Ilustrace: Nenad Vitas
Je toho samozřejmě více, ale poslední vlastnost, tedy „přihlásit k odběru“, která se v nejpoužívanější sociální síti objevila minulý týden stojí doopravdy za to. Oč jde? Prostě a jednoduše nemusíte být něčí přítel, abyste viděli jeho aktualizace a novinky, a abyste (v omezené míře a když to dovolí v nastavení) mohli reagovat na příspěvky, které publikuje či na komentáře jež utrousí. Celé to připomíná stav „následování“ dobře známý uživatelům sítě Twitter a přidání „do kruhů“, které používá Google+. Facebook si jej decentně „vypůjčil“ a logika, jak k ní přišel, je úplně jednoduchá; Na počátku bylo následování v Twitteru. Odtud je kooptoval Google (protože ne všem uživatelům sítě a la Facebook vyhovoval svazující stav přátelství) a poté, co se v případě Google+ tato funkce ukázala jako nosná, ejhle, máme ji i ve Facebooku.
Proces, kterým největší sociální síť absorbuje vlastnosti svých konkurentů, a který si s dovolením dovolím pojmenovat „sociální osmózou“, mi velice připomíná proces, kterým před léty akvíroval Microsoft technické vlastnosti výrobků konkurence Office a Windows. Jeho pěkně viditelným příkladem je třeba „rychlé vyhledávání“, akcelerovaný desktop, uzamykání pracovní plochy, „alternativní“ konfigurace metalické sítě (jinak řečeno šidítko funkce, která se jinak jmenuje síťové profily a s výjimkou Windows ji snad umí vše) atd.
Konkurenti, přesněji řečeno fanoušci konkurenčních sítí budou pravděpodobně tvrdit, že Facebook jejich vlastnosti nenápadně přikrádá (Microsoft u menších akvíroval funkce i s jejich výrobci, u větších prostě kopíroval). Skalní uživatelé Facebooku, kteří o nějakém G+ ani netuší (omlouvám se případným namítajícím evangelistům, ale myslím si, že je to většina) si budou myslet, že se jedná o nativní vlastnosti Facebooku, se kterými přišel sám. To nejdůležitější ale je, že se do Facebooku touto cestou dostane pozitivní vlastnost jiného systému. Sice důležitá, ale ne tak přelomová, aby jen a pouze kvůli ní k tomuto systému přecházely davy uživatelů.
Sociální osmóza podle mého soudu ukazuje na konsolidaci sociálních sítí a na přetrvávající fakt, že v segmentu mainstreamu Facebook (bohužel) nenajde efektivní konkurenci. Jasně, nadšení fanoušci G+ zde budou vyskakovat metr nad zem, že právě oni jsou ta konkurence, jenže podívejte se pořádně, co se na G+ (zatím) děje. Debata běžné veřejnosti na téma, zda je gadget X lepší než gadget Y, a zda má i vaše vesnička pokrytí signálem 6G, na běžnou veřejnost moc neukazuje.