Hlavní navigace

Sledovali jsme živě: TVCON 2015, největší konference o televizi a internetu v Česku

1. 4. 2015
Doba čtení: 21 minut

Sdílet

Online zpravodajství z třetího ročníku akce, kterou pořádá vydavatel DigiZone.cz, společnost Internet Info ve spolupráci se společností Mautilus.

TVCON 2015 se zabývá prostorem, kde se stýká televize s internetovým videem, mobilními aplikacemi a hrami. Od streamovaných médií po vývoj aplikací, od interaktivní televize po televizi v mobilu, od SmartTV po Chromecast. Podíváme se na budoucnost propojení televize s dalšími digitálními technologiemi po obsahové, obchodní i technologické stránce. Nepostradatelná konference pro každého, kdo nechce ztratit krok s vývojem médií, probíhá dnes od 9:00 v Kongresovém centru U Hájků na Praze 1.

9:20 – Konference začíná s přibližně desetiminutovým zpožděním. Zpožděno je dnes téměř vše, což můžou dosvědčit i naši zahraniční řečníci, vítá přítomné dlouholetý spolupracovník společnosti Internet Info a moderátor akce Petr Koubský, který omlouvá absenci prvního řečníka Steva Palmera ze společnosti Brightcove.

9:25 – Prvním řečníkem na dnešní konferenci je oproti plánu šéf nových médií České televize Pavel Kohout.

9:27 – HbbTV jsme spustili v roce 2012, takže například oproti německým kolegům určitě krok neztrácíme. V loňském roce jsme uvedli v život iVysílání pro dětský kanál ČT :D. Dítě si může samo vybrat z výhradně dětského obsahu, konstatoval Kohout a doplnil: HbbTV se pochopitelně pro vysílatele jeví jako skvělá cesta. Je tu ale konkurenční i technologická hrozba.

9:31 – Šéf nových médií České televize přítomné informuje, že nejpopulárnější hybridní aplikací je on-line videoarchiv iVysílání. Vývoj HbbTV je krásný. Velký skok znamenaly poslední Vánoce. Růst HbbTV je nezadržitelný a strčí hravě do kapsy i ostatní platformy. Troufám si říci, že až přirozená obměna televizorů doběhne, budeme tu mít 100% pokrytí touto technologií, uvedl Kohout.

9:34 – Pro propagaci HbbTV použila Česká televize již několikrát modré tlačítko. Bylo to například během fotbalového šampionátu v Brazílii. Pro modré tlačítko jsme použili interní graficky vzor, který používáme již přibližně rok u všech kampaní, sdělil výkonný ředitel nových médií ČT.

9:37 – Během fotbalového šampionátu v Brazílii České televizi při nasazení modrého tlačítka stouplo využití technologie HbbTV z přibližně 700 tisíc zobrazených stránek za den na cca 1,9 milionu.

9:39 – Chtěli bychom mít jednotnou databázi obsahu, kterou bychom mohli transformovat na jakoukoliv platformu, uvedl Pavel Kohout z České televize.

9:41 – K HbbTV se přidala i Austrálie. To je určitě skvělá zpráva, zmínil výkonný šéf nových médií. Technologii bude ve verzi 2.0 používat i italská a britská veřejnoprávní televize.

9:43 – Pavel Kohout zmiňuje, že máme dostatek času připravit se na příchod technologie HbbTV 2.0. V souvislosti s obměnou televizorů půjde o dobu přibližně pěti let. Technologie HbbTV 2.0 mimochodem obsahuje podporu HTML 5.0, ochranu obsahu pomocí DRM, šíření obsahu ve formátu Ultra HD a řadu dalšího.

9:45 – Výhodou pro inzerenty je u technologie HbbTV 2.0 možnost vkládání reklamy bez nutnosti načítání obsahu (bufferingu). Technologie tak bude zajímavá zejména pro komerční vysílatele.

9:48 – Díky synchronizaci budeme mít možnost šířit dodatečný obsah pomocí DVB, konstatoval Kohout. Jako příklad zmínil možnost doplňkových služeb v podobě více jazykových stop. Klasický DVB stream tak nebude nutné zahlcovat dalšími informacemi, které si pochopitelně vyžadují vyšší datový tok.

9:51 – Technologie HbbTV 2.0 umožní lepší cílení reklamy na konkrétní uživatele. Divák pro změnu uvítá možnost výběru alternativních záběrů na podobném principu jako u koncertů na DVD. Novinkou je i takzvané PushVOD. Přes noc se tak například do televizoru může stáhnout film a divák se na něj podívá následně off-line.

9:56 – Pavel Kohout ukazuje možnost párování mobilních zařízení s přijímačem, který technologií HbbTV disponuje. Tuto funkci už běžně používají například některé německé veřejnoprávní kanály, zejména ARD. Česká televize ji aktuálně testuje.

9:58 – Přednáška Pavla Kohouta končí.

10:01 – Na řadu přichází přednáška zahraničního řečníka. Vystoupí Stefan Schneiders z Institutu pro vysílací techniku (IRT) v Mnichově.

10:03 – V Německu je aktuálně 61 % televizorů připojených k internetu. Významný podíl z nich využívá technologii HbbTV.

10:05 – Schneiders představuje v kostce subjekty, které doposud začaly využívat technologii HbbTV. Jde nejen o velké veřejnoprávní a komerční vysílatele, ale i regionální/zemské televize. Zmiňuje i možnost vkládání reklamy prostřednictvím hybridního vysílání. S touto možností přišel mj. vysílací dům ProSiebenSat.1.

10:08 – IRT si pochvaluje postoj některých vysílatelů, kteří nedávno s HbbTV nepočítali a svůj postoj změnili v průběhu loňského roku. K takovým zemím patří Slovensko, Itálie, Velká Británie, ale například i Turecko.

10:10 – Potěšující je i pohled například na globální využívání technologie HbbTV, případně uvažování o jejím nasazení. Do této kategorie patří některé země ve středu Afriky a také Jihoafrická republika.

10:12 – Technologie HbbTV se tedy řeší i na globální úrovní. Konala se například dvě mezinárodní sympózia v Paříži a Mnichově. Podle Schneiderse začaly práce na technologii HbbTV 2.0 již na konci roku 2012. Samotná specifikace byla publikována HbbTV Asociací až v letošním roce.

10:14 – Stefan Schneiders přítomným vysvětluje, jak technologie HbbTV funguje, a podobně jako Kohout z České televize popisuje, co může vysílatelům přinést. Schneiders se zmínil také o možnosti zapojení mobilních zařízení do technologie HbbTV. I tu výkonný šéf nových médií ČT Pavel Kohout neopomněl.

10:19 – Prezentace Stefana Schneiderse končí.

10:20 – Na řadu přichází prezentace Petra Mazance ze společnosti Mautilus. Konference jede přesně podle plánu. Začínáme na minutu přesně. Mazanec mimo jiné zmiňuje vývoj aplikací pro internetovou televizi Stream.cz, videoportál Voyo nebo službu HBO GO.

10:23 – Petr Mazanec přítomným v hlavním sále vysvětluje, kde se vzal takzvaný multiscreen, tedy zobrazení obsahu na více obrazovkách. Mezi nejpopulárnějšími aplikacemi v zahraničí v podstatě žádnou video službu nenajdeme. Výjimkou je YouTube a také, jak Mazanec dodává: Velice populární službou je Netflix, která postupně proniká na trhy v západní a také střední Evropě.

10:26 – Zájem uživatelů se podle Mazance přenesl na mobilní zařízení – tablety a telefony.

10:28 – OTT (nelineární obsah, pozn. red.) má smysl sledovat právě na multiscreenu. V tomto případě se ukazuje nutnost vývoje pro více platforem. Řada sektorů vidí možnost využít videoslužby pro dodatečný zisk, konstatoval Mazanec.

10:33 – Model předplacení jde proti trendu doby. V dnešní době divák chce vše hned a okamžitě. Obsah je roztříštěný mezi více služeb. Báze uživatelů se proto nenavyšuje tak rychle, jak se možná počítalo, uvedl Petr Mazanec ze společnosti Mautilus, která je vedle serveru DigiZone.cz organizátorem dnešní konference.

10:36 – Ukazuje se, že obsahu je sice mnoho, ale v celkovém pohledu. V rámci jednotlivých služeb je ho málo, posteskl si Mazanec a dodal: Vede to k tomu, že procházím služby podobně jako u televizního vysílání a trvá mi hrozně dlouho, než najdu to, co bych chtěl sledovat, a mezitím přestanu mít chuť se na to dívat.

10:38 – Do výše uvedeného proto vstupuje prvek takzvané socializace, kterou začali provozovatelé služeb využívat. Jde o různé doporučení ze sociálních sítí, tipy na pořady a seriály, které jsou populární ve vašem okolí a podobně.

10:40 – Uživatel požaduje rychlou navigaci a snadné nalezení obsahu, zmínil také ve své prezentaci Petr Mazanec z Mautilusu. Požadavkem je podle jeho slov i zvyšující se obrazová a zvuková kvalita videa. Tato skutečnost ale pochopitelně záleží hned na několika faktorech.

10:45 – Společnost přechází určitým přerodem, kdy požadavek na čas je rozhodující. Chci obsah sledovat kdykoliv a kdekoliv. V dlouhodobém horizontu se může multiscreen stát jedním z rozhodujících hráčů distribuce obsahu, konstatoval Mazanec.

10:47 – Prezentace Petra Mazance končí. Vrátit bychom se k vám měli opět po čtvrt na dvanáct, tedy krátce před polednem. Budeme rádi, pokud budete naše on-line zpravodajství z konference TVCON nadále sledovat.

11:20 – Přestávka je u konce. Na řadu přichází přednáška Roberta Mitky z Českých Radiokomunikací, který přítomným představí prezentaci „Co přinese HbbTV mediálním společnostem?“ Na začátku své přednášky upozornil, že je bývalým zaměstnancem televize Nova.

11:24 – Benefity hybridního vysílání jsou podle jeho slov například zacílení reklamy v lineární televizi, svět bez velkých on-line hráčů a řadu dalšího. HbbTV vznikla v Evropě, kde má také největší penetraci, uvedl Mitka. Mezi vyspělými zeměmi s technologií HbbTV jmenoval Německo, Francii a Španělsko. Rozvinuté HbbTV je ve Španělsku a Rakousku. Česká republika patří do zemí, které jsou v rozjezdové fázi a snaží se tuto technologii monetizovat.

11:28 – HbbTV je další možností, jak obohatit vysílání o další funkce a další kanály, uvedl Robert Mitka z Českých Radiokomunikací. Ve své prezentaci zmiňuje například německou mediální skupinu RTL. Nejdále jsou v implementaci technologie v Německu veřejnoprávní televize ARD a ZDF a některé velké komerční televizní domy.

11:31 – Mitka prezentuje využívání hybridního vysílání skupiny ProSiebenSat.1, která je taktéž jedním z lídrů technologie na německém trhu. Potěšující je podle jeho slov fakt, že její využívání má neustále vzrůstající charakter.

11:34 – Na úrovni HbbTV jsme schopni zacílit reklamu tak, že uživatel dostane akční nabídku z daného regionu. Tak jako na internetu se standardně používají reklamy na konkrétní oblasti, tuto možnost přináší i HbbTV. Jsme schopni cílit také dle chování uživatele a podle toho zobrazovat HbbTV aplikace, případně celotelevizní klipy, vyjmenovává velkou výhodu hybridního vysílání pro inzerenty 

11:37 – Na podzim bychom chtěli pomoci vstoupit televizím na trh hybridního vysílání. Půjde o platformu, která umožňuje jednoduše nasadit červená tlačítka tak, aby s tím neměly hodně práce, uvedl Mitka a doplnil: Veškerý technický background by zůstal na nás. Chtěli bychom udělat platformu, která by mohla umožnit nakonfigurovat vlastní platformu podle šablon. Nasazování bude možné využít jak pro self-promotion, tak i pro komerční kampaně. Televize budou mít k dispozici i detailní statistiky, což umožní vyhodnocení kampaní.

11:40 – Aplikace budeme schopni nasazovat podle fixního času. Jsme schopni detekovat, kdy běží daný spot, a podle toho zobrazit i červené tlačítko. Marketér nebude potřebovat vědět, kdy spoty poběží. Červené tlačítko zobrazíme podle času, konstatoval Mitka. Možnost nasazení speciální aplikace bude také možné po přímé dohodě s režií televize, pokud bude aplikace souviset s konkrétním pořadem. Věřím, že se nám to podaří a že se s televizemi podaří dohodnout, jak se tato technologie nasadí, uvedl Mitka. Jeho prezentace na konferenci TVCON končí.

11:43 – Petr Mitka v dotazech z publika zmínil, že technologie HbbTV se v současné době testuje ve spolupráci s jednou komerční televizí. O kterou jde ale neprozradil. Uvedl však, že se nejedná o televizi Nova, která chce již technologii vyzkoušet v letošním roce u některých svých pořadů. Náš tip je, že by mohlo jít o mediální skupinu Prima, která už HbbTV testovala a hybridní vysílání by mohlo být zajímavé například pro její videoarchiv Prima Play. TV Barrandov už loni ústy tehdejšího generálního ředitele Vladimíra Železného uvedla, že zatím o technologii nemá zájem.

11:49 – Martin Heneš ze společnosti Mautilus, která je spoluorganizátorem dnešní konference TVCON, otvírá svou prezentaci. Řeč bude o tom, co nového přinese hybridní vysílání HbbTV ve verzi 2.0, o níž už hovořil jeho kolega Petr Mazanec.

11:53 – Verze 2.0 byla velmi očekávaná, protože to, co přinesla verze 1.5, nebyla taková bomba jako to, co přinesla verze 1.0, konstatoval Heneš. Na řadu opět přichází výhody, které HbbTV 2.0 přináší pro spotřebitele. Jde mimo jiné o pokročilé uživatelské rozhraní HTML 5.0, bezproblémové zobrazení videoobsahu přes televizory, smartphony, tablety a počítače, takzvané doprovodné obrazovky označované jako Second Screen, distribuce videa ve formátu Ultra HD s kódováním HEVC a podobně.

11:55 – HbbTV verze 2.0 přinese spotřebiteli i možnost vylepšené podpory vícejazyčných titulků. Technologie poskytuje taktéž možnost přístupu k odvysílanému obsahu přes místní úložiště. Jedná se o takzvané PushVOD, o němž už byla řeč v prezentaci Petra Mazance.

11:59 – Poskytovatelům umožní technologie HbbTV mimo jiné synchronizaci vysílání a širokopásmového připojení, které mají rozšířit vysílání o další audio kanály a pokročilé funkce. Výhodou pro poskytovatele je mimo jiné i synchronizace médií a aplikací mezi televizory, tablety a smartphony. Poskytovatel má taktéž možnost zabezpečeného přehrávání obsahu pro adaptivní streamovací technologie.

12:04 – Martin Heneš z Mautilusu vysvětluje blíže podporu HTML 5 u technologie HbbTV 2.0. Zabíhá v posledních dvou slidech do technických detailů, kterými bychom vás neradi zahlcovali.

12:07 – Pokračuje bližší vysvětlení podpory technologie HTML 5 v rámci HbbTV 2.0. Říkají vám něco zkratky ISOBMFF, TTML a API?

12:09 – Tak konečně něco i pro normálního smrtelníka. HbbTV 2.0 podporuje dekódovací rozhraní CI+ verze 1.4, ale to už určitě víte, že? ;-)

12:11 – Mírně přetahujeme. Ve 12:05 měla přijít na řadu prezentace Lukáše Záhoře z internetové televize Stream.cz, kterou provozuje společnost Seznam.cz. Už se na ni těšíme. Ostatně všechny dnešní prezentace jsou velmi zajímavé. Pozor ale na velké zabíhání do technických detailů, aby publikum, které tvoří i řada žen, neztratilo pozornost.

12:14 – Petr Koubský musel zasáhnout do prezentace, která právě končí. Dostali jsme se do přibližně desetiminutového časového skluzu. Na řadu přichází avizovaný Lukáš Záhoř ze Stream.cz.

12:17 – Záhoř připomíná začátky internetové televize Stream.cz v letech 2006/2007. Z minulosti jsou známé například pořady Alles Gute nebo Gymekologie 2. Na tu dobu jsme měli relativně dobrá čísla, ale nebyli jsme vnímání jako internetová televize. V průběhu cesty jsme zjistili, že cesta nevede přes mix bulvárního obsahu, přes technologické vychytávky a interakci s divákem. Bylo třeba se vymezit proti klasické televizi, konstatoval Záhoř. V roce 2011 Stream koupil Seznam. To znamenalo pro tuto televizi zlom.

12:20 – Začali jsme u toho, co nás nejvíce zajímá a co nás nejvíce trápí. V roce 2012 jsme připravili několik nových pořadů, zmínil Záhoř. Streamu zabodoval především pořad Peklo na talíři, kdy se díky němu Seznam.cz dostal například do sporu se společností Ahold, která je provozovatelem řětězce Albert. Jsme rádi, že můžeme svobodně tvořit. Pracujeme s lidmi, kteří jsou v daném oboru nejlepší a stojí si za svým názorem, doplnil Lukáš Záhoř.

12:22 – Nepřízeň některých subjektů, která nás obklopovala, nás dodnes motivuje, zmínil na konferenci TVCON Lukáš Záhoř.

12:25 – Došli jsme ke zjištění, že čím více upozorňujeme na věci, které se nás nelíbí, tím více jsme byli chápáni jako médium. Přicházel i respekt, pochválil si Záhoř. Jako klíčové se ukázalo využívání televizní terminologie. Vypadá to možná jako hloupost, ale opravdu se nám to vyplatilo. Lidé nás začali vnímat jako televizi, doplnil Lukáš Záhoř z internetové televize Stream.cz.

12:28 – Zjištění páté podle šéfproducenta Stream.cz Lukáše Záhoře: Čím serióznější obsah, tím menší sledovanost.

12:31 – Projektu Kanceláře Blaník nejprve nikdo nevěřil, uvedl Záhoř. Pokud by si seriálu nevšiml Stream.cz, možná by skončilo u jedné epizody na serveru YouTube. Dnes zná tento seriál asi každý, dodal Záhoř. Podle jeho slov se rozhoduje o realizaci nových projektů v horizontu týdnů. Unikátnost obsahu je klíčová a flexibilita je nespornou konkurenční výhodou, zmiňuje šesté a sedmé zjištění internetové televize Stream.cz Lukáš Záhoř a dodal: Dnes se snažíme dělat všechno tak, aby nás to bavilo.

12:34 – K jakému poznání manažeři ze Stream.cz doputovali? Internetovost je v exkluzivitě a svobodě slova. Internetovost je i flexibilita, uvedl na závěr svojí prezentace Lukáš Záhoř, šéfproducent internetové televize Stream.cz.

12:37 – Bojujeme o diváky na internetu, v televizorech i v aplikacích. Nezabýváme se ale tím, že bychom nějaké televizi měli diváky sebrat, odpověděl Lukáš Záhoř na otázku, kdo nebo jaký subjekt je konkurencí této internetové televize.

12:39 – Před obědem přichází na řadu jako poslední prezentace Piotra Heroda ze společnosti TP Vision, která je výrobcem televizorů Philips. Pro letošní rok je naším hlavním bodem zájmu operační systém Android, upozornil Herod.

12:43 – Piotr Herod představuje globální působnost značky Philips, konkrétně tedy televizní odnože. Všechny televizory jsou sestaveny v Evropě, zdůraznil manažer společnosti TP Vision. 80 % televizorů vyrobených v letošním roce by mělo vyjít z operačního systému Android 5.0 Lollipop.

12:45 – Pro OS Android se TP Vision rozhodla kvůli tomu, že je to nejrozšířenější a nejpopulárnější systém mezi uživateli mobilních zařízeních. Aplikace dostupné ve SmartTV jsou pochopitelně kompatibilní i zpětně, konstatoval Herod a dodal: Android TV znamená zjednodušeně implementace operačního systému Android na mobilní zařízení.

12:48 – Nový operační systém je připraven nejen pro televizory, ale i herní konzole, upozorňuje Herod. Ovládání podle jeho slov musí být jednoduché a zábavné.

12:52 – Výhodou platformy Android TV je snadná čitelnost písma a velké ikony, Android TV podporuje i hlasové vyhledávání. Platforma podporuje i technologii Google Cast, tedy možnost přenosu obsahu z mobilního telefonu nebo tabletu do televizoru.

12:55 – Piotr Herod z TP Vision prezentuje výhody dálkových ovladačů pro nové televizory s operačním systémem Android a doplňkové služby, jako je elektronický programový průvodce nebo již zmiňovaný Google Cast.

12:58 – Pro vývojáře jsme připravili zvláštní webové stránky, kde jsou dostupné veškeré informace potřebné k tomu, jak aplikaci pro Android TV vyvinout, uvedl Piotr Herod na závěr své prezentace, kterou žádné dotazy z publika neprovázely. Následuje obědová přestávka. Vrátit bychom se měli opět ve 14 hodin. Budeme rádi, pokud zůstanete s námi.

14:00 – Začíná odpolední část konference TVCON, kterou se svou prezentací otvírá David Duroň ze společnosti O2 Czech Republic. Naše konference jede časově opět podle plánu.

14:04 – Naší láskou je O2TV. Stavíme na třech pilířích. Můžeme si hrát, dostali jsme skvělou hračku. Dostáváme manažerské orgasmy. Zbožňujeme obsah jako takový a zbožňujeme sport. Jsme pochopitelně i rádi, když nás mají rádi zákazníci, uvedl David Duroň z O2. Aplikace O2TV má aktuálně 295 tisíc mobilních stažení. Je to senzační věc, doplnil Duroň.

14:07 – O2 se podle Duroně osvědčilo například nasazení speciálních relaxačních kanálů s plovoucími rybičkami nebo hořícím keřem. Původně jsme to nasadili jako určitou legrácku, ale uživatelé O2TV nám na to skvěle slyšeli, konstatoval David Duroň.

14:10 – Rozhodli jsme se nakupovat. Chceme postavit co nejlepší sportovní kanál. Dáváme do toho obrovskou lásku a doufáme, že to pocítí i náš zákazník. Chceme nabídnout, co tu doposud ještě nebylo. Nakupujeme naprosto unikátní obsah, který tu v České republice ještě nebyl, informoval přítomné na konferenci TVCON. Jako příklad zmínil nový tematický kanál Sport 3, který nabízí pohled z kokpitu formule 1. Tuto možnost nabízí O2 jako jediný český operátor.

14:12 – Divák si během Ligy mistrů bude moci vybrat zápasy, které chce sledovat. Bude si moct i zpětně shlédnout vybrané momenty ze zápasů, uvedl Duroň. Jako další možnost exkluzivity zmínil lifestylový kanál E!, který do konce března nabízel v České republice pouze operátor O2. Od 8. dubna by se měl objevit i v nabídce satelitní služby Skylink.

14:14 – Dosahujeme rekordních čísel v odchodovosti zákazníků nejen v České republice, ale pravděpodobně i v Evropě, sdělil na konferenci TVCON David Duroň z O2.

14:16 – Praktické důvody, proč sledovat televizi v čase a proč v něm cestovat, si zákazníci našli sami, sdělil marketingový ředitel pro segment domácností z O2 David Duroň.

14:17 – Už čtvrtý kvartál vykazuje placená televize v České republice růst. To mě osobně velmi těší, uvedl Duroň.

14:20 – Dominanty, které jsou na internetu, se začnou přesouvat do televize. Určitě pochopíte, o čem mluvím. Určitě víte, co mám na mysli dominantou, která by k nám mohla přijít, konstatoval David Duroň.

14:25 – O2 aktuálně nezvažuje spuštění filmového kanálu, nicméně se mu do budoucna nevyhýbá. Nikdy neříkej nikdy, odpověděl na dotaz z pléna marketingový ředitel pro segment domácností z O2 David Duroň.

14:28 – Satelitní televize nesplnila naše očekávání, chceme se dát jinou cestou, uvedl dnes svou přednášku na konferenci TVCON Filip Ševčík ze společnosti T-Mobile Czech Republic, firmy, která před několika měsíci taktéž spustila službu mobilní televize. U testovacího prostoru jsme si vyzkoušeli, jak služba funguje a jaká je odezva od zákazníků, konstatoval Ševčík. Služba nabízí kromě klasického sledování televize i funkci time-shift nebo videotéku.

14:29 – Celkový počet stažení aplikace mobilní televize dosáhl cifry 40 tisíc. Přibližně polovina uživatelů používá 10palcové displeje, druhá polovina sedmipalcové.

14:31 – Do budoucna bychom chtěli nabídnout multicastové vysílání. Můžete si přepínat například záběry kamer během sportovních přenosů a podobně. Už jsme tady o tom dnes slyšeli, konstatoval Filip Ševčík z T-Mobile.

14:35 – Podle Ševčíka v České republice stále přetrvává silná nechuť platit za jakýkoliv obsah. Bohužel je to dáno tím, že na sdílecích serverech je snadná dostupnost tohoto obsahu, uvedl Ševčík.

14:37 – Mobilní TV bychom rádi vyjmuli z datových tarifů, ale nebude to jednoduchý proces, konstatoval na dnešní konferenci TVCON Filip Ševčík ze společnosti T-Mobile.

14:40 – Na řadu přichází prezentace Petra Havla ze společnosti nangu.TV, která je generálním partnerem konference TVCON.

14:44 – Využití mobilního videa neustále narůstá. Do budoucna bude nadále setrvávat video jako král a počítá se s tím, že v budoucnu ještě mnohonásobně naroste, uvedl Havel z nangu.TV.

14:45 – Havel prezentuje s praktickou ukázkou možnosti platformy nangu.TV, která může sloužit operátorům placených služeb, zejména IPTV, pro jejich VOD služby.

14:51 – Prezentace platformy nangu.TV pokračuje. Petr Havel prezentuje možnosti elektronického programového průvodce nebo internetového přehrávače televizních kanálů.

14:54 – Umožníme divákovi, že už nebude dominantní jedna obrazovka, ale divák bude přecházet postupně od televizoru k tabletu, případně mobilnímu telefonu, sdělil Havel. Problematika multiscreenu, tedy právě sledování obsahu na více obrazovkách, je jedním z hlavních témat konference TVCON.

14:56 – K IPTV bychom mohli přistupovat podobně jako Spotify. Můžeme mu doporučit obsah, který je populární v jeho komunitě, zakončil svou přednášku Petr Havel ze společnosti nangu.TV.

14:57 – Na řadu přichází takzvaný „coffee break“, tedy přestávka na kávu. Program by měl opět pokračovat v 15:40.

15:40 – Pokračuje poslední blok přednášek na konferenci TVCON. Na řadu přichází prezentace Steva Farmera, která původně měla být první v řadě, tedy již ráno v 9:10. Farmer zastupuje na TVCON společnost Brightcove. Více informací můžete najít na jejím webu https://www.brightcove.com/.

15:48 – V Británii bylo sledování televize přes den uzpůsobeno pro lidi, kteří jsou v domácnostech, například pro matky, případně starší diváky. Já osobně v tuto chvíli doháním záležitosti, které osobně zajímají mě. Fandím například Liverpoolu, zmínil Farmer.

15:51 – Steve Farmer už zhruba deset minut popisuje přítomným, co sledují diváci ve Velké Británii a jak se při tom chovají.

15:55 – Pro vysílatele je jednou z nejsilnějších zbraní mít obsah, který chtějí diváci sledovat živě. To se týká například fotbalu, konstatoval Steve Farmer z Brightcove.

15:58 – Když se obrátíme do minulosti, dříve bylo sledování televize společenská událost. Dnes už u televize určitě nesedím tři hodiny, ale většina konzumace obsahu je mimo toto „okénko“. Děláte určitě rozhodnutí, kdy si řeknete, které části dne jsou pro vás jako pro vysílatele zásadní, zakončil svou prezentaci Farmer.

16:01 – Jako poslední přichází na řadu prezentace Andreje Doležala, technického ředitele Rozhlasu a televize Slovensko (RTVS). Jsme prvním managementem bez politických cílů, konstatoval Doležal.

16:03 – Spojení rozhlasu a televize bylo velmi násilné. Síla zvítězila nad rozumem, přiznal na konferenci TVCON Andrej Doležal, šéf techniky RTVS.

16:08 – Ředitel techniky RTVS k hybridnímu vysílání: Máme sto tisíc zobrazení červeného tlačítka. Měsíčně máme pět až osm tisíc přehraných videí z archivu, což je vzhledem k našemu podílu na trhu celkem fajn.

16:12 – K plánům s takzvanou second screen: S jedním slovenským start-upem připravujeme aplikaci, kde chceme přinést chat a také možnost komunikovat s diváky ve smyslu, jak jsou spokojeni s výsledky reprezentace. Diváci budou moci využívat i hashtagů. Informace se pak budou zobrazovat přímo ve vysílání RTVS.

16:13 – Netuším, co bude na Slovensku s terestrikou. Spíše než zapínání DVB-T2 bych to viděl tak, že se DVB-T vysílače budou vypínat, uvedl Andrej Doležal.

16:15 – Doposud fungoval určitý status must-carry. Soukromí vysílatelé ale nyní jednají s operátory o zpoplatnění distribuce. To komplikuje naší pozici. Věříme, že HD kanály budou na satelitu dostupné nejpozději do MS v hokeji, uvedl Doležal.

16:21 – RTVS uvažuje o spuštění aplikace „RTVS alternativa“. Čas od času se stane, že nemáme alternativní přenos kde nabídnout. Chtěli bychom divákovi nabídnout možnost přepínat klasické vysílání (broadcast) a broadband. Bez zásadní změny financování nemůžeme dělat zásadní rozhodnutí, konstatoval šéf techniky Andrej Doležal. Odpovídal na otázku serveru DigiZone.cz a zároveň svým vyjádřením tuto prezentaci ukončil. Na řadu přichází panelová diskuse s Danielem Gruntem ze sekce Prima On-line, Petrem Horákem z mediální skupiny Nova a Robertem Mitkou z Českých Radiokomunikací.

16:25 – DVB-T2 nabídne možnost rozvoje placené televize na našem trhu. DVB-T2 se s placenými kanály přímo nabízí, myslí si Daniel Grunt z Primy On-line. Velká část sledovanosti se přesune do mobilů, které máme v kapse, doplnil. Hybridní televize nabídne velké možnosti i inzerentům, kteří jsou výrazně menší než současní televizní inzerenti, řekl Grunt.

16:28 – Myslím si, že i v budoucnu bude hrát nejvýznamnější roli i nadále velká televize. Multiscreen bude pouze doplňkem pro diváka v době, kdy nebude mít čas sledovat velkou obrazovku, konstatoval ředitel sekce nových projektů mediální skupiny Nova Petr Horák.

16:31 – V naší populaci je stále hodně těch, kteří jsou hodně pasivní, takže klasická lineární televize určitě nezanikne. Ve starší generaci je řada lidí, kteří se budou dívat na klasickou televizi. I já osobně, když přijdu večer unavený z práce, nechci nic hledat, ale jen sednu k televizi a přepínám kanály. Co bude za osm let, to je otázkou, uvedl Robert Mitka z Českých Radiokomunikací.

16:34 – Moderní technologie, další menší obrazovky a modely šíření budou pouze podporovat diváka v jeho lenosti. Nemyslím si, že se za osm let tak něco změní, že se bude televize sledovat jinak. Za dveřmi máme Netflix. Bude tu určitě více hráčů, kteří se chvilku budou prát, ale po konsolidaci se to dostane do stavu, který máme teď, ale pochopitelně na modernější platformě, myslí si Daniel Grunt z Primy On-line.

16:39 – Televizní svět si drží standardy a pravidla hry, uvedl Petr Horák z TV Nova.

16:41 – Televize musí hybridní část přiložit jako bonus navíc, myslí si Robert Mitka z Českých Radiokomunikací.

16:43 – Český internet musí přemýšlet nad tím, aby toho znal o svých uživatelích více, upozornil Petr Horák, ředitel sekce nových projektů mediální skupiny Nova.

16:48 – Petr Horák: Diváka vidíme stále pasivního a nikoliv aktivního. Personalizace je vhodný doplněk.

16:50 – Robert Mitka, České Radiokomunikace: S personalizací nemám dobré zkušenosti. Typickým příkladem je Google. Když vidím, co o mě ví, trochu se toho děsím. Personalizaci obsahu příliš nevěřím.

16:55 – Prima začíná podle Daniela Grunta z Primy On-line spolupracovat s komunitou YouTuberů, kteří mohou divákům Primy Cool přinést nový zajímavý obsah na webu.

16:58 – Poměrně hodně se rozevírají nůžky mezi tím, co se vyrábí v Americe a tady v Evropě. I když například Game of Thrones je extrémně populární seriál, Česká televize ho nevysílá na Jedničce, ale na Dvojce, uvedl Daniel Grunt, šéf Prima On-line.

BRAND24

17:02 – Daniel Grunt k příchodu Netflixu do ČR: V tuto chvíli je největším hráčem na českém trhu Voyo. To má okolo třiceti tisíc uživatelů už několik let. Je zde velká popularita nelegálně stahovaného obsahu. Je otázka, jestli s tím Netflix dokáže něco udělat. Něco připravujeme. V letošním roce připravujeme službu, která by měla na českém trhu uspět. Naším tipem je, že FTV Prima využije zkušeností svého polovičního vlastníka MTG a spustí lokalizovanou verzi služby ViaPlay. Nechme se překvapit…

17:06 – Petr Horák k Netflixu: V USA měla služba takový úspěch proto, že nabídli za osm dolarů měsíčně takový obsah, že ho nenabídla žádná kabelová televize. Pokud bychom měli přepočítat cenu na náš trh, tak bychom se museli dostat na cenu třicet korun, a za takovou cenu žádnou takovou službu nikdo nespustí. Dnešní konference TVCON končí. Pokud jste vydrželi číst až sem, velmi vám děkujeme. Pěkný zbytek dne přeje všem Lukáš Polák.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).