového měření si slibuje příznivější data než od ATO. Za Soukupa se totiž Barrandov propadl v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku výrazněji pod čtyři procenta.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Ani majitele televize Jaromíra Soukupa ředitelování příliš dlouho nebavilo

Vladimír Železný (listopad 2013 – březen 2014)

Po několika pokusech s exmanažery České televize sáhl Jaromír Soukup po těžším kalibru: loni na podzim se dohodl s někdejším šéfem Novy Vladimírem Železným, který mu nejprve externě radil, že od listopadu nastoupí jako nový generální ředitel. Železný se role zhostil se vší vervou: na rozdíl od svých předchůdců začal komunikovat s médii a předesílal obrovské plány: desetiprocentní podíl Barrandova na trhu, další tematické kanály a útok na silné plnoformátové televize. Bez zásadnějších investic do programu, ať už do nákupu akvizic nebo výroby vlastních pořadů, ale mohl pouze přesouvat stávající pořady v rámci vysílacích dnů a časů. To se Železnému celkem dařilo.

KL18_hlasování

Krátce po nástupu Železného vzrostl podíl Barrandova z necelých čtyř na 4,5 procenta, ale potom začal znovu padat. Železný totiž zamíchal s večerním schématem na začátku prime time a rozhodl se vlastní zpravodajskou hodinou konkurovat silnějším televizím. Stáhl z lukrativního času dětské pásmo Animáček a neprozřetelně také sáhl na seriál Ona a on, v němž hraje Soukupova přítelkyně Kateřina Brožová. A především: spustil svoje Volejte Železnému, z něhož si udělal naprosto stejnou sobotní televizní kazatelnu jako na Nově, kde řešil i politická témata a záležitosti, jež se TV Barrandov vůbec netýkaly.

Vladimír Železný v kontaktním pořadu Volejte Železného
Repro: TV Barrandov

Vladimíru Železnému na Barrandovu šla nejlépe sebepropagace

Jaromír Soukup, natěšený na onen desetiprocentní podíl Barrandova na trhu, začal na Železného naléhat, kdy že přijde onen očekávaný skok, který se nedostavoval. A Železný žádal masivní investice do programu, bez nichž neměl „co hrát“. Tento základní rozpor vyústil až v Železného odchod, byť jej ani jedna ze stran ani po týdnu nechce oficiálně komentovat. Vedení Barrandova se opět dočasně chopila šéfka vydavatelství Empresa Media Marcela Hrdá a podíl Barrandova po prvním týdnu nového jarního schématu doktora Železného opět osciluje okolo čtyřprocentního podílu na trhu.

Našli jste v článku chybu?