Hlavní navigace

Televize protestují proti pravidlům pro product placement, která vydala RRTV

8. 6. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
8. 6. 2010

UVNITŘ OFICIÁLNÍ PROHLÁŠENÍ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) nemá právo stanovovat, jakým piktogramem a v jaké barevnosti mají být označeny televizní pořady, které obsahují tzv. product placement, tedy je v nich umístěn produkt za úplatu. V rozsáhlém, čtyřstránkovém oficiálním prohlášení na to upozorňuje Asociace televizních organizací (ATO), která sdružuje Českou televizi, Novu, Primu, TV Barrandov, agenturu At Media a Asociaci komunikačních agentur.

K TÉMATU: Product placement je realitou. Jak se k němu staví české televize?

ATO si stěžuje na dva materiály, které k používání product placementu vydala RRTV na konci května. ATO předesílá, že s ní a ani s jejími členy nebyly uvedené materiály vůbec projednány ani konzultovány. Uvedené materiály v důsledku této skutečnosti bohužel nerespektují potřeby praxe při provozování televizního vysílání, konstatuje asociace, která je podle své jednatelky Lucie Pokorné „znepokojena“, protože pravidla Rady zasahují do práv vysílatelů nad rámec vysílacího zákona.

ČTĚTE TAKÉ: Česká televize a Prima uvedly product placement do praxe

Rada nemá právo předepisovat provozovatelům televizního vysílání, že piktogram PP bude zabírat minimálně 15 procent obrazovky. Zákon provozovatelům televizního vysílání totiž pouze stanoví povinnost zřetelně označit pořad, který obsahuje umístění produktu, aby diváci nemohli být žádným způsobem uvedeni v omyl o povaze těchto pořadů, vysvětluje Pokorná. Televize podle ní musí respektovat svoji vlastní grafiku.

ROZHOVOR: Product placement? Nevyhne se mu ani Z1, míní její obchodní zástupce

Nelze po ní požadovat, aby přebírala s její grafikou nekorespondující podobu značky, o níž se RRTV subjektivně domnívá, že jen ta splňuje požadavky zákona. V této souvislosti ATO zdůrazňuje, že Rada byla včas informována o tom, že členové ATO budou označovat své pořady každý svou vlastní grafickou značkou, která bude obsahovat písmena „PP“, tedy tak, jak je to obvyklé i v jiných státech, dodala jednatelka ATO.

NAPSALI JSME: Product placement na Nově bude stát statisíce, přesný ceník televize nevydá

BRAND24

Výroba nových grafických značek zabere podle Pokorné určitý čas, proto byly televize zaskočeny, že RRTV požaduje naplňování zákona ode dne jeho účinnosti, tedy od 1. června. Televize rovněž protestují proti požadavku Rady, aby v prvních třech měsících platnosti zákona uváděly vedle piktogramu, označujícího pořad s product placementem, také obrazem a verbálně text „tento pořad obsahuje komerční sdělení ve formě umístění produktu za účelem propagace zboží či služeb“.

Zákon nic takového po provozovateli televizního vysílání nepožaduje. Členové ATO se dohodli, že je věcí každého provozovatele televizního vysílání, zda a ve kterých pořadech vysvětlí divákům, jakou značku pro umístění produktu bude používat, hájí postoj televizí jednatelka ATO.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).