Agregátor Skrz.cz koupil Robox a má novou verzi
Asi na první pohled nejzajímavější změnou je nová verze agregátoru Skrz.cz. Skrz patří mezi největší české agregátory slevových serverů, generuje značnou část obchodů, ale jeho nabídka funkcí i vzhled patřily mezi obstarožní.
O novou verzi se Skrz.cz postaral vcelku zajímavě, když koupil technicky i graficky mnohem vydařenější Robox, jemuž se ale již tolik nedařilo po stránce návštěvnosti. Konsolidace tedy vyřešila impuls, který Skrz potřeboval.
Petr Kováčik ze společnosti Melker Media, zakladatele Roboxu, k tomu řekl: Dohodli jsme se na propojení obou projektů a projektových týmů v jeden celek (s platností od 1.5.). Nyní spouštíme ukázku nové verze Skrz.cz (new.skrz.cz), která by měla oficiálně nahradit současnou verzi přibližně v polovině května. Pár dní poté ukončíme projekt Robox.cz. Hlavním důvodem pro toto spojení byl další rozvoj Skrz.cz, který si chce zachovat svoji pozici lídra trhu slevových agregátorů. Pro společnost MELKER Media se jednalo o strategicky výhodnější nabídku, kterou jsme přijali.
Zajímavé také je, že o agregátoru Skrz.cz se běžně jeho konkurenti vyjadřují jako o serveru patřícím Mitonu, za nějž běžně zástupci Mitonu jednají a vystupují. Zda ale došlo k nějakým majetkovým přesunům, žádná ze zainteresovaných stran nepotvrdila, podle Ondřeje Rašky z Mitonu tomu tak není a Skrz.cz dále patří výhradně M. Talaváškovi.
Kdo ho má většího – že by SlevyDnes?
Kdo má větší a navštěvovanější server, je další dobré téma sporů. Tisková zpráva slevového agregátoru SlevyDnes oznamovala, že tento slevový agregátor se stal českou jedničkou v návštěvnosti a předhonil i výše zmíněný Skrz.cz. Již několik měsíců sledujeme vzestup tohoto agregátoru na výsluní, příčina je jednoduchá: investiční zajištění spoluinvestora SlevyDnes Jana Barty a marketingová podpora. Tam, kde jsme dříve byli zvyklí vídat reklamy Slevomatu, jsou dnes reklamy SlevyDnes.
Prohlášení SlevyDnes o tom, že jsou nejnavštěvovanější, je ale třeba brát s rezervou, podkladem jsou jen data z Google Trends a Alexy, což nejsou data přesná, lepší ale nejsou – samozřejmě kromě neoficiálních čísel od slevových serverů, které připouštějí, že počty objednávek ze SlevyDnes se přiblížily nebo i vyrovnaly počtu objednávek ze Skrz.cz. A to je to, co slevové servery zajímá. V každém případě to vypadá, že Skrz.cz se bude muset zatraceně ohánět, aby pozici obhájil.
Další útok na příjmovou stránku agregátoru Skrz.cz přišel v méně viditelné, ale neméně významné rovině. Martin Talavášek totiž kromě Skrz.cz také provozuje affiliate službu Rival.cz, která se stará o vyúčtování provizí mezi slevovými agregátory a slevovými servery, na což má v podstatě monopol v Česku. Většina agregátorů není ochotna si to totiž dělat sama. A spolu s tímto přirozeným monopolem má také významné slovo v ohledu skladby provizí a přehledu o trhu.

Slevín zaútočil reklamní kampaní, ve které ukazuje, jak hluboko může Jiří Pomeje klesnout. Ze Slavína až na Slevín.
To by se mohlo stát minulostí, dva velké slevové agregátory Zlaté Slevy a Slevín se totiž dohodly na provozu nového provizního systému PayLo, který u nich nahradí Rivala. PayLo provozované firmou Paylo s.r.o. (ve které má majoritní podíl Slevín s.r.o. a menšinový podíl Neogenia s.r.o. provozující Zlaté Slevy) tak dostane do vínku 50 000 návštěvníků slevových nabídek denně. A Rivalu bude odčerpávat jak na vlivu, tak na penězích.
Data slevových serverů nesmíme vidět
Chtěli jsme pro vás aktualizovat tabulku největších slevových serverů, protože v ní zjevně muselo dojít k posunům – a pokusili jsme se data získat od slevových agregátorů. Ukázalo se, že „velké slevové servery“ zakázaly tato data slevovým agregátorům dále poskytovat, přitom jde o veřejně dostupná (a pouze dlouhodobě agregovaná data) o počtu prodaných nabídek a jejich cenách. Tomáš Čupr při dotazu na důvod tohoto zákazu uvedl, že jde o konkurenční důvody. Tohle vysvětlení ale nevypadá věrohodně, konkurence si může data velmi snadno agregovat sama a jediné, čemu to brání, je přehlednost trhu.
Určitým vodítkem mohou spíše být grafy ukazující několikaměsíční poklesy odvozované návštěvnosti Slevomat.cz. Jediným vodítkem v tomto případě jsou opět grafy Google Trends a Alexa.com, které ukazují na růst návštěvnosti Slevomatu do poloviny února, pak následuje konstantní propad. Oba zdroje ovšem nejsou zcela spolehlivé, směrodatné a lze je potvrdit až v delším kontextu, takže jde jen o spekulace.

Vývoj návštěvnosti Slevomat.cz podle Google Trends
V průběhu dubna a května testujeme zvýšení profitability Slevomatu a výrazně jsme omezili a zejména zefektivnili marketingový spend. Jak obrat, tak marže v daných měsících rostly (data z poloviny května). Slevomat bude samozřejmě svůj spend opět navyšovat, ale toto zefektivnění nám velmi pomůže do budoucna navyšovat náš traffic o návštěvníky, kteří jsou pro Slevomat benefitem a nikoliv pouze čárka v Google Analytics. Finančně Slevomat roste, a to je to, co mě zajímá.
vyvrací pochybnosti zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr.
Ovšemže návštěvnost není rozhodující, k důvěryhodným obratovým číslům je ale nyní nemožné se dostat kvůli zásahu Slevomatu a věrohodnosti či přehlednosti trhu to nepřidá. Spíše to rezonuje se stále sílícím názorem, že slevový trh se nasytil a dochází ke splaskávání, kdy odpadávají menší, větším tržby nerostou už tolik, jako dříve a veskrze se hromadí pesimismus. Tomu možná mohla předejít společná aktivita slevových serverů na poli prevence a osvěty ve formě kdysi uvažované asociace, po ní se ale slehla zem, každý rýžuje na vlastním písečku.
Místo toho, aby se slevové servery snažily o větší transparentnost celého oboru, se naopak snaží čísla a údaje zamlžit. Těžko se pak ale divit rozpakům řady novinářů, kteří takové jednání považují za důvod k určité nedůvěře vůči slevovým serverům jako celku. V poslední době vyšlo hned několik negativních článků o slevových serverech, ať již v normálních novinách, tak i v bulváru.
Cupolis slevy vlastně vzdal

Cupolis to jako slevový agregátor ze začátku vzal s propagací zajímavých nabídek opravdu intenzivně.
Pesimistickým úvahám nahrál přerod Cupolisu, jednoho z prvních slevových serverů a jednoho z těch větších na slevový agregátor. Ručník hodil do ringu po více než roce provozu slevových nabídek, podle Pavola Otčenáška je na českém serveru dostatek kvalitních slevových server, jimž Cupolis rád přenechá úlohu vyjednávače slev a soustředí se na spokojené zákazníky.
Tady stojí za to připomenout, že na českém trhu je i dostatek slevových agregátorů, pravým důvodem změny ale zřejmě bude obchodní úvaha Mitonu, jenž má být jedním ze spolumajitelů Cupolisu. V každém případě to u Cupolisu vypadá spíše na ústup než na šturm.
AukroCity a Amplion hledají klienty
Odstartovaly další dva slevové servery, které za sebou mají významnější provozovatele. AukroCity společnosti Allegro, provozovatele Aukra, se proslavilo parodiemi na Slevomat, který zareagoval tradičně podrážděně a slavnostní uvedení pak doplnilo nefunkčním modulem placení. Možná by řevnivosti mezi Allegrem a Slevomatem bylo více, kdyby zrovna Miton neprodával Allegru svůj vyhledávač zboží Heureka a na dalších hádkách nebyl takový zájem, jako na tomto obchodu. Více zajímavého od AukroCity jsme zatím neviděli, zatím je to další z mnoha.
Amplion společnosti Centrum Holdings se dlouho nevybarvoval, ale pak se rozhodl rozvířit vody nabídkou smažáku zdarma. Jenže když se za den nevyprodalo oněch 10 000 kuponů (pravda, vystavených na URL, které lidé museli znát, nebylo běžně promováno v nabídce Amplionu), rozhodl se Amplion pro e-mailovou vlnku, kterou rozeslal kupony ledaskomu kolem – podle všeho i lidem, kteří s Amplionem do styku nepřišli. Kdyby nešlo o Centrum Holdings, skoro bychom se nezbavili podezření, že šlo o normální spam.
Update: Centrum Holdings upřesnil, jak se vše stalo – kupony bylo možné posílat rovnou přátelům a někdo je prostě rozeslal lidem kolem. Samotné Centrum Holdings posílalo upozornění na nabídku jen lidem ze své databáze, kteří mají nabídky emailem povolené a odebírají je. A podle Jiřího Hájka z Centrum Holdings šlo o velmi účinný způsob propagace, který nakonec vyjde vlastně levně.

Amplion Kupon na smažák – je platný, vyražte si s ním, první, kdo dorazí, zdarma konzumuje.
Boj o budoucnost slevových serverů
Zákazníci už si všimli, že klesá kvalita slevových nabídek na úkor kvantity. Z toho důvodu také klesá průměrný počet prodaných slevových kupónů na jednu nabídku,
popisuje aktuální dění ve světě hromadných internetových Michal Hardyn ze serveru SlevyDnes.cz.
Nabídky se opakují, zákazníci se nudí nebo jsou v malých městech, kam za nimi slevové servery zatím nepronikly či jim nemají co zajímavého nabídnout: výběr zajímavých podniků v menších městech prostě není dostatečný. Stavět nový slevový server nebo agregátor dnes již nedává smysl, i když se o to další a další dobrodruzi snaží.
Ti stávající by měli inovovat a snažit se zachovat či dokonce zvýšit důvěryhodnost celého „slevového“ odvětví. Jenže v tom nepomůže, aby si hrál každý za sebe.