Hlavní navigace

Startup Summit vyhráli Langtice. Hledali správný model, dokud ho nenašli

24. 6. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

V Silicon Valley neříkejte, odkud jste. Mluvte jen o svém produktu. Ale musíte se o něm naučit vyprávět tak, aby vám rozuměli Američané. A neustále si to procvičujte…

V pátek 21. 6. se sešel v pražském kině Lucerna už druhý Startup Summit — významná příležitost potkat se s těmi, kdo v Česku „startupují“ anebo se zabývají startupy. Toho využili i nemnozí návštěvníci ze zahraničí, například zástupci talinského akcelerátoru Startup Wise Guys, kteří přijeli „nabrat kontakty“ i dát vědět o sobě, pak několik investorů zahraničních i mimo porotce, anebo třeba Brit, který v Česku hodlá rozběhnout vývoj pro už zainvestovaný startup a přišel se poptat například i na to, jak tu nejlépe sehnat vývojáře.

Jak to udělat, aby o mě napsal TechCrunch? Odpovídá Mike Butcher.

Jak to udělat, aby o mně napsal TechCrunch? Odpovídá Mike Butcher. (Doprovodný program)

K akci patří i možnost poslechnout si některé zajímavé přednášky (a „networkovat“ po dobu těch méně zajímavých) a šance pro šest vybraných startupů utkat se o výhru dvouměsíčního pobytu v RocketSpace (podle vlastního výběru buďto v San Franciscu, nebo v San José). Tu poskytuje US MAC, americká neziskovka zaměřená na podporu zahraničních startupů při jejich prvních krůčcích v Silicon Valley. K dalším cenám pro vítěze patří pomoc od Czech ICT Alliance při hledání investora nebo reklamní rozpočet od Seznamu. (Druhá a třetí místa se neudělují.)

V porotě zasedl Alfredo Coppola, prezident a výkonný ředitel US MAC, dále investoři James H. Hunt (Blu Venture Investors) a John W. Jacobs, a Pavel Zima, místopředseda představenstva Seznam.cz.

Langtice uspěl po deseti měsících hledání

Alfredo Coppola vyhlašuje vítězem Langtice

Alfredo Coppola vyhlašuje vítězem Langtice

Porota na závěr Startup Summitu vyhlásila vítězem Langtice. To je projekt Radky BreitzetelovéTomáše Burdy; v průběhu loňského běhu StartupYardu se odštěpil od SpaceTeacheru a dostal od StartupYardu samostatné financování ($10 000).

Radka, která dříve také vyučovala jazykům, je přesvědčena o nutnosti procvičovat cizí jazyk mluvením s jiným člověkem nebo ve skupině, a to i když nikdo zúčastněný není rodilým mluvčím. (Říká, že s lidmi na podobné úrovni získává student jazyka sebevědomí, a že je hlavně potřeba mluvit jakýmkoli způsobem, ale mluvit.)

Langtice však dlouho hledali, jak projekt uchopit. Prý jim dost pomohla návštěva Silicon Valley se StartupYardem začátkem roku. Díky „poznání ekosystému Silicon Valley“ si uvědomili, že musí mít mnohem lepší obchodní model a projekt mnohem lépe zacílit.

Nakonec se rozhodli zapojit učitele a na jaře nevyžádaně obeslali tisíce amerických jazykových učitelů s prosbou, ať se zapojí do návrhu pojetí Langtice. Získali tak údajně tisíc učitelů ochotných poskytnout náměty a zpětnou vazbu, a s jejích pomocí dospěli k současné podobě Langtice.

Nyní je to vlastně nástroj na zadávání domácích úkolů „nové generace“; ty zadá do systému učitel, žáci se pak z domova propojí přes internet — ve dvou nebo ve skupince — a úkol splní mluvením spolu — na určitý námět, s využitím určitých slovíček nebo mluvnických jevů, a tak podobně.

Platit předplatné Langtice by měli učitelé, respektive jejich školy.

Langtice právě jednají o další investici. Ještě letos chtějí projekt naostro spustit ve Státech a výhru pobytu tam prý určitě využijí.

Ostatní soutěžní projekty

Billberries — pošlete svůj účet za určitou službu — stálou dodávku něčeho — ať vám někdo nabídne lepší cenu. A kromě toho je to další služba, která očekává, že si účty a faktury budete ukládat k ní. Na účtě nabídnutém pro „obrácenou dražbu“ však prý můžete citlivé údaje začernit. Billberries je projektem Radomíra Lašáka, a na designu a marketingu se podílí také Filip Molčan.

Projekt na Startup Summitu představovala Ivana Klinderová. Porotcům nedokázala odpovědět, jaké jsou (pro možné napodobitele) překážky vstupu na trh. Přiznala také to, že jejich jedinou zbraní proti možné neserióznosti poskytovatelů nabízejících lepší cenu jsou prozatím pouze podmínky užití služby.

Rozmůže‑li se tento typ služeb, očekával bych podobný vývoj jako u slevových serverů: vzestup napodobenin, nasycení trhu, dosažení dna toho, kam až jsou poskytovatelé ochotní jít s cenou, a přežití jen několika málo nejsilnějších.

FBI čili Fast Bar Inventory nabízí ušetření času provozovatelům barů při inventuře pomocí váhy propojené skrze Bluetooth s Androidem. Popřípadě i doobjednání zásob na jedno kliknutí. Představující Jakub Čermák porotě přiznal, že nepotřebují ani tak peníze od investora, jako pomoc s marketingem, a že nemají jasno v tom, jak produkt dostat na trh. Dostalo se mu doporučení, ať se napojí na ty, kteří barům dodávají pokladní systémy.

Sportpass chce pomáhat sportovištím, zpočátku především tenisovým dvorcům, udávat se slevou nevyužité hodiny. Výhodou má být úzké zaměření projektu a znalost prostředí. Beta by měla být v září. Projekt podporují Tapmates.

Flow Studio představil Petr Fodor. Chystají podnětné výukové hry pro děti s využitím ovladače Leap Motion. Ten bude na trh uveden 22. července. Flow Studio jej předvedli již na Pioneers Unplugged v květnu.

Lukáš Nevosád soutěžil projektem Tripomatic, který má turistům usnadnit plánování především návštěv měst. Lukáš už má za sebou vybudování WhichAirline.com.

Postřehy z přednášek

Mike Butcher

Mike Butcher

Mike Butcher, evropský editor TechCrunche, doporučuje startupům, které vyrážejí do Silicon Valley, aby z „pitche“ úplně vynechaly úvod, odkud jsou — to tam prý nikoho nezajímá, jen to odvádí pozornost od produktu. Zaměřit se máte jen na produkt a na to, co jím řešíte; povězte to jako příběh, který zaujme i osvětlí, proč to vůbec řešíte.

David Pavlík, který prošel Microsoftem a Amazonem a nyní pracuje v Netflixu, tvrdí, že LinkedIn je váš nový životopis, kontakty na sociálních sítích jsou novými doporučeními, a pokud jste například vývojář, pak GitHub je vaše portfolio (pro jiné obory činnosti se jistě dají najít jiné weby). Také říká, že se nemáte zdráhat chodit na pohovory, i když zrovna nutně nehledáte jiné místo — to abyste si ujasňovali svou cenu na trhu.

Stephan Uhrenbacher tvrdí, že získat pro startup první peníze je poměrně snadné. Mnohonásobně těžší je získat ty další, větší, od rizikových kapitalistů. Soutěží o ně mnoho projektů, získá je jen nepatrná část z nich.

James H. Hunt

James H. Hunt

Jim Hunt se svěřil, že ani po dvaceti letech investování naprosto neumí předem poznat, ze které investice jednou stonásobně vystoupí, a kde jen utopí peníze. Ale nejvíce peněz prý vždy ztratil tehdy, pokud „honil“ nějakou investici stávající — pokud se dal přesvědčit k tomu, aby opakovaně nalil peníze do projektu, do kterého už jednou investoval. Dnes je na to již opatrný, a když za ním startup přijde, že potřebuje další peníze, zpravidla mu řekne: Sorry, hoši, tentokrát musíte jít přesvědčit někoho jiného.

MMF24

Alfredo Coppola vyprávěl, proč založil US MAC. Sám si kdysi jako podnikatel zkusil, jaké je začínat v Silicon Valley bez pomoci a podpory, a o podobnou zkušenost se s ním podělili i jiní. Podle Alfreda není neobvyklé utratit na vlastní pěst 200 až 300 tisíc dolarů, než tam získáte prvního zákazníka. Nadějní a nadaní začínající podnikatelé ze zahraničí takové peníze často ani nemají, zejména když uvážíme, že například evropští investoři jsou opatrní a zdejší prvotní vklady nevelké.

Na Češích se Alfredovi líbí, že si většinou dají poradit, že je mezi námi jen málo těch, kteří „vše vědí sami nejlépe“. Než lze smysluplně předstoupit před americké investory, musí se totiž člověk přinejmenším ve svém „pitchi“ amerikanizovat. Jinak vám nebudou rozumět a vy nebudete rozumět jejich otázkám.

Další postřehy shromáždil Roman Sterly na blogu SportCentralu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).