Pokud neprovozujete website jen pro vlastní potěšení, ale očekáváte od jeho návštěvníků příjem, velmi brzy zjistíte, že každý výpadek znamená podstatnou finanční ztrátu, a to nejen za dobu, kdy služba stutečně nepracovala, ale problém se projeví i v následujícím období – návštěvníci si vaši službu zafixují jako nespolehlivou, a pokud máte konkurenci, obrátí se příště na ni. Zklamaná důvěra se získává těžce.
Občasným výpadkům se neubráníte, a tak je důležité přijít na ně co nejdříve a obratem je vyřešit. Jestliže provozujete více než jeden fyzický server, pak je vcelku snadné křížově v pravidelných intervalech, třeba po deseti sekundách, ověřovat správnou funkčnost všech klíčových služeb, v jiné situaci jste ale pokud fyzický server neprovozujete.
U virtuálních serverů podstupujete větší riziko, než u dedikovaného serveru, protože s dalšími uživateli sdílíte systémové prostředky, daleko nejméně spolehlivý je virtual host, kde sdílíte dokonce i aplikaci webserveru (není nic neobvyklého, když se o jednu aplikace webserveru dělí několik set virtual hostů). Webhosteři pro službu virtual host obvykle negarantují žádnou spolehlivost, u virtuálních serverů (dedikované IP a minimálně ještě webserver) se běžně deklaruje uptime (doba funkčnosti všech služeb) mezi 99,5 až 99,9 procenty a „výpadky“ jsou obvykle způsobeny plánovanou odstávkou. Ovšem v ročním součtu i 0,1 procenta představuje více než osm hodin, půl procenta dokonce skoro dva dny.
I někteří čeští webhosteři už poskytují svým klientům možnost sledování „životních funkcí“ serverů – i těch virtuálních – z vlastních zdrojů, o funkci serveru jsou pak zákazníci informováni obvykle textovou zprávou poslanou na pager nebo SMS, běžně v hodinových, ale i kratších intervalech. Taková zpráva obvykle obsahuje informace o množství přístupů na server, počet otevřených spojení, zátěži systémových prostředků, funkčnosti webserveru a databázového serveru, případně i další.
Jestliže nemáte takové štěstí na webhostera, můžete se zařídit podle sebe. Disponujete-li pevným připojením k síti, můžete využít některý z volně nebo komerčně šiřitelných nástrojů, které v pravidelných intervalech navazují spojení s vaším webem a ověřují dostupnost přes ping, stahují soubor o určené velikosti prostřednictvím HTTP, pokoušejí se spojit s databází, odeslat email atd. Nejlepší je uzpůsobit si pro tento účel nějaký volně šiřitelný software pro monitorování sítě.
Sledování z pevné linky má zásadní nevýhodu v tom, že tento typ připojení bývá ještě méně spolehlivý než server v hostingovém centru, takže se musíte smířit s planými poplachy. Plané poplachy omezíte využitím externích služeb. Pokud nemáte 1.800 liber, abyste svůj server mohli nechat testovat u Netcraft, nebo 720 dolarů pro zaplacení podobné služby u Netwhistle, nabízejí se vám na webu monitorovací služby zdarma. Ty však obvykle testuji jen ping – alespoň zjistíte, zda server běžel. Z nekomerčních „hlídačů“ můžete využít třeba Watch My Server nebo Server Rat, oba jsou zahraniční.
Necháváte svůj server systematicky hlídat?