
Ilustrace: Nenad Vitas
Jednou z Weberových teorií je myšlenka panství. Panstvím v původním slova smyslu se mínil vztah lidí vůči autoritě aplikovaný na státní útvar. V praxi ovšem funguje vztah autorita – podřízení velmi přesvědčivě i v menším měřítku jakékoli organizace, či chcete-li přesněji, firmy. Weber zná tři typy panství.
Typem prvním je panství charismatické. Je založeno na autoritě a charismatu, jež jsou dány jediné osobě. Tato osoba je ztělesněním panství, jeho suverénním vládcem. Jakékoli spory, které mohou případně mezi poddanými vzniknout, jsou vždy převáženy onou autoritou. Autorita charismatické osoby je vším, je sponkou, která spojuje panství a která ho činí životaschopným. Charismatické panství je schopno rychlých změn, vývoje, dobyvačných válek, ale pouze po dobu života charismatika.
Druhým typem panství je panství tradiční. Není v něm jasně daný vůdce, který by byl nad vším, protože jeho úlohu hraje neměnná tradice. Tradice může (hypoteticky) vyvěrat z toho, že dříve existoval charismatický vůdce, ale věci se v zásadě dělají tak, jak se dělají, protože se tak dělaly vždy. Tradiční panství je stálejší než charismatické, protože nestojí a nepadá s jediným člověkem, ale je mnohem méně akceschopné a více rigidní.
Posledním typem panství je to legální. Nejvyšší autoritou jsou zde zákony, a to psané zákony. Zákony jsou neosobní, platí pro všechny stejně, postrádají charisma a nejsou spojeny se žádným člověkem. Legální panství přetrvá věky. Není tak zkostnatělé jako tradiční a umí se vyrovnávat se změnami, byť ne tak pružně, jako panství charismatické. Legální panství je podle Maxe Webera, a nejen podle něj, vrcholem pomyslné pyramidy vládnutí a lidského rozumu. Přesto, že má zásadní vady oproti oběma předchozím.
Jednotlivá panství se mohou transformovat jedno na druhé a mohou se do jisté míry prolínat. Přechod od každého typu ke každému dalšímu bývá někdy pozvolný, jindy revoluční, ale takřka vždy náročný a bolestivý pro všechny, kterých se týká.
Ať už bude panství ve společnosti Apple po smrti jejího zakladatele Steva Jobse jakékoli, éra charismatika skončila, protože jednoho člověka Jobsova formátu prostě nelze okamžitě nahradit jiným. Pokud bych měl Weberovu teorii aplikovat na firmy z oblasti IT a komunikací, pak Microsoft je nyní pravděpodobně ukázkou legálního panství, Nokia tradičního, a právě Apple dohasínajícího charismatu. Kam se bude ubírat, je nyní otázkou. Kam se vydá, ale bude podstatně určovat jeho další možnosti a také uplatnění.