Hlavní navigace

Webhosting: Kam s ním

30. 8. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Webhosteři si často stěžují na malé vyhlídky svého oboru. Zásadní problém tkví v tom, že zákazníci nepožadují nadstandardní služby, hostingové firmy jim je neumí nabídnout, a k tomu ještě konkurence stlačila ceny na úroveň jinde nevídanou. Západní webhosteři vsadili více na lepší služby než nízké ceny, a zdá se, že se jim to vyplácí.

Dnes pořídíte virtuální webhosting s podporou serverového skriptování a SQL databáze od 300 korun měsíčně (Savvy, Comin, Macroware, Hosting CZ atd.). A to můžete v ceně získat i celou paletu dalších služeb, za jejichž nastavení si navíc webhoster kvůli konkurenci nemůže účtovat ani jednorázový poplatek. Výjimku tvoří velcí webhosteři (Explorer, Servery CZ, Czechia), kteří si mohou dovolit s ohledem na své postavení na trhu začít s cenou přibližně dvoj- i trojnásobnou. Vzhledem k tomu, že malé a střední firmy se ještě --- k vlastní škodě --- Internet nenaučily využívat jako efektivní marketingový nástroj, většinou se spokojí i s tou nejlevnější a nejméně užitečnou variantou.

Na západ od nás je situace poněkud odlišná. I tady najdete velmi levný webhosting, už od šesti dolarů měsíčně, ale v tomto případě jde o velmi spartánské služby, které jsou zaměřené spíše na soukromé osoby, které zatoužily po vlastní rodinné či osobní doméně. Ceny hostingových programů pro obchodní společnosti začínají těsně pod 20 dolary měsíčně. U nejlevnějších balíčků služeb však nepočítejte s žádným velkým komfortem. Zapomeňte na podporu serverových skriptů i na databázi. Služba, která je vám za tu cenu nabízena, zahrnuje jen místo na serveru, přístup přes FTP, nějaký ten poštovní účet, případně i sdílený certifikát SSL a pár předem připravených CGI skriptů.

Je tedy zahraniční webhosting drahý? Odpověď závisí na tom, co od svého webhostera požadujete. Pokud na provoz webu můžete vynaložit jen málo finančních prostředků, protože nestojíte o peníze, které jiným vydělává, asi se můžete spokojit s domácími (někdy doslova) poskytovateli. Pokud ale zjistíte, že byste byli rádi, kdyby server nepadal zrovna ve chvíli, kdy by mohl mít nejvyšší návštěvnost (třeba v době, kdy ho propagujete na veletrhu), zeptejte se svého webhostera, jakou vám poskytuje garanci uptime --- kolik procent času v roce server funguje. S podobnou zárukou jsem se u nás ještě nesetkal.

Důvodem, proč v ČR pravděpodobně nikdo dostupnost negarantuje, je fakt, že domény jsou hostovány nejen jako virtuální server (sdílený hardware), ale dokonce i jako virtuální host (několik domén sdílí jedinou binární aplikaci webserveru). Jak by vám v takovém případě mohl někdo zaručit, že jiný uživatel sdílené aplikace neohrozí dostupnost vaší obchodní prezentace? Zahraniční poskytovatelé u svých nabídek uvádějí i dobu dostupnosti serveru (uptime v procentech). Délku uptime si v mnoha případech můžete ověřit i z nezávislého zdroje. Kdybych měl váhat mezi levným negarantovaným hostingem a garantovaným za dvojnásobnou cenu, rozhodnu se raději pro garantovaný program, u kterého dostanu vlastní aplikaci webserveru.

Velkým lákadlem českých webhosterů je ohromující množství volných megabajtů na disku. Proto vás asi překvapí, že za 50 MB na stroji s Windows 2000 na západ od našich hranic zaplatíte kolem 50 až 60 dolarů (nebo 40 dolarů za 100 MB na serveru založeném na platformě UNIX). Jak velký ale prostor váš web potřebuje? Aby toho nebylo málo, český webhoster vám nabídne neomezený přenos dat. A pokud se ještě někde uvádí povolené množství gigabajtů, pak jde nejspíš jen o pojistku proti stahovačům nelegálních kopií autorských děl. Zahraniční webhosteři automaticky počítají s tím, že váš web bude mít velké nároky na přenos (několik gigabajtů), a proto vám v rámci programu vymezí objem volně přenesených dat --- přeci jen, váš web bude působit globálně. Pokud skutečně oslovujete celý svět, měli byste zvážit předem, jaký přenos bude vhodné předplatit v rámci programu.

cif 24 - early cena - média

Jestliže to dosud vypadalo, že český webhosting je levnější a poskytuje výhodnější podmínky, připravte se na velkou ránu. Programy zahraničních webhosterů málokdy nabízejí jen prosté umístění webu na svůj server, skripty, databázi a e-mail. Už za 40 dolarů měsíčně můžete v rámci balíčku služeb získat možnost spouštění vlastní komponent (naši webhosteři o tom nechtějí ani slyšet), webhoster vám dá k dispozici obchod (u nás se připlácí), získáte podporu pro streamované audio a video, případně i chat a messaging pro komunikaci s návštěvníky stránek. U dražších produktů se objevují další služby. Mám na mysli třeba elektronické konference a newsletter, reklamní system, indexování obsahu, správce projektů a další drobnosti, které doplňují větší prostor na disku a vyšší přenosy. To vše v základní ceně, která není ani pro české zákazníky nedostupná. Pokud jde o přidané služby, jsou na tom čeští webhosteři bídně.

Než se ale rozhodnete, že svou doménu převedete do zahraničí, počkejte okamžik. Hlavní výhodou českých webhosterů je stále ještě NIX --- tedy velmi rychlé vzájemné propojení českých internetových sítí. Pokud je vaše obchodní činnost zaměřena primárně na zákazníky v České republice, bylo by docela zbytečné postavit server na druhou stranu zeměkoule (ačkoli vždycky jihnu nad mapkami páteřních sítí zasahujících do ČR, které na Lupě publikuje Jiří Peterka). Chcete-li tedy jen lepší služby, bude vhodnější, když vyvinete tlak na své hostery. Přeci jen nabídka musí reagovat na poptávku.

Máte svou doménu umístěnou na serveru v zahraničí?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).