Seznam je v poslední době k nezastavení. Především obchodně. Trochu to připomíná pohádku o králi Midasovi, který svým dotekem měnil všechno ve zlato (chybí už jen, aby Ivo Lukačovič začal nosit místo obleku chitón). Nebylo tomu tak ovšem vždy. Někteří čtenáři si možná vzpomenou na období, kdy podíl v Seznamu koupil švédský Spray. Následovalo dlouhé období slastného nicnedělání a lenošení na vavřínech. K této epoše se rovněž váží nejrůznější pozoruhodné milionářské výstřelky, jako například tento. Firmu navíc sužovaly interní pletichy a zdálo se, že pomalu zevnitř vyhnívá a zajde pasivitou ještě dříve, než bude uštvána agresivní konkurencí Atlasu a Centra.
Posléze šel však Seznam „do sebe“ a výsledkem této duchovní obrody je současný stav, kdy Seznam – promiňte mi to klišé – doslova a do písmene dojí peníze ze všeho, co se mu připlete do cesty. Stačí se podívat dva měsíce nazpět: V březnu vstoupil Seznam na trh tištěných médií s inzertním měsíčníkem Sreality, který svým nákladem trhnul zavedený časopis Reality. Ve stejném měsíci předstihly Novinky návštěvností iDnes (ačkoli to není tak jasné, ale o tom až jindy…). V dubnu se návštěvnost Seznamu přehoupla přes hranici dvou milionů a dvou set tisíc návštěvníků měsíčně, což znamená, že na něj chodí každý pátý člověk. Seznam navíc před několika dny začal mediálně zastupovat internetové verze velkonákladových titulů vydavatelství Ringier ČR.
Další novinkou bude včera představený katalog firem a institucí, který má být uveden do provozu v průběhu června. Jinými slovy: Seznam se chystá konkurovat Zlatým stránkám. Katalog bude obsahovat firmy a instituce bez ohledu na to, zda mají či nemají webové stránky. Nebude sice (alespoň zatím) natolik obsáhlý jako Zlaté stránky, ale zato nabídne regionální členění a více informací: vyjma loga, fotografie, URL, telefonu, poštovní adresy a mapky zde bude například otevírací doba, kontakt na všechny pobočky firmy apod. Podobnou myšlenku nedávno realizovalo Centrum prostřednictvím svého Centra Firem, avšak objektivně je třeba říci, že Seznam má katalog propracovaný podstatně lépe (viz obrázek).
Katalog je vytvářen prostřednictvím celorepublikové sítě marketingových poradců – jedná se o označení pro pokoutního prodejce, které lépe vypadá na vizitce a nezraňuje nositelův jemnocit. Ta má v současné době 50, do konce roku však prý až 500 obchodníků, kteří se snaží stáhnout o peníze malé a střední firmy. Toto stádo krav sice dává méně mléka, zato je však nebývale početné. Za drobný obnos pak bude možné nechat si kupříkladu umístit k výsledkům vyhledávání vlastní logo apod. Vzhledem k počtu návštěvníků Seznamu je to jistě velké lákadlo. Údaje v katalogu by měly být pravidelně aktualizovány; Seznam dokonce kvůli intenzivnějšímu kontaktu s firmami vybudoval malé call-centrum.
Výsledkem tak vlastně budou katalogy dva – katalog firem a institucí a katalog nekomerčních stránek. Nekomerční stránky bude nyní možné setřídit nejen podle abecedy, ale také podle jejich kvality (relevance). Pro tyto účely byl vyvinut algoritmus zohledňující informace o počtu odkazů na danou stránku, velikosti stránek a periodicitě aktualizace. Jedná se v zásadě o stejný princip, jaký používá Google (tedy PageRank). U každého odkazu bude rovněž umístěn miniaturní náhled webové stránky, který má usnadnit orientaci. Otázkou samozřejmě je, zda to lidi nebude spíše štvát vzhledem k pravděpodobně pomalejšímu načítání. Fulltextové vyhledávání bude nadále zajišťovat Google.
Důvod, proč se Seznam do této podoby katalogu firem a institucí pouští, je banální – poptávka. V průběhu čtrnáctiměsíčního sběhu dat a analýzy klíčových slov se totiž prý ukázalo, že uživatelé z 30 procent hledají ve vyhledávači „něco“ související právě s firmami či institucemi (opravář praček, prodejce ledniček…). A tak se Seznam jednoduše rozhodl, že jim to „něco“ naservíruje. Vzhledem k jeho vysoké návštěvnosti je přitom dosti pravděpodobné, že bude spokojenost na všech stranách. Vývoj do současné doby údajně spolkl deset až dvacet milionů korun, které se v podstatě ještě před spuštěním zaplatily jen v objednávkách. Pro Seznam by to rozhodně mohl být další obchodní úspěch.