Seznam.cz mění podobu Firmy.cz, zápisy budou zdarma a inzerce v aukci

16. 1. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Online katalog Firmy.cz projde v dubnu největší změnou ve své historii. Mění se obchodní model, inzerce bude k mání formou aukce. Systém by měl být spravedlivější než doposud.

Firemní katalog Firmy.cz loni oslavil desáté narozeniny. Poprvé za svoji existenci letos přijde s úplně novým vzhledem, obchodním modelem a funkcemi. Od pondělí 20. ledna bude k dispozici veřejná betaverze, do ostrého provozu budou nový online katalog spuštěn 1. dubna.

Zápisy zdarma

Nově bude možné veškeré informace do katalogu vkládat zdarma. Firmy tak už nebudou muset platit za fotografie, loga či další doplňkové informace. K jednomu záznamu půjde vložit až 20 fotografií. Usnadnit jejich vkládání by měla nová mobilní aplikace, která v době oficiálního spuštění bude dostupná pro platformy iOS a Android. Mimo to Firmy.cz budou mít podobu responzivního webu. 


Autor: Seznam.cz

Nová strategie má jediný cíl, získat o firmě či živnostníkovi co nejvíce informací, které odpovídají realitě. Jak prozradil Pavel Zima, generální ředitel Seznam.cz, aktualizaci a správě zápisů v databázi se věnuje zhruba 160 lidí. Ti ověřují, zdali informace u jednotlivých firem v katalogu odpovídají realitě. U každé firmy v katalogu, kterých je v současné době 610 tisíc, dojde k ověření informací minimálně jednou ročně. Denně pak tým, který má katalog Firmy.cz na starosti, provede v průměru 3500 aktualizací. 

Podle zástupců Seznamu má i v dnešní době online katalog svůj smysl. Až 40 % firem v databázi Firmy.cz nemá vlastní webové stránky a drtivá většina těch, kteří je mají, je nemají optimalizované pro mobilní telefony, uvedl Pavel Zima.


Autor: Seznam.cz

Podle Zimy mají Firmy.cz na tuzemském trhu zhruba 60% podíl.


Autor: Seznam.cz

Konec statického katalogu

Startovní stránka Firmy.cz nebude od dubna zobrazovat statický katalog, ale aktuální trendy toho, co lidé právě hledají. Kromě toho přichází Seznam.cz s automatickou detekcí lokality, která umožní pohodlně a bez nutnosti dalšího najít požadovanou firmu přímo v místě, kde se právě nacházíte.


Autor: Seznam.cz

Vylepšením prošlo i vyhledávání, které bude nově doplněno o filtry. Ty umožní jednoduše najít firmy podle různých specifik jednotlivých kategorií. Například u online prodejců bude možné vyfiltrovat pouze ty, kteří nabízejí platby kartou. U restaurací pak bude k dispozici filtr pro rozlišení těch kuřáckých od nekuřáckých.

Větší propojení s mapami

Součástí výsledků hledání je i mapa. Uživatelé tak budou moci hledat buď ve výpise nebo prostřednictvím mapy. Výsledkům hledání bude nově dominovat fotografie konkrétní provozovny. Seznam vyslal před půl rokem do terénu zhruba 100 brigádníků, kteří fotografie provozoven pořizovali.


Autor: Seznam.cz

Oproti současné verzi budou moci mít podnikatelé v katalogu více záznamů. Firma, která se například zabývá výrobou a současně provozuje hotel, si vloží do katalogu dva záznamy. To dosud nebylo možné.

Pozice ve vyhledávání u klíčových slov formou aukce

Seznam.cz tak v novém katalogu bude vydělávat nikoliv na zápisech, ale na inzerci. Ta bude nově postavena na aukci. Jejím prostřednictvím budou firmy moci ovlivnit svoji pozici ve výpisu výsledků hledání klíčových slov, ale také svoji pozici v katalogu.

Systém bude fungovat na principu nastavování denního limitu, který je firma ochotna za upřednostnění svého zápisu ve výsledcích hledání zaplatit. Kromě lepší pozice ve výsledcích hledání bude možné díky aukci ovlivnit i dosah firmy, tedy to, v jak velké lokalitě se bude objevovat ve výsledcích hledání.

Cena inzerce bude začínat už na 10 Kč za den. Denní limit půjde nastavovat pomocí interaktivního táhla. Po každém navýšení limitu podnikatel na mapě uvidí dosah firemního zápisu ve vyhledávání v jednotlivých lokalitách a zároveň na jaké pozici se bude zápis při hledání klíčových slov ve výsledcích hledání objevovat. Denní limit nebude nijak omezen.


Autor: Seznam.cz

Cenu tak bude určovat pouze trh a už dnes je zřejmé, že se bude v jednotlivých kategoriích lišit. Dá se předpokládat, že v některých kategoriích i velmi výrazně. Nastavená maximální cena nemusí být ale cenou, kterou firmy nakonec opravdu zaplatí. Díky principu second price totiž firma zaplatí maximálně o korunu více než její nejbližší konkurent v aukci.

Firmy, kterým se díky nabídnuté ceně v aukci podaří dostat na první tři pozice ve vyhledávání v katalogu Firmy.cz, se budou zobrazovat i ve výsledcích fulltextového vyhledávání na Seznam.cz, a to formou upoutávky, která bude mít podobu boxíku.

Nový systém aukcí by měl u oblíbených kategorií narušit status quo, kdy se některé firmy z historických důvodů drží v katalogu na prvních pozicích a ostatní firmy neměly žádnou možnost jejich pozici získat. Nově přední místa obsadí ten, kdo bude ochoten nabídnout nejvíce.

Akční nabídky a zvýraznění na mapách

Firmy, které si zaplatí inzerci, získají i další výhody, než jen lepší pozici ve výsledcích hledání. Jejich provozovna bude zviditelněná na Mapy.cz a systém jim umožní vkládání akčních nabídek. Firmy s takovými nabídkami budou ve výsledcích hledání speciálně označeny a bude existovat filtr, který vyhledá pouze firmy s akční nabídkou. Platnost akční nabídky bude maximálně 14 dnů. Podle Pavla Zimy se v průběhu uživatelského testování ukázalo, že firmy s akční nabídkou na sebe strhávají třikrát větší pozornost než ty, které takovou nabídku nemají.

Firmy budou mít v uživatelském rozhraní k dispozici nástroje, které jim umožní vyhodnocovat efektivitu svých inzercí.

CIF25 SE debata

Recenze

Podobně jako u Google Places od konkurenčního Googlu umožní nové Firmy.cz vkládání recenzí. Uživatelé s e-mailovým účtem u Seznamu budou moci jednotlivým provozovnám přiřazovat hvězdičky a hodnotit je. K recenzím půjde vkládat i reakce majitelů firmy. Podle tiskové mluvčí Ireny Zatloukalové je Seznam připraven i na takové případy, kdy by negativní recenze k jednotlivým provozovnám vkládala konkurence. Podnikatelé, kteří se budou cítit poškozeni, se mohou obrátit na pracovníky katalogu, kteří recenze prověří.

Už příští týden vyrazí do terénu na 400 obchodníků a začnou nový katalog aktivně nabízet zákazníkům. Seznam.cz potřebuje zkonvertovat zhruba 10 % z 610 tisíc zápisů, tedy zápisů firem, které nyní využívají placených služeb.

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).