Pouze do konce března bude satelitní služba CS Link registrovat nově zakoupené dekódovací karty. Od dubna si zájemci o příjem kódovaných českých a slovenských televizí na satelitní pozici 23,5 stupně východně budou muset pořídit karty sesterského Skylinku, nebo jeho „přebarvené verze“ – T-Mobile televize. CS Link se stane v podstatě jen udržovací službou pro zákazníky, kteří si jeho kartu pořídili už dříve a nemají zájem o placené programy. O payTV nabídku CS Link přišel už loni.
Završuje se tak proces řízené likvidace CS Linku, nebo jemněji řečeno, sloučení obou dříve konkurenčních satelitních platforem do jedné. A to ještě není tak úplně jisté, že si ta „vítězná“ ponechá svůj název. Vždyť aktuálně nabízené dekódovací karty už slovo Skylink neobsahují, naopak se v nich objevuje označení jejich lucemburského majitele, společnosti M7 Group. Nelze tedy vyloučit – a v souvislosti s negativní reklamou, kterou si Skylink s CS Linkem zajistili loňským zavedením servisního poplatku i pro zákazníky dosud bezplatných programových balíčků, by to bylo asi rozumné – že spojené služby do budoucna ponesou název M7.
Spojením obou služeb by rázem M7 Group vytvořila největší satelitní platformu ve svém portfoliu. Skylink totiž využívá zhruba 1,5 milionu domácností v Česku a na Slovensku, CS Link asi 600 tisíc. Nejznámější a nejstarší služba této skupiny, CanalDigitaal zaměřený na země Beneluxu, má zhruba milion domácností a rakouský AustriaSAT okolo 1,8 milionu. Čili česko-slovenská M7 by jako jediná překročila hranici dvou milionů domácností, i když po loňském odlivu části zákazníků, kteří neskousli zavedení servisního poplatku, by to bylo asi hodně těsné.
Zavedení nové společné značky by bylo výhodné nejen z hlediska negativních konotací Skylinku a CS Linku. Opět by se musely vyměnit přístupové karty, což by vedlo k dalším příjmům provozovatele platformy i sítě obchodních partnerů. Vzpomeňme jen, kolikrát za svoji poměrně krátkou historii měnil karty Skylink! A před ním firmy, které se podílely na provozu satelitních služeb pod značkou Czech Link (pamatujete si ještě na firmy Trade and Technology a Gital?). Pozitivní je, že po téhle výměně by už snad k nějaké další nebyl důvod, nebo alespoň ne pár let – i lucemburskému vlastníkovi musí být jasné, že český zákazník má jen jednu trpělivost.
Osobně by mě dost zajímalo, co se bude dál dít se servisním poplatkem. Žádné podobné řešení totiž M7 Group v jiných zemích, kde působí, nemá. Přikláněl bych se k tomu, že se ze základní programové nabídky za servisních 29 korun měsíčně postupně stane úplně normální základní omezená nabídka jako u kabelových společností, rozšíří se a její cena stoupne na obvyklou výši okolo jedné nebo dvou stovek měsíčně. Riziko masového odchodu dalších zákazníků bude mizivé, protože ti, kterým vadí už dnešních 29 korun měsíčně a oželí slovenské programy, se už vrátili k příjmu DVB-T, v němž aktuálně vysílá přes 20 televizí v češtině.
Filosofie omezené základní programové nabídky Skylinku či M7 se proto bude muset změnit. Ať už tím, že bude nabízet větší počet základních programů v HD kvalitě, na které diváci v DVB-T nenarazí, nebo stanice, které v terestrice chybí. Nynější „bezplatná“ nabídka za měsíční servisní poplatek se splatností za celý rok mi ale přijde jako hodně dočasné řešení.