Hlavní navigace

Skupina Nova minulý týden stoupala na úkor ČT, zejména u mladého publika

Jan Potůček

UVNITŘ TOP 10 POŘADŮ TÝDNE – Vedle hlavního kanálu Novy významně posilovala i Nova Cinema. Kavčím horám uškodil významný propad podílu sportovního kanálu.

Doba čtení: 4 minuty

Mezitýdenní vývoj (vs. 4. týden 2015)

Cílová skupina 15+

Významný růst dvou hlavních kanálů zaznamenala minulý týden skupina Nova. V průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let nejvíce posilovala „velká“ Nova, která si polepšila o 0,68 procentního bodu na hodnotu 23,72 procenta. Obdobně ale rostla i Nova Cinema, jež vykázala nárůst o 0,62 procentního bodu na podíl 4,93 procenta. Kladné body si připsala také ČT 1, když si oproti předminulému týdnu polepšila o 0,54 procentního bodu na 15,67 procenta. Propadákem týdne se tentokrát stala ČT Sport, jejíž podíl klesl o 1,66 procentního bodu na hodnotu 2,79 procenta. Nedařilo se ani Primě Zoom, která ztratila 0,31 procentního bodu a vykázala podíl 1,92 procenta.

PŘEDMINULÝ TÝDEN: Prima skokanem týdne, pomohl jí návrat seriálů. Nova se meziročně silně propadá

Nástup Novy se projevil i ve „skupinových“ datech. V souhrnném podílu za všech pět svých volně šířených kanálů vzrostla oproti předminulému týdnu o 1,14 procentního bodu na hodnotu 33,08 procenta. Navíc se zvětšil rozdíl mezi skupinou Nova a Českou televizí, která minulý týden naopak klesala. Konkrétně si pohoršila o 1,08 procentního bodu na kumulovaný podíl 28,43 procenta a zdá se, že její podíl se dostává na obvyklé hodnoty z před vánočních svátků. Klesala rovněž skupina Prima, jejíž souhrnný podíl spadl o 0,47 procentního bodu na 21,30 procenta. V jejím případě se poklesu nevyhnuly všechny čtyři programy, kromě Zoomu však šlo o nepatrné změny.

Top 10 všechny stanice (5. týden 2015)

Cílová skupina 15–54

U mladších diváků od 15 do 54 let, na které obchodně i programově cílí skupina Nova, si minulý týden nejvíce polepšil hlavní kanál Novy. Jeho průměrný celodenní podíl na sledovanosti vzrostl o 1,39 procentního bodu na hodnotu 26,68 procenta. Významně si polepšila i Nova Cinema, a to o 0,87 procentního bodu na 6,74 procenta. Posiloval i hlavní kanál Primy, který u mladých získal 0,48 procentního bodu a dosáhl průměrného podílu 11,72 procenta. Opačnou cestou se vydala ČT Sport, jejíž podíl klesl o 2,07 procentního bodu na hodnotu 2,43 procenta. Nedařilo se ani Primě Zoom, jež se propadla o 0,28 procentního bodu na 2,15 procenta, a také ČT 1, která u mladšího publika klesla o 0,23 procentního bodu na podíl 11,98 procenta.

MINULÝ ROK: Davis Cup a cyklokros učinil z ČT Sport skokana týdne, meziročně nejvíc rostla Nova

Zajímavé jsou výkyvy u celých televizních skupin. Jako by se mladší publikum přelévalo od České televize ke skupině Nově. Ta si podržela prvenství a pojistila si ho silným nárůstem o rovné dva procentní body na hodnotu 38,50 procenta. Naopak Česká televize výrazně klesala, konkrétně o 2,52 procentního bodu na hodnotu 22,76 procenta. Kromě ČT Sport za to mohla i ČT 1, Déčko a ČT Art. Jediným mírně rostoucím veřejnoprávním kanálem byla ČT 2, podíl zpravodajské ČT 24 stagnoval na stejné hodnotě jako o předminulém týdnu. Mírný pokles vykázala u mladšího publika také skupina Prima, která si pohoršila o 0,08 procentního bodu na 21,85 procenta a začala se pomalu blížit hodnotám ČT.

Kanály – průměrné podíly (5. týden 2015)
Graf podílu kanálů (5. týden 2015)
Graf podílu skupin (5. týden 2015)

Meziroční vývoj (vs. 5. týden 2014)

Cílová skupina 15+

V meziročním srovnání s pátým týdnem loňského roku si v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let z jednotlivých televizí nejvíce polepšila Nova Cinema. Její podíl vzrostl o 0,68 procentního bodu na hodnotu 4,93 procenta. Dařilo se rovněž ČT 2, která si polepšila o 0,38 procentního bodu na 4,28 procenta, a také dětskému Déčku, jehož podíl narostl o 0,35 procentního bodu na hodnotu 1,50 procenta. Největší meziroční pokles vykázaly shodně ČT Sport a ČT 24. Obě si pohoršily o 0,85 procentního bodu, sportovní kanál na hodnotu 2,79 procenta, zpravodajský na 3,98 procenta. Padala i ČT 1 (o 0,57 procentního bodu na 15,67 procenta) a hlavní kanál Novy (o 0,53 procentního bodu na 23,72 procenta).

Z porovnání výkonu celých televizních skupin vyplývá, že si meziročně u dospělého publika a celodenního podílu na trhu jako jediná z „velké“ trojky polepšila skupina Nova. Její souhrnný podíl vzrostl o 0,70 procentního bodu na hodnotu 33,08 procenta, přičemž kromě hlavního kanálu všechny tematické stanice stoupaly. Česká televize oproti tomu zaznamenala pokles o 1,48 procentního bodu na hodnotu 28,43 procenta. Růst zaznamenala jen Dvojka a Déčko/Art. Mírně klesala i skupina Prima, ale pouze o 0,10 procentního bodu na souhrnný podíl 21,30 procenta. V jejím případě klesala nejvíc „velká“ Prima (o 0,35 procentního bodu na hodnotu 14,04 procenta) a mírně i Prima Zoom.

NMI18_Sedivy

Graf týdenních podílů kanálů (2015)

Cílová skupina 15–54

Meziroční vývoj u mladšího publika od 15 do 54 let kopíroval situaci u širší divácké kategorie 15+. Největší nárůst v průměrném celodenním podílu na sledovanosti zaznamenala Nova Cinema, která si polepšila o rekordních 1,16 procentního bodu na hodnotu 6,74 procenta. Dařilo se i hlavnímu kanálu Primy, který u mladšího publika poskočil o 0,71 procentního bodu na hodnotu 11,72 procenta. Třetí nejvíce rostoucí televizí byla Prima Cool, jejíž podíl meziročně vzrostl o 0,64 procentního bodu na 5,47 procenta. Naopak největší meziroční pokles vykázala ČT 1, která se propadla o 1,54 procentního bodu na podíl 11,98 procenta. Následovala ČT Sport s poklesem o 1,37 procentního bodu na hodnotu 2,43 procenta, a skupina Atmedia, která se bez Óčka propadla o 1,08 procentního bodu na podíl 2,75 procenta.

Z tří největších televizních skupin v zemi si u mladšího publika od 15 do 54 let meziročně polepšly pouze komerční televize. A to poměrně výrazně: skupina Prima si za všechny čtyři svoje kanály připsala 1,48 procentního bodu a vykázala podíl 21,85 procenta (rostly všechny čtyři stanice Primy), skupina Nova si polepšila o 1,27 procentního bodu na hodnotu 38,50 procenta, přičemž pokles vykázal jen hlavní kanál a nepatrně i Fanda. Výrazný meziroční propad u mladšího publika zaznamenala Česká televize, která si pohoršila o 2,50 procentního bodu na hodnotu 22,76 procenta. V jejím případě meziročně stoupala pouze ČT 2 a Déčko/Art, ale nepatrně.

Tabulka týdenních podílů kanálů (2015)
Našli jste v článku chybu?