Hlavní navigace

Soukromá rádia nechtějí uznat Radio Wave za veřejnou službu

30. 3. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

30. 3. 2007

Sotva Rada Českého rozhlasu požádala Poslaneckou sněmovnu, aby uznala za veřejnou službu i vysílání pro mladé, už je tu negativní reakce soukromých rádií. Asociace provozovatelů soukromého vysílání (APSV), sdružující 66 soukromých rozhlasových stanic včetně tří celoplošných, se ohrazuje proti požadavku Českého rozhlasu na Poslaneckou sněmovnu ČR, aby novelou zákona umožnila analogové vysílání stanice Radio Wave pro mladé posluchače, napsal včera předseda APSV Michal Zelenka.

Vyhovění takovému požadavku by bylo bezprecedentní, horuje Zelenka a pokračuje: Kdyby se něco takového přihodilo v soukromém sektoru, dotčený subjekt by jednoduše přišel o licenci. Michal Zelenka by přitom těžko hledal zbožíznalecké posudky místo reklam, které slibovala původní licence TV Nova. Zapomíná, že i přerušování pořadů reklamou bylo zákonem povolené až dodatečně jako potvrzení existujícího stavu. A samotný soukromý rozhlasový sektor v Česku má v 90. letech kořeny až u vysílání Rádia Stalin. To sice dostalo dočasné povolení k vysílání, v produkci ale přitom pokračovalo i dávno po vypršení lhůty a nepřímo tak donutilo stát vypsat licenční řízení pro soukromá rádia.

WT100 tip temata2

Členům APSV však nejde v první řadě o samotné vysílání Radia Wave, jako spíš o kmitočty, kterých má ČRo údajný nedostatek… Přitom každý občan se může osobně přesvědčit, že na většině míst v naší zemí může přijímat tytéž stanice ČRo hned na několika kmitočtech, píše dále Michal Zelenka. Bojí se APSV, aby si to neuvědomil i Český rozhlas? Pokud by mu prošlo analogové vysílání ČRo 4, mohl by rázem přeskupit svoje sítě a změnit rádio pro mladé na čtvrtý celoplošný okruh. Pak by čtvrtletní ztráta týdenní poslechovosti Evropy 2 možná nebyla 50, ale třeba 500 tisíc posluchačů.

Závěr předsedy APSV Michala Zelenky vyznívá komicky: Fakt, že vysílání pro mladé publikum je bohatě saturováno stanicemi na základě licence, je v tomto případě až druhotný. Pokud by byl zájem skutečně bohatě saturovaný, neposlouchalo by ročního benjamínka Radio Wave 50 tisíc posluchačů každý týden.

Autor článku

Autor pracoval do ledna 2011 ve zpravodajství TV Z1. V redakci DigiZone.cz působil od startu v říjnu 2005 do dubna 2008 jako redaktor, pak i zástupce šéfredaktora.