Seznam.cz je zatím nejnavštěvovanější portál českého Internetu. Výraz „zatím“ je na místě, protože konkurence stran Atlasu a Centra začíná být značná. Včera Ivo Lukačovič, majoritní vlastník Seznamu, oficiálně představil nové služby a novou podobu portálu a naznačil směr, kterým se bude vývoj Seznamu v budoucnu ubírat.
Tématem včerejší tiskové konference bylo představení nové podoby služby Seznam E-mail, nové podoby a image samotného portálu a nových služeb. Nejprve tedy bude následovat recenze „nového“ Seznamu a poté zhodnocení situace, v níž se největší český portál v současné době nachází.
Resumé:
Seznam E-mail je služba, která v minulosti proslula zejména svými technickými problémy, neboť nebyla sto zvládnout zátěž 370 tisíc registrovaných uživatelů. Potíže byly způsobeny zejména nedostatečnou kapacitou systému. Inovovaná služba tedy posílila především své technické zázemí, ale zcela přepracována byla rovněž uživatelská část Seznam E-mailu, která tento freemail učinila znovu konkurenceschopným.
- Technické zázemí nyní spočívá na bedrech systému, pracujícího na principu clusteringu (zjednodušeně řečeno, pokud nebude jeden počítač stačit, koupí se nový, který se s původním počítačem propojí – není nutno měnit slabší systém za silnější). Ivo Lukačovič se touto skutečností neopoměl (několikrát) pochlubit, ale podle mého názoru je spíše ostuda, že největší český portál objevuje tuto technologii až nyní. Jako operační systém byl zvolen Linux, což zdaleka není nejlepší možná varianta, ale na druhou stranu je zadarmo. Sekunduje kvalitní databáze Oracle8i.
- Druhou výraznou změnou je přepracování služby po uživatelské stránce. V pozadí stojí silný engine služby, který (opět podle tvrzení Iva Lukačoviče) zvládne až 30 milionů klientů. Zřejmě jsem byl klient s číslem 30.000.001, neboť celá služba včera odpoledne zkolabovala. Jednoduchá a příjemná podoba služby ostře kontrastuje s kupříkladu těžkopádným designem serveru Email.cz. Na jednu stranu je možné kritizovat používání systémových ikon Windows, na stranu druhou je třeba uznat, že služba je jednoduchá, účelná a „konzervativní“ (viz. níže).
Přestože Seznam včera zaznamenal výpadek (pozn. v důsledku poruchy elektrického proudu), novou podobu služby jsem vyzkoušel již minulý týden a mezi její pozitivní vlastnosti patří mailová schránka velikosti 20 MB a SMTP server, zvládající odeslání emailu až do velikosti 2 MB, což je v našich luzích a hájích poněkud ojedinělé (běžný standard je 500 KB). Žádné další nedostatky, vyjma výše uvedených, mě bezprostředně nenapadají.
Pro nový Seznam je typický konzervativní postoj. „Konzervativní“ je výraz, který Ivo Lukačovič používal téměř za každým druhým slovem a nová image sem, nová image tam – ve skutečnosti se příliš nezměnilo. Hlavní stránka Seznamu vypadá jako hlavní stránka Seznamu a několika novým ikonám a rámečkům bych se styděl říkat „nová image“. Ale nechť. Ivo Lukačovič to ospravedlnil ohledem na nové uživatele a naopak na uživatele staré, kteří jsou zvyklí na svou oblíbenou dýmku, svou oblíbenou lenošku a svůj oblíbený Seznam. Změnilo se částěčně logo Seznamu, které nyní vyjadřuje „dynamiku společnosti“ (Ivo Lukačovič), což je sice poněkud v rozporu s předchozím tvrzením o konzervativní podobě služeb, ale budiž.
Budoucnost je růžová… (?)
Odpověď na tuto otázku neznáme. Papírově je Seznam stále ještě nejnavštěvovanějším portálem českého Internetu, ale konkurence v podobě Atlasu a Centra získala potřebný kapitál a celkově vykazuje dynamičtější růst návštěvnosti. Nejistá je rovněž situace ohledně vztahu k švédské společnosti Spray, která v nedávné době nakoupila 30 procent akcií společnosti Seznam. Všichni se usmívají a logicky tedy musí být něco špatně.
Čím je způsobeno, že Seznam má nejvyšší návštěvnost, bylo již několikráte rozebíráno, ale nikdo si nepoložil zásadní otázku. Proč? Podle méno názoru k tomu nevede sama kvalita vyhledávače. Nemám tuto skutečnost podchycenu žádnými testy, ale z osobní zkušenosti mohu říci, že nejlepším vyhledávačem „neoficiálního“ obsahu českého Internetu je zahraniční All the Web.
Pokud to tedy není kvalita vyhledávání, musí vést uživatele Seznamu k návštěvě portálu něco jiného a to „něco“ je obchodní jméno. Přijde-li nezkušený uživatel k Internetu, pravděpodobně to bude právě stránka Seznamu (popř. Neviditelného psa), kterou otevře jako první a upřímně řečeno, mnoho obyčejných uživatelů často ani neví, že jiný portál vyjma Seznamu existuje. Změnit tuto skutečnost bude stát Atlas a Centrum ještě mnoho peněz.
Obchodní jméno je také tím, co Spray na Seznamu koupil. Vzájemný vztah těchto dvou společnosotí je však pro mne záhadou a myslím si, že obě strany jsou s odstupem času z obchodu poněkud rozčarovány, což se poměrně úspěšně snaží zakrýt. SWNet 2. března tohoto roku napsal: „Značka Seznam bude nadále na portálech používána, v budoucnu budou používány značky obě.“ Logo Spraye z úvodní stránky Seznamu ale zmizelo, pouze Seznam je uveden v síti portálů Spray. Nový Seznam rovněž není postaven na technologiích Spraye, ale na technologiích vlastních, o kterých Ivo Lukačovič tvrdí, že mají lepší poměr cena/výkon.
Konec tedy zůstává pro tentokráte otevřený. Začal fungovat email a na úvodní stránce Seznamu přibylo několik rámečků. Slíbené nové služby představeny nebyly. Medializovaný vstup na burzu se nekonal (údajně kvůli pádu NASDAQ) a mé pochybnosti ohledně vztahu ke společnosti Spray trvají. Budoucnost je v současné chvíli nejasná. Další naznačí až finanční zpráva, jejíž zveřejnění je chystáno na příští týden. Uvidíme.