Hlavní navigace

Svůj server si ohlídám

Martin Kopta

Na rozdíl od situace v zahraničí u nás není zvykem, aby webhoster garantoval uptime. Důvodem je především fakt, že v zahraničí jsou nejčastěji využívány služby virtual server (IP based hosting), kdežto u nás virtual host (name based hosting). Abyste věděli, kdy která služba na serveru vypadla, měli byste svůj web nechat hlídat.

Pokud neprovozujete website jen pro vlastní potěšení, ale očekáváte od jeho návštěvníků příjem, velmi brzy zjistíte, že každý výpadek znamená podstatnou finanční ztrátu, a to nejen za dobu, kdy služba stutečně nepracovala, ale problém se projeví i v následujícím období – návštěvníci si vaši službu zafixují jako nespolehlivou, a pokud máte konkurenci, obrátí se příště na ni. Zklamaná důvěra se získává těžce.

Občasným výpadkům se neubráníte, a tak je důležité přijít na ně co nejdříve a obratem je vyřešit. Jestliže provozujete více než jeden fyzický server, pak je vcelku snadné křížově v pravidelných intervalech, třeba po deseti sekundách, ověřovat správnou funkčnost všech klíčových služeb, v jiné situaci jste ale pokud fyzický server neprovozujete.

U virtuálních serverů podstupujete větší riziko, než u dedikovaného serveru, protože s dalšími uživateli sdílíte systémové prostředky, daleko nejméně spolehlivý je virtual host, kde sdílíte dokonce i aplikaci webserveru (není nic neobvyklého, když se o jednu aplikace webserveru dělí několik set virtual hostů). Webhosteři pro službu virtual host obvykle negarantují žádnou spolehlivost, u virtuálních serverů (dedikované IP a minimálně ještě webserver) se běžně deklaruje uptime (doba funkčnosti všech služeb) mezi 99,5 až 99,9 procenty a „výpadky“ jsou obvykle způsobeny plánovanou odstávkou. Ovšem v ročním součtu i 0,1 procenta představuje více než osm hodin, půl procenta dokonce skoro dva dny.

I někteří čeští webhosteři už poskytují svým klientům možnost sledování „životních funkcí“ serverů – i těch virtuálních – z vlastních zdrojů, o funkci serveru jsou pak zákazníci informováni obvykle textovou zprávou poslanou na pager nebo SMS, běžně v hodinových, ale i kratších intervalech. Taková zpráva obvykle obsahuje informace o množství přístupů na server, počet otevřených spojení, zátěži systémových prostředků, funkčnosti webserveru a databázového serveru, případně i další.

EBF17 Casseti

Jestliže nemáte takové štěstí na webhostera, můžete se zařídit podle sebe. Disponujete-li pevným připojením k síti, můžete využít některý z volně nebo komerčně šiřitelných nástrojů, které v pravidelných intervalech navazují spojení s vaším webem a ověřují dostupnost přes ping, stahují soubor o určené velikosti prostřednictvím HTTP, pokoušejí se spojit s databází, odeslat email atd. Nejlepší je uzpůsobit si pro tento účel nějaký volně šiřitelný software pro monitorování sítě.

Sledování z pevné linky má zásadní nevýhodu v tom, že tento typ připojení bývá ještě méně spolehlivý než server v hostingovém centru, takže se musíte smířit s planými poplachy. Plané poplachy omezíte využitím externích služeb. Pokud nemáte 1.800 liber, abyste svůj server mohli nechat testovat u Netcraft, nebo 720 dolarů pro zaplacení podobné služby u Netwhistle, nabízejí se vám na webu monitorovací služby zdarma. Ty však obvykle testuji jen ping – alespoň zjistíte, zda server běžel. Z nekomerčních „hlídačů“ můžete využít třeba Watch My Server nebo Server Rat, oba jsou zahraniční.

Anketa

Necháváte svůj server systematicky hlídat?

Našli jste v článku chybu?