Hlavní navigace

Názory k článku Spasí 5G sítě virtuální realita z cloudu? První operátoři už novinku testují

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 9. 2018 8:05

    fd (neregistrovaný)

    To jiste, o streamovani her cteme uz nejmene 30 let a kde nic tu nic. Ono to totiz nefunguje a ani fungovat nemuze - ve skutecnosti je to zcela nepouzitelne i na lokalni siti, kde jsou latence o rad nebo dva lepsi nez na internetu. A s tou cenou se nenechte vysmat, je to nehorazny nesmysl, protoze je uplne jedno jestli neco bezi u uzivatele nebo na serveru, tak jako tak to potrebuje vykon a vykon stoji penize, coz musi nekdo zaplatit, a nikdo jiny nez ten uzivatel to ve finale nebude.

  • 26. 9. 2018 8:52

    Martin P.

    Se streamováním her neudělalo díru do sveta Sony ani nVidia. A dost pochybuji že thirt party firma\řešení bude něco jiného. Na casuality hříčky není třeba streamování ani výkon . Na "master rase" hraní potřebujete výkon a hardware, v případě streamování i velice drahé připojení k internetu. Což v konečném důsledku nemusí být pro koncového uživatele ani levnější.

  • 26. 9. 2018 12:12

    ee (neregistrovaný)

    stremovani her je totalni nesmysl dnes porad se jeste resi kazdej ping u online her a lagovani a to se posila jen pozice hrace, kdyby se k tomu mel posilat obraz a zvuk a melo by to byt pouzitelne HAHAHAHAHAHA, jako mozna tak puzzle a casual hrani tetrisu + nejaky nenarocnou SP adventuru , ale hrat stremovanej MP = hloupost. Je to jen vlhky sen brat prachy za to ze nekde spustim server a hejlove co se napalili neumi s kalkulackou mi budou platit zelezo ktere by si za par splatek koupili v top kvalite...

  • 26. 9. 2018 16:32

    Karel (neregistrovaný)

    Pokud by na hraní hry byla potřeba mašina za 40k, tak by se jí moc kusů neprodalo. Proto se většina vydavatelů (úspěšně) snaží, aby hra běžela i na HW, co je tři roky starý a už tehdá stál polovinu. Takže na herním PC za 20k rozjedete i za pár let všechny hry, co vyjdou.

    Kupříkladu teď vyšel Shadow of the Tomb Raider. A požaduje i3 3220 a GTX 660. Ta karta je z roku 2012 a nová stála 5500Kč, ten procesor je také z roku 2012 a stál tehdy kolem 3000 Kč. Takže celé PC tehdy mohlo být do 20k. A vidíte, i v roce 2018 to utáhne nové hry, byť na nejnižší detaily. Takže je velmi pravděpodobné, že na dnes koupeném PC za 20k (GTX 1050 Ti + i5 8400) budete moci hrát i za pět let. Pokud chcete hrát dnes i šetřit, tak se dá sestava postavit z GTX 1050 + G5400 a máte to pod 15k. Byť tam bych už za "i za pět let bude stačit" ruku do ohně nestrkal.

    Vašimi slovy: proč dávat 40k za novou mašinu, když vše včetně her jede naprosto skvěle?

  • 26. 9. 2018 15:14

    jahpisin (neregistrovaný)

    tak asi sedím v jiném vesmíru, ale já třeba právě stream her přes nvidea používám :)...nehraju teda online střílečku to je jasné, ale SP hry jedou dobře. Notebook s obyc grafikou a super hraní pro občasného hřáče (nechce se mi dávat 40k za novou mašinu když vše jede naprosto skvěle mimo her )

  • 27. 9. 2018 13:02

    Karel (neregistrovaný)

    My to kdysi počítali pro skákačky. A vycházelo to nějak takhle:

    Full HD rozlišení, šířka obrazovky 1920 pixelů
    Monitor 22", 16:9, takže šířka obrazovky 48.7 cm
    Postava se pohybuje rychlostí 1 obrazovka za 4 sekundy, tedy 480 pixelů za sekundu
    Latence přenostu obrazu vygenerovaného na serveru do klienta je 100 milisekund

    Těch 100 milisekund je 48 pixelů, 2.5% obrazovky, 1.2 centimetru

    Pokud přenos z ovladače na server má také latenci 100 milisekund, pak je mezi "stisknu jump a postava skočí" celkem 200 milisekund, 96 pixelů, 2.4 cm na obrazovce. A to se prosím bavíme o hře s hodně línou postavou. Příkladem je třebas ten Mario. U her rychlejších (Sonic) je to už za hranou a ani při takhle malé latenci se to nedá hrát, protože tam klidně postava skočí i o třetinu obrazovky později, než kde jste stiskli tlačítko. Rozhodně nic moc zážitek. Latence by se musela srazit pod 10 milisekund, což znamená mít renderovací server někde v ČR. Populární Amsterdam je už na hranici únosnosti a USA nebo Čína je už nehratelná.

    Navíc u takhle rychlých her je druhý problém - aby to mělo takhle malou latenci neustále. A jak ping -t třebas někam do Amsterdamu napoví, tak tohle je pro peeringové uzly docela zádrhel. U rychlé hry pak každé takové byť chvilkové zakuckání znamená ztrátu života a růst frustrace. Streamování her by mělo smysl jen pokud by server seděl někde v ČR.

  • 2. 10. 2018 15:43

    Petr M (neregistrovaný)

    Ach jo, zase se nějaký obchodník snaží naleštit kuličku ze střevního plynu. To prostě nebude fungovat, protože:

    1. Fyzická vrstva. 5G má sice dobrou propustnost, pokud tam bude člověk sám, ale udělejte někdo na zahradě herní mejdan pro 20 kámošů. Rádiový pásmo nejde nafouknout a modulace má svoje limity. Buďto budou pevně daný datový sloty, ale pak je omezený počet účastníků a nejde to využít naplno v menším počtu, nebo prostě bude menší podíl trafficu (a pokud bude ve stylu WiFi přístup k médiu CSMA/CA, tak spadne propustnost exponenciálně díky kolizím a opakování vysílání).
    2. Komunikační protokol. s IPv4, NATováním (a tím spojenou modifikací paketů v RAMce a hledáním IP adresy, na kterou ten paket přehodit) budou latence hodně brutální a tunelování NATem zvýší traffic. Pokud vím, tak u nás mimo T-M žádný jiný operátor neumí IPv6.
    3. TCP je nepoužitelný, na potvrzování dat není čas. Pojede to po UDP, ale s tím, že se budou ztrácet pakety při vyšším zatížení (zahlcení bufferu = zahazování UDP a odesílatel se o tom nedozví).
    4. Kolísající latence a s tím spojený sekání a zpomalování. Nikdo nezaručí, že se cestou něco nestane - vyšší zatížení linky apod.
    5. Narušení soukromí a závislost na třetí straně
    6. Výběr mezi závislostí (nadiktovaná smlouva, riziko ukončení služby, měsíční platba) vs. vlastní železo a jednorázová investice.
    7. Cena závisí na množství kusů víc, než na technologii.
    8. Pokud někdo nabídne nějaký box s připojením brýlí pomocí optiky (tenký plastový vlákno + napájení v síle kablíku od sluchátek), bude sdílení frekvence přímo z brýlí pasé. Technicky je to jednodušší a rychlejší, než budování 5G. Než se rozhoupou, může pro tu bublinu být pozdě.
    9. Pokud začneme u operátora a jdeme výš po vlastnické struktuře, dřív nebo pozděj se dostaneme přes burzu k investorům, kteří mají jednu jedinou morální zábranu, nesmí tam být porno. Takže obsah, který by táhnul, si do datacentra nedají a přijdou tak o rozhodující segment trhu (M$ a jejich prohledávání fotek s rušením účtu bez upozornění, FB a mazání kojících matek, brýle od Google se zákazem erotiky a jejich rychlý konec,...). Voyeři si najdou jiný řešení a když už ho budou mít, proč ještě platit ISPíkovi za další obsah?
    10. Stejně to celý visí na aplikacích. bez nich to fungovat nebude. Takže je dost velký riziko, že dopadnou jak widle pro mobily. Nebyly aplikace->nikdo to nekupoval->málo potenciálních zákazníků->nikdo nepsal aplikace. Je hezký, že dodají brýle a infrastrukturu, je hezký, že ví, jak člověka zkasírovat, ale co mu nabídnou za přidanou hodnotu, kterou bude platit?

  • 26. 9. 2018 11:00

    Martin P.

    Ano nVidia se rozhoupala a není to žádná novinka . Mezitím došlo jen ke zdražení služby a díra do světa se nekoná.

    Ono "streamované hraní tu už bylo dávno... takové unixové terminály s MUDy....

  • 26. 9. 2018 10:13

    Přezdívka je povinná (neregistrovaný)

    jako vicemene souhlasim, ale to streamovani her docela rozhoupala nvidia se svym shieldem

  • 26. 9. 2018 16:07

    Karel (neregistrovaný)

    Kdyby jen střílečky, on při streamování hapruje i pitomý Mario. Latence je prostě mrcha a díky ní nefungují pořádně hry založené na postřehu nebo přesném načasování.

    Jsou na to obezličky, kdy třebas server "předvídá" a renderuje něco, co se nejspíš brzo stane, ale v lepším případě to funguje legračně (rozeběhnete se a bravurně přeskočíte, případně se rozeběhnete blbě, chvíli zmrzne obraz a pak vidíte jak padáte), v tom horším případě je to herně dost nepříjemný pocit, kdy postava reaguje víceméně správně, ale někdy dřív a jindy později.

  • 26. 9. 2018 18:06

    fd (neregistrovaný)

    Toto bych si dovolil rozporovati, zadna konzole ve skutecnosti 4k nezvladne, a vsechny horko tezko 1080p, vetsinou ani to ne. To co se dela, je upscale - neboli prevedeno do lidske reci, podvrh. S bonusem nizkeho FPS.

    S druhou casti nezbyva nez souhlasit. Zadny vydavatel nebude investovati do projektu pro 0,1 promile hracu s highend HW.

  • 26. 9. 2018 18:23

    fd (neregistrovaný)

    Za par $ lze koupit prevodnik mys+klavesnice+mo­nitor na sit a zpet. Koupite si dve krabicky a muzete si monitor dat 100m od pocitace ktery potrebujete ovladat. Funguje to, ale specielne prave na te mysi velmi rychle registrujete velmi neprijemne zpozdeni. A to jste na Gbitove siti, po ktere nebezi nic jineho. Pouzitelne to je, pro praci s beznym SW, ale na hrani? V zadnem pripade.

    Obezlicky vam v tomto pripade nepomohou. Typicky muzete hrat spoustu her i pri latencich kolem 300ms, aniz by to nejak zhorsovalo herni zazitek. Jenze to vychazi z toho, ze obdobnou latenci budou mit i ostatni hraci, a predevsim, ta latence se netyka rychlosti reakce vaseho klienta/postavy, ale toho, jak reaguje hra na interakci s jinym hracem. A zde pomohou prave ty obezlicky.

    Prevazne totiz herni mechaniku resi klient (server jen velmi vyjimecne). Tudiz je vlastne jedno, ze cil na ktery vystrelite ve vasem zornem poli, jiz na druhe strane toho dratu ve vasem zornem poli neni. Hra vyhodnoti zasah, a posle informaci protistrane. Dusledkem pak pochopitelne je to, ze se hraci rozciluji, ze je dotycny nemohl trefit, protoze byli za zdi. Kdyz vyhodnoceni presunete na server, tak bude problem stejny, jen rekneme vice "symetricky". Tzn protoze by z pohledu serveru nikdo nikdy nic netrefil, prohlasi se, ze zasah plati pokud se cil pohybuje v nejakem rozsahu od zamereneho bodu.

    Daji se pochopitelne aplikovat i slozitejsi vypocty ktere mohou vyznamne eliminovat vliv latence, ale to stoji vykon a tudiz penize.

  • 26. 9. 2018 15:30

    Martin P.

    Stroj na 4K hry se jmenuje třeba Sony PlayStation 4 PRO , nebo XBOX One X a rozhodně není za 40k .

    Ony i ty PC online "střílečky, mmo , rts, rpg i v 4K běží i na mnohem horším hardware. Protože právě nejvíce hrané tituly v progamingu nejsou nejnáročnější hry a nejsou nejnovější.

  • 27. 9. 2018 12:53

    xXx (neregistrovaný)

    To tu nikdo nepoužívá streamovaní ze steamu ? :D na lokalní LAN to funguje i v závodních hrách solidně, na hry typu civilizace, factorio apod. luxusně. Jinak xbox měl streamovaní už někdy v roku 2015. Připojil jsem se z práce na VPN a z windows šlo hrát...
    Taky to fungovalo obstojně, samozřejmě nároky na sít a přenos je, ale mi připadá jako by tu lidi léta nepoužívali vzdálené plochy atd.. :D

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).