S nákupem T-Systems a budoucím propojením s GTS se T-Mobile chce posunout od klasického mobilního operátora více k poskytování ICT služeb na pevných linkách, vyplývá z oznámení firmy na dnešní tiskové konferenci.
Tímto směrem firmu tlačí nejen strategie jeho vlastníka, Deutsche Telekomu, ale i vývoj na trhu – výnosy z mobilních službeb totiž neustále klesají.
Nejzajímavější v tomto směru samozřejmě bude, co se T-Mobilu v budoucnu podaří vytěžit ze spojení z firmou GTS, kterou loni koupil Deutsche Telekom, vlastník českého operátora. Vzhledem k tomu, že transakce ještě čeká na schválení antimonopolních úřadů, nechtěli k tomu zástupci T-Mobilu bohužel zatím nic říkat.
Internet věcí a monitoring aut
T-Mobile v současné době v ČR provozuje 37 tisíc km optických sítí a jeho síť v Praze je po koupi T-Systems, které provozují síť Pragonet, nejrozsáhlejší (co se délky týče), uvedli zástupci T-Mobilu. S T-Systems získal také datové centrum v Kongresovém centru a začal do něj přesouvat některé služby.
Zatímco v loňském roce tvořily příjmy z fixních ICT služeb 2,9 % z celkových výnosů operátora, letos chce T-Mobile tento podíl zvýšit na 10 %. Relativní čísla jsou samozřejmě ohebná – k posunu tak nemusí dojít jen navýšením výnosů, ale také díky pokračujícímu poklesu významu hlasových služeb.
Kromě cloudových služeb – jak fyzického hostování, tak virtuálních serverů – a služeb SaaS (Software as a Service) připadá zástupcům firmy zajímavá například oblast M2M. „Máme dnes přibližně 270 tisíc karet, které nejsou v mobilech, ale připojují do sítě různá zařízení,“ uvedl ředitel marketingu pro firemní segment Miloš Mastník.
Tuto oblast podle něj v blízké budoucnosti čeká velký boom – SIM karty budou například v automobilech, které pak v případě nehody automaticky přivolají pomoc. Osazení GSM moduly se podle něj připravuje v Německu také například pro výtahy. Trendem jsou i připojené spotřebiče, které dostávají informace například o tom, jak se mění cena energie, a zapínají se, když je to výhodné.
Do této kategorie spadá také jediný nový konkrétní produkt, který zástupci operátora oznámili. Jde o T-Mobile Autopark – tedy klasické sledování firemního vozového parku. T-Mobile službu spustí od 1. dubna. „Skoro polovina z těch 270 tisíc M2M karet je v autech,“ podotkl Mastník.
Operátor se nedávno přihlásil také do výběrového řízení na provozovatele iVysílání České televize. Podle ředitele segmentu firemních zákazníků Rudolfa Urbánka jde vlastně o aktivitu T-Systems, kterou firma nastartovala ještě před spojením s T-Mobilem. Operátor sám totiž nemá na provozování připravenu vlastní CDN a další infrastrukturu.