Hlavní navigace

Společný jmenovatel Facebooku, ICQ a Grouponu: Ruská DST alias Mail.ru Group

19. 1. 2011
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: sxc.hu
O ruském internetu, neboli Runetu, se česká média zmiňují spíše sporadicky, přičemž nejčastěji je slyšet o „tajemných“ ruských investičních skupinách postupně skupujících Facebook, Groupon nebo ICQ.

Méně je ovšem již slyšet o tom, že většina aktivit těchto investičních skupin (přesněji jedné investiční skupiny, jak upřesním níže) je soustředěna na prostředí ruského internetu, který má jen v Rusku podle průzkumu Morgan Stanley z konce roku 2010 přes 60 milionů uživatelů. 

Frázi „jen v Rusku“ jsem zvolil kvůli tomu, že do tzv. Runetu bývá s výjimkou pobaltských států započítáván i internetový provoz v zemích bývalého Sovětského Svazu od Ázerbájdžánu až po Tádžikistán, kde je ruština, tedy alespoň na Internetu, jazykem číslo 1. Ke konci roku 2009 největší ruský vyhledávač Yandex ve svém průzkumu odhadoval, že přibližně 6,5 % celosvětového Internetu (15 milionů webů) představuje právě ruskojazyčný internet. V paměti mnohých čtenářů Lupy jistě ještě v menší či větší míře zůstává znalost azbuky, a také proto jsme se rozhodli našim čtenářům ruský internet, resp. jeho klíčové projekty a na něm působící investiční skupiny, trochu „odtajnit“. V dnešním článku se zaměříme především na často omílanou investiční skupinu DST, která se dostala do povědomí, zejména koupí ICQ nebo podílu ve Facebooku.

Největší akcionář Facebooku po Zuckerbergovi? Ruská DST

Již zmíněným investorem, který stojí za koupí podílů ve Facebooku (přes 10 %), Grouponu (5,13 %) nebo celého ICQ, je z převážné části ruská investiční skupina DST (Digital Sky Technologies). Přesněji řečeno tak tomu bylo do konce roku 2010, tedy do jejího vstupu na londýnskou burzu jako IPO (první veřejná nabídka akcií), kdy byla skupina rozdělena na DST Global se spíše strohým webem, shromažďující zahraniční aktiva, a na Mail.ru Group (původně pojmenovanou DST Russia), mající na starosti aktiva ruská. 

Toto rozdělení ovšem neproběhlo beze zbytku, vzhledem k tomu, že do lednové transakce (viz. níže) 2,4 % Facebooku patřily Mail.ru Group a zbylých 7,6 % DST Global (byť některé zdroje uváděly 10 %). Obě skupiny jsou nicméně provázány a přestože na burze v Londýně se obchoduje právě titul Mail.ru Group, v médiích bývá stále nejčastěji skloňován obecný název DST. Ať již nazveme společnost jakkoli, tak jde o největší veřejně obchodovanou evropskou internetovou společnost, co do tržní kapitalizace: téměř 9 miliard dolarů na londýnské burze.

Goldman Sachs jako pravá ruka DST

Ještě do vstupu na burzu o sobě dala DST vědět zejména na jaře 2009, kdy koupila 2 % Facebooku za 200 milionů dolarů. To se sice zdálo být hodně, ovšem součástí tohoto obchodu byl dodatek ve smlouvě, že DST bude mít přednostní právo na koupi dalších podílů před nabídkami jiných investorů. Kromě toho DST dříve skupovala i akcie zaměstnanců. Celkově se pro tento způsob obchodování ve finančním světě vžil název „DST’s kind of deal“ nebo „DST Financing“. Dalším úspěšným jarem pro DST bylo jaro 2010, kdy skupina koupila ICQ od americké společnosti AOL za necelých 187 milionů dolarů, přičemž největší část z 33 milionů uživatelů ICQ pochází z Ruska a Německa.

Ještě zvučnějším počinem téhož jara bylo ovšem navýšení podílu ve Facebooku, konkrétně na necelých 10 %. Začátkem tohoto měsíce pak DST dále zvětšila svůj podíl, když koupila akcie za dalších 50 milionů (celkově tedy 550 milionů dolarů) společně se společností Goldman Sachs, která koupila podíl za 450 milionů dolarů. Tímto obchodem dosáhla kapitalizace Facebooku 50 miliard dolarů (tzn. cca 3× více než Yahoo), ovšem kvůli tomu, že nebyly sděleny podrobnosti o jednotlivých účastnících obchodu a jejich podílech ve Facebooku, se již ozvaly americké úřady, které žádají poodhalení celé transakce. 

Ostatně jak již bylo naznačeno, DST není čistě ruskou skupinou a mezi jejími hlavními akcionáři je kromě ruského miliardáře Ališera Usmanova (27 %), Jihoafrické společnosti Naspers (31 %), čínské internetové společnosti Tencent (8 %) a ruské investiční firmy Renaissance Capital právě i Goldman Sachs s 5% podílem (nebo alespoň byla), což k transparentnosti rozhodně nepřidává. Goldman Sachs má navíc vyhrazeno právo prodat podíl DST za vyšší cenu (75 milionů dolarů) a plánuje svůj podíl nabídnout svým klientům za 1,4 miliardy dolarů. Být lukrativním klientem Golden Sachs nebo investovat do londýnského IPO Mail.ru je teď tedy v podstatě jedinou možností, jak se alespoň nepřímo dostat k akciím Facebooku.

Ališer Buchanovič Usmanov - foto

Ališer Buchanovič Usmanov – foto

Důležitost skupiny DST, resp. Mail.ru Group, na globálním internetovém trhu jí ovšem ovšem nedává zapomenout na svůj domácí, tedy ruský trh. Již název Mail.ru Group dává tušit o existenci webu Mail.ru. Tento původně poštovní server se s postupem času stal portálem, který nabízí kromě vedení e-mailu řadu služeb, mezi nimiž nechybí file hosting, fotogalerie, seznamka, videoportál, herní server nebo vyhledávač zboží. Kromě toho je uživatelům k dispozici i vyhledávač, syndikátor zpráv či sociální síť Moj Mir (Můj svět), vše pod doménou Mail.ru. 

Výčet samozřejmě není kompletní, nicméně se všemi svými službami ještě nedávno Mail.ru obsazoval první příčku v návštěvnosti ruského internetu podle Alexa. Na rozdíl od českého Seznamu, který začínal jako portál (původně katalog) a až poté přidával další služby jako e-mail, přičemž později koupil Email.cz, postup serveru Mail.ru byl zcela opačný: na e-mail, tedy na zaručenou uživatelskou základnu (odhadem 90 % uživatelů v Rusku má účet právě u Mail.ru) se nabalovaly akvizicemi a vlastním vývojem další a další služby, čímž si Mail.ru, samozřejmě s pomocí investorů, zajistil neohroženou pozici na ruském trhu. Do karet mu nahrála také skutečnost, že hlavní rival, Yandex.ru, spustil finální verzi své e-mailové schránky až 14. ledna tohoto roku.

Jurij Borisovič Milner - foto

Jurij Borisovič Milner – foto

Zajímavostí pak je, že jeden z mecenášů ruského internetu Jurij Milner, který se prostřednictvím společnosti NetBridge stal v roce 2001 CEO společnosti Mail.ru, společnost v roce 2003 opustil a stál při zrodu DST. Bylo pak jen otázkou času, než v roce 2008 DST získá kontrolu nad nad většinovým podílem společnosti Mail.ru a než v roce 2010 získá plnou kontrolu. Pokud jde o změnu názvu, tak ta byla spíše jen logickým pokračováním, možná i s cílem matení investorů na londýnské burze. Jurij Milner je dodnes hlavní tváří Mail.ru Group, resp. DST. Starší interview s Jurijem Milnerem a tehdy ještě tak trochu vyjukaným Markem Zuckerbergem, o které se postarali redaktoři serveru Techcrunch, si můžete shlédnout na Youtube. Milner se ovšem do businessu Facebooku a dalších projektů snaží zasahovat jen minimálně. Razí strategii, že sami „hoši vývojáři“ tomu rozumí nejlépe, a proto se koordinaci projektů snaží omezit spíše na organizaci odborných setkání vývojářů jednotlivých projektů.

Jedním z takových zajímavých setkání, které Milner zorganizoval, bylo setkání Zuckerberga a Pavla Durova, tedy zakladatele a generálního ředitele Vkontakte.ru, ruské obdoby (rozumějte kopie) Facebooku. Taková výměna informací, v jejíž průběhu se Zuckerberg zajímal zejména o virtuální platidlo, které na Vkontakte již nějakou dobu fungovalo (Vkontakte Děngi, tedy peníze), pak měla za následek mimo jiné to, že krátce poté Facebook zavedl své vlastní platidlo, Facebook Credits, a uvalil 30% daň na facebookové aplikace. V září 2010 dokonce padlo rozhodnutí, že Facebook Credits bude exkluzivní platební metodou pro aplikace vyvíjené společností Zynga pro Facebook (vývojář FarmVille nebo FrontierVille), přičemž Zynga je další firmou, v nichž má ruská DST Global podíl (5 %).

Sociální impérium DST

Není častým jevem, aby odvěcí rivalové měli jednoho vlastníka, ovšem v případě ruských sociálních sítí tomu tak téměř je. Již byla zmíněna sociální síť Moj Mir (Můj Svět) v rámci služby Mail.ru. Z českých služeb asi nejvíce připomíná Lidé.cz. Na této síti je zaregistrováno okolo 40 milionů uživatelů a jejím podnázvem je „Národní sociální síť“, ovšem problémem je, že řada uživatelů je spíše pasivních vzhledem k tomu, že společně s e-mailovým účtem na Mail.ru získávají v podstatě implicitně zároveň profil na zmíněné sociální síti. 

Síť je spíše provázána s dalšími službami Mail.ru jako blogy, foto a video alba, než aby tyto služby byly nedílnou součástí sociální sítě, což možná ubírá na uživatelské atraktivitě. Uživatelé nicméně mají k dispozici platební systém Mail Děngi a vzhledem k tomu, že služba se stále nachází v počátečním stadiu, bylo rozhodnuto, že zatím budou aplikace umísťovány bezplatně, na rozdíl od Vkontakte nebo Odnoklassniki. Podle serveru AppData.ru, který měří využívanost aplikací na sociálních sítích, je na sociální síti Moj Mir nejvyužívanější aplikací Ljubimaja Ferma (Oblíbená farma) s více než 5 miliony uživateli – pořadí služby Moj Mir na ruském internetu nelze přesně vymezit vzhledem k tomu, že se nachází pod doménou Mail.ru.

Odnoklassniki.ru, tedy česky spolužáci, představovali původně obdobu českého webu Spolužáci.cz (nebo chcete-li amerického Classmates.com), ovšem z ruských spolužáků se stala plnohodnotná sociální síť, kterou má v oblibě zejména střední generace. Většina z cca 50 milionů uživatelů službu poměrně aktivně využívá a již v poměrně brzké fázi byl kladen důraz na monetizaci a mnohé služby byly uživatelům zpoplatněny, hlavně prostřednictvím SMS plateb. Kvůli tomu samozřejmě mnozí na službu zanevřeli, ovšem plně se ukázal její komerční potenciál, což možná také vedlo DST k ovládnutí služby (100% podíl tehdy ještě DST získala v srpnu 2010). Nejvyužívanější aplikací ruských spolužáků je Teritoria fermerov (Území farmářů) s téměř 11 miliony hráčů a co do návštěvnosti je web Odnoklassniki sedmým nejnavštěvovanějším na ruském internetu.

Pikantností poslední doby je, že se v kuloárech diskutuje o možném sloučení dvou posledně zmiňovaných služeb.

Ovládáte ruštinu a uvítali byste další články přibližující prostředí ruského internetu?

Patrně nejvýznamnější ruskou sociální sítí je ovšem již zmíněná ruská obdoba Facebooku – Vkontakte.ru. Tento web jakoby z oka vypadl Facebooku před několika lety. Pro mladé Rusy je takřka povinností mít účet na síti Vkontakte, přičemž takovéto oblíbenosti podle kritiků dosáhl i značným množstvím pirátského obsahu (rozumějte filmy a audiosoubory), které uživatelé na této síti sdílí bez jakýchkoli omezení (tedy snad s výjimkou dětské pornografie). V Rusku se totiž problematika autorských práv na webu začíná řešit až v poslední době a teprve před několika málo týdny začali kvůli nátlaku autoři Vkontakte reagovat např. na žádosti o smazání videí.

Podle některých zdrojů je Vkontakte nejnavštěvovanějším Ruským webem, byť podle ratingu Alexa je až na třetím místě po Yandex a Mail.ru. Téměř 110 milionů registrovaných uživatelů (byť interně je uváděno cca 30 milionů aktivních uživatelů) ovšem hovoří samo za sebe. Nejpopulárnější aplikaci Koktejl drugu (Koktejl kamarádovi) využívá necelých 8 milionů uživatelů, což by se mohlo zdát jako málo, ovšem celkový počet aplikací je daleko větší než na ostatních zmíněných sítích. V současné době drží Mail.ru Group 32,5% podíl (dosažený v listopadu 2010) na sociální síti Vkontakte a je veřejným tajemstvím, že ovládnutí kontrolního paketu akcií je pro DST hlavním cílem, bez jehož splnění nemohou být akcionáři uspokojeni. Ostatně jako jediná z ruských sociálních sítí má Vkontakte i mezinárodní ambice: k dnešnímu dni byla přeložena do několika desítek jazyků včetně češtiny, byť mnohé překlady jsou nekompletní a poměrně krkolomné. Pro případnou mezinárodní expanzi má server připravenu doménu vk.com (zde Vkontakte dokonce předběhl Facebook, který fb.com koupil až koncem listopadu 2010), která je funkční ovšem zůstává relativně nevyužita: „pouze“ 17. místo na ruském internetu.

Tím ovšem výčet sociálního impéria DST nekončí. Pokud se budeme bavit stále o Rusku, tak součástí Mail.ru je i odborná sociální síť Moj Krug (Můj Kruh), která sdružuje lidi zejména na základě profesní činnosti. Jedná se v podstatě o ruskou obdobu LinkedIn.com, byť svou podobou má k tomuto anglickému webu blíže konkurenční ruská služba Professionali.ru. Ostatně, aby toho nebylo málo, profesionální sociální síť měl pod doménou ještě nedávno i server Vkontakte (tedy opět se vracíme k DST) pod doménou Vkadre.ru. Pokud jde pracovní servery obecně, tak za zmínku stojí zejména server Headhunter.ru, tedy největší ruský server s pracovními nabídkami ve stylu Jobs.cz, nebo Freelance.ru, kde je možné najít specialisty na konkrétní zadání, přičemž obě zmíněné služby rovněž částečně spadají pod DST, z 90% resp. 25%. K sociálním funkcím mají pak poměrně blízko i další služby spadající do portfolia Mail.ru Group – např. blogovací služby nnm.ru nebo diary.ru obě s 50% podílem, nebo seznamka Mamba.ru, kde má Mail.ru Group 30% podíl.

Investiční cesta z Ruska přes Pobaltí až do Polska

DST má na starosti i několik sociální sítí mimo Rusko. V první řadě se jedná o projekty, nad nimiž DST získala kontrolu prostřednictvím 100% akvizice litevské společnosti Forticom. Ta drží kontrolu nad 70 % polské sociální sítě Nasza-Klasa.pl (zkráceně nk.pl, česky naše třída), která je 7. nejnavštěvo­vanějším webem na polském internetu. Kromě toho má Forticom 100% podíl i v sociální síti One napříč pobaltskými státy (od severu One.ee v Estonsku, One.lv v Lotyšsku a One.lt v Litvě, přičemž ve všech zemích jde o 8.-9. nejnavštěvo­vanější stránky), a dále ve videoportálu videogaga v Lotyšsku a Litvě.

Do českých zemí mocná ruka DST (tedy pokud nebudeme počítat Facebook) zatím nedosáhla. Alespoň ne přímo. DST totiž drží 49% podíl v ruském aukčním serveru Molotok.ru (česky kladívko), jehož zbytek spadá do polské sítě Allegro, tedy v podstatě majitele českého Aukro. Pokud se náhodou chystáte do Ruska dražit zboží online, připravte se na to, že na Molotok.ru si kvůli propojeným databázím budete muset vytvořit nový účet pod jiným e-mailem vzhledem k tomu, že nelze změnit stát u adresy vašeho účtu (jinak ale přihlášení na Molotok.ru nebo Allegro.pl proběhne úspěšně).

BRAND24

Pod křídly DST se nachází mnoho dalších zajímavých projektů, ovšem z kapacitních důvodů se nelze zmínit o všech. Za zmínku ovšem přece jen stojí ještě 25% podíl ve firmě OE Investments, které patří síť platebních terminálů Qiwi po celém Rusku. Přes tyto terminály mají Rusové ve zvyku platit v podstatě za všechny služby, od elektřiny přes telefon až po naplňování účtů Skype, Vkontakte Peníze či online peněženky WebMoney. Tímto způsobem má skupina DST od základu zajištěn příjem od uživatelů a v jisté míře se snaží ovládnout i související infrastrukturu, stejně jako Google, který před nedávnem přišel s plánem vytvořit vlastní optickou síť pro případ, že vzniknou nepředvídatelné problémy třetích stran.

Na strategických investicích se v DST resp. Mail.ru Group rozhodně nešetří a přestože se jedná o Ruskou společnost, tak jde v podstatě o největší evropský internetový konglomerát, který roste velmi dynamickým způsobem, o čemž se můžete přesvědčit na stránkách Bloomberg monitorujících vývoj burzovního titulu. Pokud máte v úmyslu investovat do internetového trhu a nechcete investovat právě do Google nebo Yahoo na NASDAQ, tak by možná i pro Vás mohla investice do Mail.ru Group (tedy ještě dříve, než sám Facebook vstoupí na burzu) být zajímavou investiční možností. Mimochodem vstup na londýnskou burzu zvažuje i další ruský internetový gigant, Yandex, který nedávno spustil anglický vyhledávač, a o němž bychom v případě pozitivních odpovědí ve čtenářské anketě připravili další článek.


Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).