Hlavní navigace

Snaha o jednotné řešení aplikací pro chytré televizory: všichni proti Samsungu?

10. 3. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Rozdílná technická řešení aplikací pro Smart TV jednotlivých značek začínají být problém. Většina výrobců se proto chce dohodnout na jednotném řešení. Samsung ho odmítá.

Premiéra nové odborné konference serveru DigiZone.cz, akce TVCON 2013, otevřela zajímavou otázku: dokáží se výrobci chytrých televizorů napříč jednotlivými trhy dohodnout na jednotném technickém řešení aplikací pro Smart TV? Většině producentů televizorů začíná vadit, že existuje celá řada technických řešení a ten, kdo se rozhodne vstoupit s vlastní aplikací na obrazovku chytrých televizí, musí pro každou značku hledat samostatné řešení. Někteří, jako třeba Česká televize se svým iVysíláním, to už vzdali a raději sázejí na formát hybridní televize HbbTV.

Výrobci televizorů proto chtějí ustavit novou asociaci, jejímž cílem je vytvořit společný technologický základ aplikací pro chytré televizory a odbourat tak provozovatelům aplikací náklady na vývoj mnoha samostatných řešení pro tutéž službu. Jenže v chystaném spolku bude chybět jeden významný hráč. Společný postup odmítá společnost Samsung, momentálně jednička v produkci televizorů. Podle obsahového specialisty této firmy pro Českou republiku a Slovensko Pavla Mizery si chce uchovat unikátní řešení jako svoji konkurenční výhodu.

Tip do článku - témata

Na jednu stranu to dává smysl. I u chytrých mobilních zařízení neexistuje nějaký jednotný systém. Na jedné straně jsou zařízení společnosti Apple, která využívají operační systém iOS, potom celá řada zařízení fungujících na Androidu a vedle nich donedávna třetí nejrozšířenější operační systém Symbian, který nyní postupně nahrazuje Windows Phone. I Česká televize se tomuto rozdělení trhu mobilních zařízení podřídila a vytvořila svoje aplikace pro všechny tři nejrozšířenější operační systémy. U chytrých televizorů ale něco takového nechce opakovat.

Jednotné řešení je samozřejmě ideální stav, který by skutečně mohl ušetřit mnoha lidem práci a peníze, divákům zase pracné vyhledávání, v kterém televizoru od kterého výrobce bude fungovat jeho oblíbená služba. Jenže v historii existuje příliš málo příkladů, kdy se všichni dokázali shodnout na společném řešení a potom ho bezezbytku dodržovali. Asociace výrobců televizorů tedy může sehrát zajímavou roli, ale nečekejme od ní, že odstraní problém s příliš mnoha typy widgetů pro chytré televizory. Aspoň potom nebudeme zklamáni.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.