Hlavní navigace

Seznam ruší bannery

22. 5. 2000
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Poměrně nečekanou změnu oznámil v pátek Seznam: namísto klasických reklamních proužků bude zobrazovat jen mnohem menší "tlačítko". Novinka se sice týká jen titulní stránky, ale přesto je poměrně revoluční a celkově zapadá do změněné obchodní strategie Seznamu pro prodej reklamy.

Zakladatel Seznamu Ivo Lukačovič často uvádí, že titulní stránka Seznamu byla prvním místem v českém Internetu, kde se objevil reklamní proužek o standardní velikosti 468×60. Minulý týden se však tento proužek na titulní stránce Seznamu přestal objevovat a došlo i k další změnám. Na nejnavštěvovanější stránce Seznamu je odnynějška namísto tří dosavadních reklamních ploch (velký banner, malý čtverec a ticker pro Seznam Dnes) pouze malý obdélník ve formátu 120×60 bodů, tedy zhruba čtvrtinový oproti klasickému proužku.

Start pack, jak byla kdysi na Seznamu označována hlavní reklamní plocha na titulní stránce, byl po dlouhou dobou tím, co Seznam živilo. Klienti dobře slyšeli na prestižní umístění na hlavní stránce českého Internetu, takže byla tato pozice takřka neustále vyprodaná; v porovnání s plochami na dalších stránkách Seznamu výrazně více. Časy se však mění a částečně nadšenecký přístup zadavatelů inzerce je fuč: hitem dne je míření na konkrétní cílovou skupinu. Také Seznam nabízí pro cílenou reklamu velmi zajímavé možnosti, ale titulní stránka se pro ni příliš nehodí.

Úprava na titulní stránce je – přestože se sám Seznam postaral především o její medializaci tím, že vydal zvláštní tiskovou zprávu – pouze částí, která zapadá do celkových změn. Seznam se totiž výrazněji než doposud snaží nabídnout klientům cílenou reklamu v jednotlivých sekcích, kde již lze poměrně přesně určit, o co má konkrétní návštěvník zájem. Vzniklo proto velké množství nových packů, které jsou věnovány jednotlivým sekcím: je otázkou, zda jejich počet není pro klienty až matoucí. Zrušení klasického proužku na titulní stránce je pak šikovný krok hned z několika důvodů. Především ho uvítají uživatelé Seznamu, kterým se nyní stránka natáhne o něco rychleji. Jde však také o jasný signál k inzerentům, aby se zaměřili na cílenou reklamu, kde má Seznam zajímavý potenciál, který dosud zůstával nevyužit. Pro imagovou reklamu, která má zasáhnout každého bez zvláštního cílení, je přitom malý obdélník na titulní stránce uspokojivý i nadále.

WT100

Často a se zájmem čtu články kolegů, kteří se důkladněji než já věnují dění v zahraničním Internetu, zejména v USA. Právě tam už jsou údajně reklamní proužky delší čas na ústupu a hledají se – a nacházejí – jiné formy reklamního působení. U nás je zatím situace o něco jiná, proužky stále relativně fungují (náš průmerný click-rate by nám asi v USA záviděli) a tvoří také drtivou většinu reklamy na Internetu. Přesto se i u nás začínají hledat netradiční formy reklamy: změna formátu je jen malým krůčkem, ale dočkáme se jistě i razantnějších změn.

Marek Antoš

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).