I tentokrát přinášíme záznam toho nejzajímavějšího z dubnového NetClubu, který byl výrazně živější a svižnější. Bylo vidět, že Tomáš Kapalín umí mluvit a ačkoliv jej Miloš Čermák často napomínal, že jeho odpovědi nejsou jednoznačné, sám Kapalín konstatoval, že správné odpovědi nebývají jednoznačné.
TOMÁŠ KAPALÍN
- Narozen 15.6.1976.
- Působil na konci devadesátých let ve společnostech Bohemia Patent a Monster Worldwide.
Ten koho vyhodili ze Seznamu
Byla to vlastně první a logická otázka moderátora NetClubu Miloše Čermáka: jaké to je, být „tím, koho vyhodili ze Seznamu“? Protože to bývá podle Miloše Čermáka to první, co se o Tomáši Kapalínovi dá „vygooglovat“ a načíst ze článků.
Tomáš Kapalín na to odpovídá: Nechtěl bych, aby si mne lidi pamatovali kvůli mé práci v Seznamu. Když jsem odcházel, byl jsem zvědavý, zda obstojím i jinde, nebo zda to bylo opravdu spojené s tím, že jsem byl v pravou chvíli na pravém místě, v portálové jedničce.
Když se hledal šéf Google pro Českou nebo Slovenskou republiku, tak se vždycky někdo ozval. Stejně tak pro jiné významné internetové projekty. Ale to už bylo v době, kdy jsem měl rozeběhnuté své věci nebo jsem naopak ještě nebyl rozhodnutý. Jsem vděčný, že jsem dostal nabídky i z českého trhu, třeba bankovního sektoru nebo od finančních investorů, pro něž bych mohl vyhledávat v regionech investiční příležitosti. Obstál jsem.
Proč došlo k roztržce s Ivem Lukačovičem?
Já vlastně nevím, proč odchod ze Seznamu byl, můžu si jen ze znalosti Iva a z pohledu mých zkušeností nějaké věci domýšlet. Co Ivo presentoval v rámci firmy, když už jsem tam nebyl, byla exportní databáze Czechtrade Internet, kde jsem měl podíl. Ivo roky dozadu o téhle firmě věděl, protože jsem mu to musel ohlásit jako člen představenstva Seznamu – nebylo to nic tajného. Firmu zakládal můj kamarád, Ivovi jsem ten podíl nabídl, ale neměl zájem, obával se tahanic se státní agenturou CzechTrade. A musím říct, že i v tomhle byl vizionář, později se do agentury opravdu pustili. Nemyslím si, že Czechtrade Internet byl důvod odchodu z firmy. V ty dny, kdy mne vyhodil, jsme měli dát do smlouvy pro mne procenta ze Seznamu, takhle jsem dostal odstupné. Nemyslím si, že šlo primárně o peníze, spíš o to, že si nechtěl držet ve firmě člověka, který funguje na trochu jiných principech, než on.
Já nefunguju tak, že bych si sedl jako ředitel do firmy a pod sebe si posadil stádo nemyslících lidí. Přistupoval jsem k tomu vždy z pozice společníka, nakonec i v Seznamu jsem si myslel, že společníkem budu, všechno tomu nasvědčovalo. Moje filosofie je mít schopné lidi, což má i pozitivní efekt, že ve firmě nemusím být pořád, ale jen, když se řeší důležité věci. Dát lidem prostor a důvěru, dokud ji nezklamou.

Tomáš Kapalín v diskusi s Ritou Gabrielovou, tiskovou mluvčí Seznam.cz
Jak vám to Ivo řekl?
Ivo má někoho buďto hrozně rád, nebo někoho nenávidí a vyhodí ho. Takových favoritů bylo přede mnou několik, takže jsem viděl, jak se vyhazuje. Jednou jsem přišel do práce, viděl jsem, jak u Iva v kanceláři sedí Pavel Zima s ještě někým – a to jsem si už řekl, že to pro někoho nevypadá dobře. Bylo jasné, že se něco děje.
Tehdy jsme se hodně dohadovali ohledně strategie obchodu, já jsem chtěl volit zlatou střední cestu, zatímco Ivo to viděl černobíle – králem bude Sklik a ostatní vyhodíme. Tomáši, asi víš, co se děje, jsou věci, ve kterých se asi nikdy neshodneme,
řekl, pak vytáhl takové ty hole na psa, které se vždycky najdou, jako byla ta exportní databáze Czechtrade.
Také o mne kolovaly po Seznamu informace o tom, že jsem někde bral peníze, všimné. A to jsem nebral.
Ale nechtěl bych, aby to vypadalo, že jsem nějak ukřivděný. Nejsem. I finančně jsme se vyrovnali, i když to jistě mohlo být více. Dostal jsem zhruba 10 milionů Kč odstupného, za to CentralWay dokáže zainvestovat stovku firem…
Jsem rád, že se ty věci vzájemné nekompatibility projevily už tehdy, měl jsem prostor začít nějaké věci jinde a nemusel jsem čekat, až Ivo Seznam prodá, protože u dvou procent Seznamu bych neměl ani hlasovací práva a nemohl bych nic ovlivnit.

A jaké firmy vlastní a co dělá Tomáš Kapalín dnes?
Teď mám více firem, ve kterých se účastním, v některých z nich nejsem vidět, když například mám akcie na doručitele. Například v Líbímseti.cz, kde držím 34 %. 51 % má Oldřich Neuberger, třetí podílník, kterého nevím, zda můžu jmenovat, má zbytek.
Historicky mi zůstaly nějaké vazby na Monster.com, kde dělám konzultace týkající se interních rozvojových věcí a nákup médií. Monster je jednička na světě v online recruitmentu, leader v personální inzerci na světě.
Na našem trhu jsou dvojka, pokud to poměřujeme v penězích, trojka v návštěvnosti za Sprace a Jobs, jenže je to úplně jiná cílová skupina, než Sprace, spíše pro lidi se středoškolským vzděláním a výše.
Vlastním 34 % Czechtrade International, tedy společníka slovenské matky, která řeší databáze v Česku, Polsku a na Slovensku. Firma se snaží dělat exportní databáze, podobně jako třeba Wer liefert Was, je to produktová databáze, kde si klienti kupují produkty, jejich popisky jsou přeložené do minimálně osmi světových jazyků. Obrat má firma přes 20 milionů Kč, obchodní model tedy funguje.
Pohybuji se i na zahraničních trzích, v Bulharsku se pohybuji na trhu letenek a cestovního ruchu, něco jsem zde v tomto směru rozběhl, protože se mi líbilo, jako to zde udělal pan Jančura. Tam už jsem majoritní vlastník, protože jsem si říkal, že je na čase udělat si firmu tak, aby mi do ní nikdo nemohl kecat. Hodlám tam investovat zhruba 10 milionů Kč.
Pak je tu Nový Zéland. Nový Zéland je pro mne země, která se mi líbí, kde bych si mohl dát důchod na pět let, nějakou pauzu. I tam jsem si našel nějaké příležitosti, ale odkrývat je nechci.

A kde jste se vůbec s Internetem seznámil, jak jste začínal na Internetu?
Poprvé jsem se seznámil s internetem na vysoký škole, to jsem se dvěma společníky založil firmu zabývající se webdesignem. Bylo nám tak devatenáct, někdy prváku na vysoké. Studoval jsem ekonomickou fakultu Vysoké škole zemědělské v Suchdole, což je úžasná škola, kterou všem doporučuji. Dělali jsme weby pro modelingové agentury, zaregistroval jsem si domény pro modeling jako casting.cz, modeling.cz a tak. Tehdy bylo spousta volných obecných domén, dneska si říkám, že jsem byl hlupák, že jsem jich hromadu neregistroval.
Jednou přišla paní z headhunterské agentury, že za ní přišel nějaký Ivo Lukačovič. Prý shání obchodního ředitele a že bych na to byl vhodný. Tak jsme se s Ivem potkali a pobavili jsme se o tom. Já v té době jednal s Monstrem, nakonec jsme se ale dohodli s Ivem. V té době to nebylo jednoduché jít pracovat do Seznamu, Seznam v té době měl peníze na tři čtyři měsíce života, Ivo tam prakticky nechodil, protože byl vyhořelý z těžkých měsíců s investory a já jsem věděl, že budu muset vyhodit půlku firmy a uchopit úplně jinak obchod, neboť firma byla v těžké ztrátě. Moc se mi do toho nechtělo, protože jsem věděl, že mi to sežere spoustu energie. Ale pak jsem si řekl: kdy jindy než v tomhle věku bych se toho měl chopit.
První měsíc byla ztráta, druhý měsíc nula, pak už to byl zisk a zisk už byl vždycky. Bylo potřeba narovnat vztahy, protřídit produkty. Například Informnet Partners byli na Seznamu zadarmo, málem jsme jim platili, ale přitom jejich business stál na nás, takže jsme udělali výběrové řízení. Začali se dělat nové projekty, Sauto, Sreality, Novinky jsme dohodli s panem Porybným z Borgisu. Spolupráce s Právem napadla Iva v Peru, když čekal na nějaký trajekt a byla tam jen internetová kavárna, tak se tam díval na zprávy z Česka a volal mi, že FlashNews Práva jsou vlastně hezký server a že bychom se mohli dohodnout s nimi. Pak už to ale majitelé chtěli řešit spolu, takže to dojednal Ivo.
Řešil jsem expanzi na Slovensko, už jsem to celé měl hotové, ale Ivo to na poslední chvíli zařízl. To jsem byl obrovsky naštvaný, protože jsme propásli obrovskou příležitost, která už se nikdy neopakovala.
Podařilo se nám zajistit finance pro další rozvoj webu, díky tomu jsme se mohli prosadit proti globální konkurenci v Česku, protože jsme prostě měli peníze na vlastní provoz. Tuhle výhodu řada jiných internetových projektů v dalších regionech nemá a těžko se mohou prosadit proti globálním hráčům.
Vedle display reklamy jsme si sáhli na firemní zápisy, odkud jsme dostali opravdu hodně peněz, a to Seznam zachránilo. Dneska přibývají ještě prokliky, kterými může Seznam zhodnotit i dnes nevyužívané prostory, samozřejmě opatrně, aby to neválcovalo display reklamu.

Jaký je obchodní model Líbímseti.cz? O sociálních sítích se dnes říká, že postrádají obchodní model…
Je nesmysl, že by sociální sítě postrádaly obchodní model. V Čechách to říkají lidé, kteří nejsou rádi, že Líbímseti tak vyrostlo. V globálním měřítku je to dané tím, že udělali globální produkt, který se uchytil v zemích, kde místní komunitní servery neměly peníze na to, aby se pořádně vyvinuly. V těch zemích ale máte obrovské náklady. Obchodní model třeba Facebook má, ale táhnou je k zemi náklady méně rozvinutých států, kde obchodní tým nemají, ale náklady s nimi mají.
Líbímseti se pohybuje na lokálním trhu a může vsázet na sofistikované věci, které reklamky dříve nepoužívaly. Víme, jaké má uživatel vzdělání, věk, pohlaví, podle toho můžeme cílit reklamu. Máme třetí nejnavštěvovanější homepage po Seznamu a Centru, kde se bude prodávat portálová reklama, ale uvnitř budeme reklamu cílit.
Obrat v čistém za rok 2008 byl 50 milionů Kč, příjmy z reklamy jsou 37 milionů, pak 10 milionů jsou wap a sms, zbylá část je divize Cluby, velmi úspěšná divize, která dělá akce v reálném světě, například v Aquacentru Babylon, kam se lidi chodí – nebojím se říci – ožrat každý víkend.
Krize na obchodní výsledky a hospodaření Líbímseti.cz nemá vliv.
Když jsem se rozhodoval, co tu budu dělat, tak jsem si říkal, že půjdu do české firmy, které věřím, nebo do globální, nadnárodní firmy. V Líbímseti jsem cítil obrovskou příležitost, zakladatele jsem neznal, ale zkontaktoval jsem se s ním a padli jsme si do noty. Je to velice férový chlap, dohodli jsme se, že do projektu vstoupím a můj podíl se bude zvyšovat podle toho, jak dosáhnu cílů, ke kterým jsem se zavázal. Tak jsem vystoupal z původních 15 % na dnešních 34 %. V Líbímseti jsem se objevil až půl roku po odchodu ze Seznamu, není to tak, jak se někdy tvrdí, že už jsem to měl předem domluvené.
Chcete nějak rozvíjet Líbímseti?
Před půl rokem jsme dokončili fázi, když se vývoj převedl ze zakladatele Líbímseti O. Neubergera na skupinu vývojářů. A ti jsou nyní schopni vytvářet nové funkce, v průběhu pár týdnů spouštíme nový Profil, chystáme nové Přátele. Podle našich průzkumů ale lidé chtějí být anonymní, nechtějí, aby se dalo vyhledávat podle jména – není to totéž co Facebook. A my to děláme podle požadavků našich uživatelů…
Řada dalších informací a poznatků Tomáše Kapalína především z Líbímseti byla řečena po hlavním programu nebo ještě před ním. A v kuloárech také zůstávají.