Nevím, zda se jedná pouze o můj osobní dojem, ale po článku Jiřího Lahvičky Trikové bannery fungují! se všude na českém Internetu vyrojily trikové bannery. Snad je to způsobeno tím, že jsem si jich začal více všímat, ale trikové bannery jsou doslova všude, kam se podívám. Nastal však jeden významný posun – zatímco dříve byly trikové bannery spojovány výhradně s pornoservery, v poslední době je začalo používat také několik významných českých serverů, které jsem až dosud považoval za seriózní. Náznak se objevil v reklamní síti ARBOmedia, kde se před časem zobrazoval čtverec 125×125, který nápadně připomínal grafické rozhranní Windows a odkazoval na Peníze.cz. Co mě však definitivně přimělo k napsání tohoto článku, je „hardcore“ reklamní banner portálu Centrum, který se na českém Internetu objevil v průběhu minulého týdne.
Použití tohoto druhu reklamy v návaznosti na stránku proc.centrum.cz lze považovat za skvělý marketingový tah a současně za jeden z nejnechutnějších kroků, který si kdy etablovaná služba k uživateli českého Internetu dovolila. Na stránce proc.centrum.cz totiž naleznete v několika bodech stručně shrnuto, proč byste si ze všech portálů měli vybrat právě Centrum, ale především se zde nachází „vyskakovací“ systémové okno, které se vás hned po otevření stránky táže, zda si přejete nastavit Centrum jako svojí domovskou stránku. Nejsem si jist, do jaké míry můj negativní postoj k tak agresivní formě reklamy, jako jsou trikové bannery, koresponduje s fňukáním reklamních agentur nad snižujícím se clickrate, nicméně postup Centra podle mého názoru překročil určitou hranici, která měla zůstat nepřekročena – „násilím“ totiž uživateli vnucuje, co sám nechce.
Cílením banneru Centrum uhodilo hřebíček na hlavičku. Skupinu uživatelů Internetu, kteří klikají na trikové bannery, tvoří většinou začátečníci a laici, kteří nemají s používáním Internetu příliš zkušeností. Kdo se na Internetu vyzná, dokáže trikový banner identifikovat a nekliká na něj. Proč také? Osobně mám trikové bannery podvědomě spojené s obsahem nejnižší kvality. Centrum tímto způsobem „naloví“ uživatele – začátečníky, kteří jsou většinou přesměrováním na stránku proc.centrum.cz natolik zmateni, že nabídku na nastavení Centra jako své domovské stránky odsouhlasí, aniž by si uvědomovali, co činí. A vzhledem k tomu, že většina podobných uživatelů nebude schopna se tohoto nastavení zbavit, se pro Centrum jedná o levný způsob zvyšování návštěvnosti. Když jsme se, na rozdíl od konkurence, nedostali do Internet Exploreru, tak budeme muset obelhávat uživatele.
Podle mého názoru se jedná o minimálně neetický (ač možná účinný) postup. Na trikové bannery totiž klikají převážně lidé, kteří netuší, že se jedná o trikový banner, ba dokonce ani netuší, že se jedná o banner jako takový – převážná většina z nich totiž vypadá jako prvky operačního systému. Mám určité a opodstatněné pochybnosti, že by některý uživatel Internetu na trikový banner klikl, kdyby věděl, že bude přesměrován na stránku proc.centrum.cz. Určitě se jedná o velice efektivní způsob zvyšování počtu návštěvníků, ale pouze za cenu toho, že jim „násilím“ a proti jejich vůli vnutím stránku, na kterou vůbec nechtěli a ještě jim tuto stránku nastavím jako domovskou. Otázkou je, zda má server či reklamní agentura právo manipulovat s lidmi jen proto, že zná pravidla hry. Provozování her typu letadlo je rovněž nezákonné, ačkoli jsou založeny výhradně na lidské neznalosti či hlouposti.
Cítím povinnost ještě se vrátit k termínu „hardcore trikový banner“. Jedná se o trikový banner, který se žádným způsobem neidentifikuje s cílovou internetovou stránkou. „Softcore trikové bannery“ – které byly použity kupříkladu v pokusu u článku Trikové bannery fungují! většinou svou příslušnost k určité stránce identifikují například malým nápisem v rohu. To však neznamená, že jsou o něco lepší – jedná se o čirý alibismus jejich tvůrců, aby mohli tvrdit, že uživatele neklamou. „Hodné“ a „zlé“ trikové bannery neexistují. Kupříkladu banner „Chyť tři stejná čísla“ – neznalý uživatel na něj v dobré víře klikne a je přesměrován na Interval. Kdyby byl banner ve flashi (jak namítá Miroslav Kučera z Intervalu), bylo by sice možné tři stejná čísla chytit, ale uživatel nakonec proti své vůli stejně skončí na Intervalu. Trikový banner je takový, který nakládá s uživatelem proti jeho vůli.
Naprosto demagogický mi pak přijde argument, že uživatel na trikový banner kliká ze zvědavosti. V povídce Fritze Leibera Dívka s hladovýma očima dává reklamní fotograf práci nepříliš slibné modelce. Brzy však její plakáty visí po celé zemi, protože má nejhladovější oči na světě. Kdyby se někomu takový banner podařilo vyrobit, pak by na něj uživatelé klikali ze zvědavosti, nicméně zvědavost rozhodně není motiv uživatelů, kteří klikají na trikové bannery. Jde o obyčejné zneužívání neznalosti a důvěry uživatelů. Centrum to dobře ví – je to zřejmé už ze směrování banneru na stránku proc.centrum.cz. Co si však Centrum neuvědomuje, je skutečnost, že trikové bannery ničí především pracně budovanou značku. Na jedné straně propagují sbírku Pomozte dětem, na straně druhé manipulují s důvěřivými uživateli. Účel světí prostředky.