
Ilustrace: Nenad Vitas
Zpráva o implementaci nové, a věru revoluční funkce se objevila na blogu o vývoji Skype, kde si jí všimla odborná média. Skype již nyní obsahuje reklamu, ale v docela málo nápadné, a tudíž i málo obtěžující formě v hlavním okně, a krom toho se spíše jedná o tipy, než o propagaci. Zavalení uživatelů bannery v průběhu hovorů (Skype se dušuje, že jejich kvalitu neovlivní, mám opačné obavy) ale má smysl. Skype… nevydělává. Lidé a už vůbec firmy nejsou ochotni platit kredit, investovat do placených služeb, prostě jakkoli posunout Skype penízky. Firma, aktuálně v majetku Microsoftu ale potřebuje vykazovat příjmy. Skype netrpí (až tak moc) problémem, který je typický pro jiné komunikační služby, není nutná drahá a náročná údržba centra sítě, které je ve srovnání s konkurencí podstatně menší (a více decentralizováno). To ale neznamená, že by byl jeho provoz zadarmo.
Pokusy o prosazení Skype ve firemním sektoru selhávají. Zčásti za to může historická animozita, kterou vůči Skype trpí manažeři vnitřních sítí (Skype je dokonale uzavřený systém, který se ale rozšířil proto, že uměl procházet většinou firewallů), zčásti étos Skype právě jako „bezplatné a veřejné“ komunikační služby. Pokusy dostat jej například do televizorů a dalších chytrých zařízení pro koncové spotřebitele jsou naopak úspěšné, ale nijak neřeší problém jejich neochoty platit.
Jediné, co se s tím dá dělat, je otevřít Skype ve větší míře jako reklamní médium. A právě to se nyní děje. Je to logický a očekávatelný krok, bohužel přinejmenším část uživatelů bude rozsahem reklamy, která se nyní do Skype dostane, šokována jako středočeský hejtman vyšetřovací vazbou. Je otázka, zda začnou tito lidé hledat alternativu, a protože v případě Skype ji nenajdou v jiných klientských aplikacích, které by byly od reklamy očištěny, bude se asi hledání obracet směrem k jiným komunikačním sítím. V každém případě pokud i vy používáte pravidelně Skype pro komunikaci a zejména pro videohovory, počítejte s tím, že v dohledné době budete zaplaveni reklamou. Těšíte se?