Hlavní navigace

Telefónica si vykládá nařízení ČTÚ po svém, úřad jí hrozí sankcemi [DOPLNĚNO]

3. 12. 2013
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Telefónica
„Váš poskytovatel nelegálním přeprodejem služeb porušuje smluvní podmínky společnosti Telefónica ČR,“ dozvěděli se zákazníci Aspektu. Telefónica pak jejich čísla odpojila.
  • 14:55 – doplněno stanovisko Telefónicy k předběžnému opatření
  • doplněno vyjádření Telefónicy, že předběžné opatření obdržela
  • doplněn přesný čas vyzvednutí předběžného opatření v 3. odstavci
  • doplněna informace o odpojení čísel v noci na 3.12. v prvních dvou odstavcích
  • doplněno vyjádření firmy Aspekt Invest

Telefónica O2 v noci na dnešek odpojila na 1500 SIM karet klientů firmy Aspekt Invest. Brněnský odbor Českého telekomunikačního úřadu přitom v pondělí vydal předběžné opatření, kterým operátorovi nařídil mobilní služby poskytovat až do vyřešení sporu ve správním řízení.

Telefónica ještě ráno tvrdila, že rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu dosud neobdržela: „Dnes v datové schránce žádné předběžné opatření ve věci Aspekt Invest nebylo. K vypnutí telefonních čísel došlo v průběhu noci, zákazníci nicméně mají stále ještě možnost číslo získat do svého vlastnictví,“ napsal Lupě mluvčí operátora Hany Farghali. Tlak na klienty, aby podepsali smlouvu se společností Bonerix, která je dceřinou firmou Telefónicy, tak pokračuje.

ČTÚ ale Lupě vzápětí potvrdil, že si Telefónica předběžné opatření ze své datové schránky vyzvedla. „Od brněnského oblastního odboru mám potvrzeno, že Telefónica Czech Republic, a.s., si předběžné opatření z datové schránky převzala a je povinna podle něj postupovat. Tedy bezodkladně připojit odpojené účastníky. Pokud by se prokázalo, že ho nerespektuje, byl by to důvod k razantní sankční intervenci ČTÚ,“ varuje mluvčí úřadu Martin Drtina. „Podle doručenky si Telefónica předběžné opatření vyzvedla dnes v 0:30,“ doplnil.

„Předběžné opatření jsme obdrželi, na právní oddělení doputovalo kolem deváté hodiny ráno a teď studujeme jeho obsah,“ otočil po upozornění na informace ČTÚ mluvčí Telefónicy. Odpojování čísel podle něj začalo dnes v 0:05.

Poslechneme, ale…

Po několika hodinách přichází oficiální stanovisko Telefónicy k předběžnému opatření. Publikujeme je v nezkrácené podobě:

  1. Společnost Telefónica Czech Republic, a.s. obdržela dnes v dopoledních hodinách předběžné opatření od ČTÚ, kterým ČTÚ společnosti Telefónica Czech Republic, a.s. ukládá poskytovat společnosti Aspekt invest služby elektronických komunikací v rozsahu uzavřených smluvních vztahů. 
  2. Společnost Telefónica Czech Republic, a.s. je samozřejmě připravena jednat v souladu s uzavřenými smluvními vztahy, tedy poskytovat jednotlivé služby elektronických komunikací na všech stanicích, u nichž společnost Aspekt invest s.r.o. prokáže, že je používá pro své vlastní účely (tj. že se bude jednat o zaměstnance Aspekt invest s.r.o., popř. o jeho statutární orgány), tedy nikoli za účelem jejich protiprávního přeprodeje. 
  3. Společnost Telefónica Czech Republic, a.s. je navíc připravena ve spolupráci s 100% dceřinou společnosti Bonerix s.r.o. poskytovat jednotlivé služby elektronických komunikací i všem zákazníkům společnosti Aspekt invest s.r.o., kteří byli dotčeni protiprávním přeprodejem služeb společnosti Telefónica Czech Republic, a.s. 

Dodejme, že součástí předběžného opatření byl přímo seznam telefonních čísel, která měla Telefónica znovu připojit. Dá se tedy říct, že ani po nejméně pěti hodinách operátor nařízení ČTÚ nevyhověl a klade si vlastní podmínky, za kterých mu v budoucnu vyhoví. Na přímý dotaz, zda už Telefónica nějaká čísla znovu připojila, mluvčí Hany Farghali reagoval: „Do takového detailu tento případ neznám, zjistím to.“

Na reakci operátora ostře reaguje i ČTÚ: „Předběžné opatření uložilo Telefónice Czech Republic, a.s., povinnost poskytovat službu všem dotčeným koncovým účastníkům, a to bezpodmínečně. Žádné dodatečné podmínky operátora pro znovupřipojení účastníků, jak jsou naznačovány v jeho vyjádření, nejsou přípustné a ČTÚ je bude hodnotit jako porušení uložené povinnosti,“ reaguje mluvčí úřadu Martin Drtina.

„Telefónica není oprávněna sama rozhodovat, kdo má v tomto sporu pravdu, či dokonce polemizovat, kterým rozhodnutím Úřadu se má řídit a kterým nemá. Pokud předběžné opatření nerespektuje, vystavuje se všem nepříznivým následkům takového jednání,“ dodává. 

Jak to celé začalo

„Z nepochopitelných důvodů došlo k omezení odchozích volání pravděpodobně u všech čísel společnosti Aspekt. Situaci řešíme s právním oddělením O2 a hned v pondělí ráno v 8:00 s telekomunikačním úřadem,“ oznámila o víkendu na svém webu brněnská firma Aspekt Invest. 

Ve skutečnosti ty důvody zas tak nepochopitelné nejsou. Aspekt Invest podle dostupných informací funguje jako tzv. „šedý operátor“ - jako firemní zákazník u Telefóniky nakupuje mobilní služby a pak je za výhodné ceny předprodává svým klientům. Zákazníkům tak může nabídnout výhodnější tarify, než by dostali přímo u velkého operátora. A tomu se takový postup nelíbil.

„Se společností Aspekt Invest jsme se pokoušeli dohodnout na tom, jak stav narovnat, nicméně k dohodě nakonec nedošlo,“ říká mluvčí Telefónicy Hany Farghali. Firma tak pohrozila, že k 3. prosinci čísla klientů odpojí. „Jde přibližně o 1500 SIM karet,“ dodává Farghali.

Zákazníků se ale zastal Český telekomunikační úřad. Jeho brněnský odbor dnes odpoledne vydal předběžné opatření, kterým nařizuje Telefónice všechna odpojená čísla znovu zprovoznit, a spor bude dál řešit ve správním řízení. ČTÚ přitom podle informací Lupy chce vycházet z toho, že by koncoví zákazníci měli mít možnost používat číslo v síti podle svého uvážení. 

Je tak možné, že se klienti Aspektu se svými mobilními čísly nakonec rozloučit nemusí – možná cesta by tu byla, naznačuje mluvčí ČTÚ Martin Drtina: „Telefónica O2 má smluvní vztah s Aspekt Invest. Ten musí případně žádat o přenesení čísla do jiné sítě a Telefónica O2 mu vyhoví. Otázka mechanismu změny v osobě držitele čísla (od Aspekt Investu ke koncovému uživateli) je v tuto chvíli předmětem správního řízení jihomoravským oblastním odborem ČTÚ.“

Dvě verze událostí

Ohledně ukončení smlouvy nabízí každá strana sporu svou vlastní verzi: Telefónica tvrdí, že prostě odhalila „šedého operátora“ (v terminologii operátorů „nelegálního“, byť právně vzato nejde o ilegální čin, ale „jen“ o porušení smluvních podmínek) a rozhodla se jej ze své sítě odstřihnout. Klientům pak nabídla přestup pod svou dceřinou firmu Bonerix (její podmínky ovšem nemusí být už tak výhodné). Pokud by klienti novou smlouvu nepodepsali, měli mít podle Telefónicy smůlu:

Pokud neuzavřete účastnickou smlouvu do 3. 12. 2013, budeme, bohužel, nuceni Vámi užívané číslo odpojit a služby zrušit. Ještě předtím Vám budou blokovány všechny odchozí hovory.

Aspekt Investu na druhé straně tvrdí, že jde o odvetu za to, že firma nechtěla s Bonerixem uzavřít smlouvu (údajně kvůli nevýhodným podmínkam) a předat jí své zákazníky:

Společnost Bonerix, s.r.o. (dceřinná společnost O2) několik dnů po odmítnutí spolupráce začala rozesílat desítky SMS, ve kterých záměrně uvádí nepřesné a v posledních dnech dokonce také nepravdivé údaje! Záměrně nepravdivé údaje často sdělují i pracovníci Bonerix telefonicky."

Aspekt Invest na otázky, které jsme firmě poslali, zatím nereagoval. Aspekt Invest ve své vyjádření, zaslaném v pondělí večer, tvrdí, že Telefónica o podstatě jeho podnikání věděla velmi dlouho a neměla proti němu námitky: „Mobilní služby neposkytujeme veřejně, ale jako doplněk k našim službám.O tom, jaká je struktura našich klientů, byla O2 vždy informována, a několikrát jsme měli ‚lustrační‘ schůzku, kde jsme museli vysvětlovat náš vztah mezi klientem a námi jako účastníkem,“ uvádí ředitel firmy Pavel Humpolík.

Na jaře 2013 se podle něj Telefónica začala snažit o převzetí klientů Aspektu pod svou firmu Bonerix. „Začátkem června jsem byl pozván na schůzku se zástupci O2 do Prahy a setkal jsem se se zástupci firmy Bonerix, kteří na mě velmi agresivním způsobem naléhali abych kmen klientů ‚prodal‘. Odmítli jsme,“ popisuje Humpolík.

Aspekt Invest podle něj poté Telefónice vypověděl rámcovou smlouvu s tím, že čísla postupně převede k jinému operátorovi. V říjnu pak mělo proběhnout další jednání se zástupcem Bonerixu. Než byla jednání ukončena, začaly na konci listopadu klientům Aspektu začaly chodit SMS s informacemi, že pokud zákazníci neuzavřou smlouvu s Bonerixem, přijdou o číslo, říká Humpolík. 

Ať je to tak, nebo tak, situací nejvíce trpí klienti. Někteří přitom ani nemuseli vědět, že nabídka Aspektu je „šedá“ a teď dostali na výběr: buď opustí své číslo a přejdou k jinému operátorovi, nebo uzavřou novou smlouvu s Telefónicou (Bonerixem). 

V šedé zóně

Existence „šedých operátorů“ vychází z podivné situace z minulých let. Vlastně si ji způsobili sami velcí operátoři, kteří nabízejí firemním zákazníkům nesrovnatelně lepší podmínky než fyzickým osobám. Na tuto nerovnost reagovala řada firem tím, že začala nakoupené mobilní služby přeprodávat. A dařilo se jim: šedá zóna postupně nabrala desítky až stovky tisíc klientů. Operátoři nejdřív dlouho nic nepodnikali – až před několika lety vyhlásili „šedým operátorům“ válku, která pokračuje dodnes (viz třeba případ Telefónica vs KKBB Media z jara letošního roku).

Mimochodem – přestože velcí operátoři důsledně „šedé operátory“ označují za „nelegální“, podle vyjádření ČTÚ minimálně v případě Aspektu o nelegální činnost nejde: „Z pohledu ČTÚ nejde o činnost nelegální, pokud přeprodejce služeb splní svou oznamovací povinnost podle ZoEK (Aspekt Invest splnil). Otázka druhá je porušení smluvních podmínek mezi přeprodejcem a operátorem. Některé dřívější verze smluv ujednání o zákazu přeprodeje služeb v sobě neměly obsaženy a tito přeprodejci tak neporušují ani zákon, ani závazkový vztah,“ vysvětluje mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Poměry na českém trhu se každopádně v poslední době změnily: velká trojka pod tlakem šetření ČTÚ o možném zneužívání jejich postavení na trhu vpustila do českého rybníka virtuální operátory a z přeprodeje mobilních služeb se stal normální byznys. Provozovat „šedé“ služby už dnes není potřeba, argumentují velcí operátoři:

„Společnost Telefónica v minulosti odpojila už několik podobných nelegálních přeprodejců. V době, kdy je na trhu několik desítek řádných virtuálních operátorů a každý šedý operátor může zahájit jednání o legitimizaci svého podnikání není důvod, aby na trhu působily subjekty, které nemusí v ‚šedé zóně‘ podnikání plnit povinnosti, jako desítky řádných konkurentů,“ uvádí Farghali.

To je pravda – stejně jako fakt, že prostřednictvím velkoobchodních podmínek mají velcí operátoři virtuály a jejich ceny pod kontrolou mnohem více než „šedou zónu“.

Ultimátum klientům

A poslední podotek na závěr: i kdyby Telefónica měla na odříznutí Aspektu právo, nelze se ubránit dojmu, že situaci mohla vyřešit lépe – rozhodně bez nátlaku na klienty, aby rychle uzavřeli novou smlouvu s Bonerixem, jinak přijdou o mobilní číslo, které používají.

„O záměru ukončit poskytování služeb jsme zástupce firmy informovali v minulém týdnu. Zákazníci nelegálního přeprodejce měli možnost získat číslo do svého vlastnictví čtyři dny,“ uvádí Farghali.

BRAND24

Dva z těchto dnů ale byl víkend. SMS zprávy s informací o tom, že jim Telefónica odpojí čísla a začne blokovat odchozí hovory, totiž začala klientům Aspektu chodit v pátek a lhůta měla původně vypršet už zítra.

A už samo vyjádření operátora vyznívá spíš jako ultimátum, což asi není nejlepší způsob, jak motivovat klienty, aby začali využívat vaše služby.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).